Na oldtimerowej mapie Polski przybył nowy bardzo ciekawy punkt — prywatne muzeum motoryzacji w folwarku Biała Olecka na Mazurach. Jego twórcą jest Wojciech Kot — postać znana na Mazurach od lat — przedsiębiorca z Olecka, producent jachtów, a teraz właściciel folwarku i pałacu. W muzeum zgromadzono ok. 200 pojazdów — samochodów i jednośladów.
Biała Olecka to serce Mazur Garbatych, których nieformalną stolicą jest Olecko. Teren jest tu mocno pofałdowany, pagórkowaty na skutek działań lodowca występującego ponad 100 tys. lat i który zniknął ok. 11 tys. lat temu. Pozostawił on po sobie piękny krajobraz. Właśnie w takich okolicznościach przyrody położony jest folwark Biała Olecka. Znajdują się tu pałac z początku XX w., duże spichlerze, stajnie i inne zabudowania gospodarcze. Właśnie w odrestaurowanych spichlerzach wystawiane są zabytkowe pojazdy: samochody, motocykle, skutery i motorowery.
Pomysł stworzenia kolekcji klasyków wziął się z sentymentalnych wspomnień Wojciecha Kota związanych z pojazdami jego ojca z lat 50. i 60. Pierwszym był radziecki motocykl Iż z 1957 r. Potem były NRD-owski Wartburg 311, francuska Simca-Aronde, czechosłowackie Skody, Fiaty.
– Postanowiłem zgromadzić te wszystkie pojazdy, które pamiętałem z dzieciństwa – wspomina pan Wojciech. Nie tylko związane z jego ojcem, ale także z bliższą i dalszą rodziną. Siłą rzeczy były to głównie pojazdy z tak zwanych demoludów (słowo pochodzące od nazwy kraje demokracji ludowej). Tylko takie były wówczas dostępne w Polsce, samochody czy motocykle produkcji zachodniej były rzadkością.
Muzeum motoryzacji Biała OleckaŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki
– Kolekcja szybko się powiększała – dodaje Wojciech Kot. – Mniej więcej 10 lat temu postanowiłem stworzyć muzeum i poszerzyć kolekcję także o auta produkcji zachodniej. W ciągu 10 lat zbiory przekroczyły 200 eksponatów, dziś jest to 110 samochodów i 138 jednośladów — motocykli, skuterów i motorowerów — wylicza.
Polska motoryzacja – od Fiata 508 do Tarpana
Na potrzeby muzeum motoryzacji przeznaczono dwa zabytkowe, odrestaurowane spichlerze. Ekspozycja podzielona jest według państw producentów pojazdów. Największy zbiór to pojazdy produkcji polskiej – od przedwojennych Fiatów 508 z lat 30. do powojennych konstrukcji (Warszawy, Syreny, Mikrusy, licencyjne duże i małe Fiaty, Żuki, Nysy, Tarpany). Jest też bogata, licząca 47 egzemplarzy, kolekcja polskich jednośladów, którą otwierają przedwojenne Sokoły 125, 600 i 1000. Ozdobą kolekcji jest niepozorny z wyglądu, ale bardzo rzadki i cenny motocykl WUL-GUM produkowany przed II wojną światową w Poznaniu. Podziwiać można też całą gamę powojennych motocykli, motorowerów i skuterów, które zmotoryzowały w latach 50., 60. i 70. polskie miasteczka i wsie.
Kolekcja dużych Fiatów (125p)Źródło: Auto Świat / Roman Dębecki
Mocno reprezentowana jest motoryzacja czechosłowacka. W tej części muzeum ozdobą jest Tatra 600 Tatraplan z 1949 r., z charakterystyczną płetwą na dachu i w tylnej części auta. Są też Tatry 603 i 613 z nietypowymi chłodzonymi powietrzem silnikami V8, przedwojenne Aero, kilka modeli Skód, w tym także model 1000 MB (skrót rozwijano jako: 1000 małych błędów). Z Czechosłowacji pochodzi także kilkadziesiąt jednośladów – motocykli Jawa, Cezet i skuterów.
ZiŁ 41045 z kolumny Gorbaczowa
Dużą powierzchnię zajmuje kolekcja samochodów "made in ZSRR". Zaczyna się od Moskwicza zbudowanego na podstawie planów Opla (Związek Radziecki po zakończeniu II wojny światowej wywiózł z Niemiec całą fabrykę Opla). Są też Wołgi, majestatyczne Czajki (wzorowane na amerykańskich Cadillacach), a także rządowe opancerzone limuzyny, z których największa to ponad 6-metrowy ZiŁ 41045 z kolumny Michaiła Gorbaczowa. Zbudowano tylko 106 sztuk na potrzeby partyjnych dygnitarzy. Kilka lat temu Wojciech Kot odkupił ZiŁ-a od prywatnej osoby w Moskwie i osobiście przyprowadził auto do Białej Oleckiej.
Opancerzony ZiŁ 41045 z 1985 r.Źródło: Auto Świat / Roman Dębecki
W muzeum można podziwiać też egzemplarze aut brytyjskich. Wisienką na torcie tej części kolekcji, nazwanej "Brytyjska arystokracja", jest Jaguar E-Type uznawany przez wielu specjalistów za najpiękniejszy samochód wszech czasów. Są też Bentleye, Rolls-Royce’y, a także mało znany Humber.
Motoryzacja niemiecka reprezentowana jest przez kilkanaście modeli Mercedesów – od przedwojennych "170-ek" po W 107, W 114/115, luksusowe W 116 i W 126. Jest też model 300 Adenauer – przydomek od nazwiska kanclerza Niemiec Konrada Adenauera, który wręcz uwielbiał ten model i używał go nie tylko jako auto służbowe, lecz także prywatnie, aż do śmierci.
Muzeum motoryzacji w Białej Oleckiej dostępne jest w weekendy. Przed przyjazdem warto zajrzeć na stronę www.muzeum.bialaolecka.pl
W galerii pokazujemy zdjęcia najciekawszych eksponatów.
Galeria zdjęć
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.