Auto Świat > Klasyki > Masz auto "na dwójkę"? Możesz się nim chwalić! Wyjaśniamy kategorie klasyków

Masz auto "na dwójkę"? Możesz się nim chwalić! Wyjaśniamy kategorie klasyków

Największym powodem do dumy posiadacza zabytkowego auta jest ocena 1. Dwójka też jest… bardzo dobra. Oceny stosowane w przypadku samochodów zabytkowych nie są takie same, z jakimi mamy do czynienia w szkole, gdzie 5 lub 6 to najwyższe oceny, a jedynka lub dwójka nie są powodem do dumy.

Przedwojenne auta zabytkoweŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Najprościej mówiąc, oceny aut klasycznych są odwrócone, podobne do tych, jakie stosuje się w szkołach niemieckich – a tam jedynka jest notą najwyższą, a szóstka — najniższą.

W cennikach klasyków stosuje się pięciostopniową skalę, i to zarówno europejskich, jak i amerykańskich. Kto i na podstawie jakich danych wystawia te oceny? To bardzo ważne, bo w zależności od oceny wyznaczana jest cena auta zabytkowego. A tu różnice mogą być bardzo duże – auto, które w jedynce kosztuje 15 tys. euro, w piątce warte jest zaledwie 2-3 tys. euro.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Oceną i wyceną aut zabytkowych zajmują się rzeczoznawcy. Jest to dość wąska grupa specjalistów, którzy potrafią ocenić nie tylko stan auta, lecz także jego oryginalność. Oto skala ocen.

Jedynka. To stan nieskazitelny, czasem używa się też określenia – konkursowy lub fabryczny. Na taką ocenę mogą liczyć pojazdy zachowane w stanie idealnym lub perfekcyjnie odrestaurowane. Auto w jedynce – niezależnie od wieku – musi wyglądać tak, jakby niedawno wyjechało z fabryki (lub jeszcze lepiej!). Lakier, wnętrze, wszelkie detale nie mogą mieć żadnych wad, części – nawet najdrobniejsze detale – muszą być oryginalne. Dodatkowym atutem jest udokumentowana historia auta – właściciele, książka przeglądów, faktury itp. Takich aut jest bardzo niewiele, są też najchętniej poszukiwane przez kolekcjonerów, stąd też ich bardzo wysoka cena.

Saab 900 I (1986-94)
Saab 900 I (1986-94)Źródło: Auto Świat

Dwójka. To stan dobry, auto jest bez widocznych wad, ale dopuszczalne są niewielkie ślady użytkowania (np. na fotelach). Auto musi być sprawne technicznie, nie może być braków w częściach i wyposażeniu. Cena auta w stanie 2 to mniej więcej 75 proc. auta w stanie 1.

Trójka. Stan używany. Dopuszczalne są ślady użytkowania, także drobne wady, ale auto musi być sprawne technicznie i bez śladów korozji. Cena? Ok. 50 proc. jedynki.

Czwórka. Stan zużyty. Takie auto ma ograniczone możliwości użytkowania, wymaga wizyty w warsztacie. Może występować w nim rdza, widoczne braki w częściach lub w wyposażeniu, niektóre części mogą być uszkodzone. Zwykle auta w tym stanie już wcześniej były naprawiane. Za auto w stanie 4 trzeba zapłacić od 1/4 do 1/3 ceny jedynki.

Piątka. Stan do restauracji. Auto niesprawne, często od kilku-kilkunastu lat nieużywane, wymaga gruntownej odbudowy. Widoczne rozległe ślady rdzy, braki w wyposażeniu, zniszczona tapicerka, wymagana renowacja blacharki i lakieru. Cena? 10-20 proc. auta w stanie idealnych, czyli jedynki.

BMW
BMWŹródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Różnice w cenach, w zależności od stanu auta, są znaczne, dlatego decydując się na zakup klasyka, warto skorzystać z pomocy rzeczoznawcy. Oceni on nie tylko stan zewnętrzny, lecz także oryginalność pojazdu. Kiedy zaczynamy przygodę z klasykami najlepiej wybierać auta w stanie 2 – wówczas nie wymagają one napraw i pozwalają od razu cieszyć się nabytkiem za rozsądną cenę. Gdy mamy mniej pieniędzy i więcej czasu, wybierzmy pojazd w stanie 4 – zapłacimy znacznie mniej, lecz musimy liczyć się z wizytą w specjalistycznym warsztacie i odrestaurowaniem auta, co może być i kosztowne, i długotrwałe.

materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków