Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Wartburg 1.3

Wartburg 1.3

Ikona samochodu

Wartburg 1.3 był ostatnią deską ratunku dla fabryki w Eisenach. Auto pojawiło się w 1988 roku jako rozwinięcie modelu 353. Próby modernizacji jednostki napędowej, podjęto już w latach 60. kiedy to zaprojektowano 82-konną jednostkę 1.6. Niestety koszta związane z dostosowaniem auta do tego silnika były dla kierownictwa zbyt wysokie, i projekt został odrzucony.

W połowie lat 80., podpisano umowę z Volkswagenem na licencyjną produkcję silników EA 111. Był to 1,3-itrowy benzyniak pochodzący z modelu Polo generując 58 KM. Niestety nie wzięto pod uwagę, że zamontowanie silnika również będzie wiązało się z licznymi przeróbkami, które w późniejszym czasie niemal nie doprowadziły do bankructwa. Zmianie uległa rama, poszerzono rozstaw kół oraz nieco układ kierowniczy. Eksperymentowano także z 5-biegową skrzynią biegów, jednak standardowo montowano 4-stopniową przekładnię.

O ile bryła auta nie uległa zmianie, o tyle nadwozie starano się unowocześnić – modernizacji uległa atrapa chłodnicy, maska, tylna klapa, tylne lampy oraz zderzaki. W środku zastosowano nowe materiały, zmieniono deskę rozdzielczą, a w późniejszym czasie Wartburg 1.3 otrzymał fotele z… Opla. Obok najpopularniejszej wersji 4-drwiowej Limousine, dostępne było także 5-drzwiowe kombi Tourist z przeogromną przestrzenią bagażową, oraz użytkowy pick-up Trans. Wartburg był intensywnie eksportowany zarówno do Europy Środkowo-Wschodniej, jak i do Skandynawii czy Belgii.

Kariera Wartburga 1.3 została gwałtowanie przerwana przez zmiany ustrojowe z Niemczech. Po zjednoczeniu Niemiec, Wartburg stał się kompletnie nieatrakcyjny i przestarzały na tle konkurencyjnych aut zachodnich. Wcześniej wspomniana inwestycja w rozwój okazała się kompletnie nieopłacalna i w ogólnym rozrachunku firma poniosła olbrzymie starty. Mówi się także, że lepiej by na tym wyszła, gdyby potrzebne modyfikacje silnikowe, Wartburg miał wprowadzić bez pomocy „osób trzecich”.

W kwietniu 1991 roku z taśm produkcyjnych zjechał ostatni Wartburg 1.3.

Wartburg 1.3 - generacje

Ikona samochodu

Wartburg 1.3 (1988 - 1991)

Wartburg 1.3 - powiązane artykuły

Artykuły o Wartburg 1.3

Wartburg  1.3 - kiedyś pożądany, a dzisiaj...

Wartburg 1.3 - kiedyś pożądany, a dzisiaj...

Jeśli komuś wydaje się, że losy polskiej motoryzacji czasów PRL-u były niekończącą się komedią pomyłek i festiwalem niekompetencji władz, powinien przyjrzeć się produkcji aut w NRD. Losy Wartburga pokazują, że nasi zachodni sąsiedzi radzili sobie z wytwarzaniem samochodów jeszcze gorzej. I to znacząco!

Niemieckie auta lat 80. – wiele z nich stało się już klasykami

Niemieckie auta lat 80. – wiele z nich stało się już klasykami

W efektownej dekadzie neonowej powstały fajne modele, takie jak Audi Quattro czy BMW M3 (E30) oraz spokojniejsze auta dla szerszego grona kierowców – Ford Fiesta, Volkswagen Golf czy Mercedes 190. Oto najważniejsze niemieckie samochody z lat 80. A na koniec naszej galerii dwa auta, które zamknęły drzwi pewnej epoki.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech