Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Audi 100

Audi 100

Audi 100

Audi 100 to samochód osobowy klasy średniej wyższej produkowany przez niemiecki koncern motoryzacyjny. Auto pojawiło się w 1968 roku i było tak naprawdę modelem, który przywrócił markę do życia. Jednak niewiele brakowało, a dziś nikt nie słyszałby o Audi. Taki stan rzeczy zawdzięczamy w dużej mierze pewnemu inżynierowi – Ludwigowi Kraus.

W momencie gdy Volkswagen kupił fabrykę w Ingolstadt, akcje Audi Union należały jeszcze do Daimler-Benz. Po 2 latach jednak, niemiecki koncern postanowił je w 100% wykupić, stając się jednocześnie właścicielem marki Audi. Zamiary Volkswagena były jednak takie, aby wesprzeć dotychczasową produkcję Garbusa, a Audi nie wróżono świetlanej przyszłości. Wtedy właśnie wcześniej wspomniany Ludwig Kraus zaprezentował szefostwu koncernu swój projekt – 100 C1.

Co ciekawe, Kraus sam zaprojektował zarówno nadwozie jak i wnętrze oraz dobry silnik. Pomysł tak się spodobał że postanowiono wprowadzić go w życie. Początkowo zakładano produkcję na poziomie 100 tys sztuk rocznie, jednak auto stało się tak popularne, że popyt przekraczał podaż. 100-ka dostępna była jako 2- lub 4-drzwiowy sedan lub 2-drzwiowe coupe. Wszystkie odmiany chwalone były za eleganckie i stylowe linie, a wnętrze – za dbałość o szczegóły, wysoką jakość użytych materiałów oraz ilość miejsca dla pasażerów.

Do napędu posłużył 1,8- oraz 1,9-litrowy silnik benzynowy. Pierwszy z nich generował 80 lub 90 KM, a drugi – 112 KM. W późniejszym czasie mniejsza jednostka została wzmocniona kolejno do 85 i 100 KM. Moc przekazywana była na przednie koła za pomocą 3-stopniowego automatu lub 4-biegowej skrzyni manualnej. Co ciekawe, klient mógł sobie wybrać, czy gałka zmiany biegów ma się znajdować czy kolumnie kierowniczej, czy w podłodze między fotelem jego, a pasażera.

W 1973 roku przeprowadzono drobny lifting, który objął m.in. zmianę atrapy chłodnicy oraz niewielkie zmiany pasa tylnego. Pod koniec produkcji słabsza odmiana silnika 1,8-litrowego zostaje zastąpiona przez mniejszą, 1,6-litrową jednostkę o tej samej mocy.

W 1976 roku na rynku pojawiła się druga generacja 100-ki – C2. Tym razem jednak, nad projektem pracowała więcej niż jedna osoba. Nowa odsłona limuzyny Audi doczekała się nowej wersji nadwoziowej – Avant. Nie było to jednak klasyczne kombi, bowiem auto charakteryzowało się mocno ściętą klapą bagażnika. W ofercie natomiast zabrakło coupe. Nadwozie 100 C2 było znacznie bardziej kanciaste od swojego poprzednika, a inżynierom udało się osiągnąć współczynnik oporu powietrza na poziomie Cx=0,42, co w tej klasie samochód było bardzo dobrym wynikiem, podobnie jak masa auta (ok 1,1-1,2 tony).

Najbogatsza odmiana oferowała m.in. elektrycznie sterowane szyby, wspomaganie kierownicy, metaliczny lakier czy alufelgi. Właśnie na tej odmianie powstał w 1979 roku jeszcze lepiej wyposażony i napędzany 5-cylindrowym silnikiem (początkowo wolnossącym, potem z turbosprężarką) model 200. Wtedy też przeprowadzono drobny lifting (zmiana reflektorów oraz tylnych świateł). Oprócz nowego silnika 5-cylindrowego w 100-ce, pojawił się także pierwszy silnik wysokoprężny Audi, również 5-cylindrowy.

Oprócz tego inżynierowie przyłożyli się także do zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów wzmacniając konstrukcję auta. Pod maską pracowały 4-cylindrowe silniki o pojemności 1.6 oraz 2.0 generujące kolejno 85 i 115 KM. Wcześniej wspomniane jednostki 5-cylindrowe występowały w konfiguracji 1.9 100 KM, 2.1 (5S) 115 KM oraz 2.1 (5E) 136 KM. 2-litrowy diesel rozwijał natomiast w wersji wolnossącej 70 KM, a w odmianie turbodoładowanej – 87 KM. Do oferty obok starych przekładni dołączyła także 5-biegowa skrzynia manualna, a oś przednia pozostała osią napędzaną.

W 1982 roku zadebiutowała III odsłona „setki” - C3. 3 lata wcześniej zaprezentowano jego prototyp o nazwie car 2000, a pod maską można było wtedy podziwiać 6-cylindrowy, 180-konny silnik. Niestety ani silnik o tej liczbie cylindrów, ani tak wysokiej mocy nie zagościł w 100-tce (jedynie doładowane silniki R5 w 200-tce osiągały podobną i wyższą moc). Co ciekawe, w planach było aby model 100 C3 ochrzcić nazwą 300, jednak stwierdzono iż za bardzo jest ona związana z Mercedesem i może się „źle” kojarzyć.

Mimo takiego samego rozstawu osi jak C2, 100 C3 miała większe nadwozie, co zaowocowało większą ilością miejsca dla pasażerów oraz ich bagażu (aż 570 litrów). Dzięki charakterystycznemu nadwoziu, które od środkowych słupków delikatnie zwężało się ku obu krańcom auta, „setka” zyskała przydomek „cygaro”. Dodatkowo auto wyróżniało się mocno pochyloną przednią szybą, a inżynierom udało się uzyskać współczynnik oporu powietrza na poziomie Cx=0,3, co było jednym z najkorzystniejszych wyników wśród seryjnie produkowanych aut osobowych. Nie bez powodu w 1983 roku zdobył tytuł Europejskiego Samochodu Roku.

Co ciekawe, gdy auto trafiło na rynek, 34% blach zostało ocynkowanych. Był to niezły wynik w porównaniu do jego poprzedników, a szczególnie pierwszej generacji, która była produkowana z blach z odzysku, przez co „nikła w oczach”, a dziś na rynku klasyków jest ich już bardzo niewiele. W 1985 roku zdecydowano się na w pełni ocynkowane nadwozie, dzięki czemu „cygaro” dzielnie broniło się przez długi czas przed korozją.

W 1987 roku przeprowadzono lifting, który jednak ograniczył się głównie do odświeżenia wnętrza. Różni się ono jednak na tyle, że można dostrzec wiele powiązań z nowszą generacją „setki”. Przez cały okres produkcji występowało wiele odmian silnikowych, co w połączeniu z obecnością (lub jej brakiem) katalizatora i rodzajem napędu, daje bardzo szeroką gamę różnych wersji. Rodzaju napędu, bowiem w „cygarze” po raz pierwszy obok napędu na przednią oś, pojawił się także legendarny napęd na 4 koła quattro z blokadą centralnego dyferencjału. Legendarnym okrzyknięto spot reklamowy, w którym to Audi 100 z tymże napędem wjeżdża na sam szczyt... najazdu skoczni narciarskiej.

Do napędu sród jednostek benzynowych, służyły silniki 4-cylindrowe 1.8, które w zależności od rodzaju (gaźnik lub mechaniczny wtrysk) generowały 75, 88 lub 90 KM. Większe, 5-cylindrowe silniki miały pojemność 1.9 (100 KM), 2.0 (113 lub 115 KM), 2.1 (136 KM), 2.2 (115, 120, 138 lub z turbosprężarką – 165 KM) oraz 2.3 (136 KM). Oferta jednostek wysokoprężnych wcale nie była taka uboga. Do wyboru były 5-cylindrowe silniki wolnossące o pojemności 2 i 2,4 litra i mocy kolejno 69 i 82 KM oraz turbodoładowane 2-litrowe generujące 87 lub 100 KM. Zwięczeniem był 2,5-litrowy silnik o „magicznym” i legendarnym oznaczeniu TDI. Pierwszy w historii koncernu Volkswagena TDI rozwijał 120 KM.

W 1991 roku na rynku pojawiła się ostatnia generacja 100-ki – C4. Auto wyróżniało się znacznie bardziej nowoczesnym designem. Przestrzeń wewnątrz została zachowana, podobnie jak komfort podróżowania, który wciąż stał na wysokim poziomie. Bagażnik 4-drzwiowego sedana dalej był pojemny, choć nieco mniej od swojego poprzednika – miał 510 litrów. Gorzej miała się sytuacja z Avantem, którego pojemność kufra wynosiła „zaledwie” 390 litrów. Podobnie jak C3, C4 również charakteryzowała się w pełni ocynkowanym nadwoziem, dzięki czemu rdza trzyma się od niego z daleka.

„Silna” rodzina jednostek 5-cylindrowych, została w tej generacji mocno uszczuplona. Dużą część jednostek stanowiły 4-cylindrowe motory o pojemności 2 litrów i mocy 101, 115 oraz 140 KM. Jedyny 5-cylindrowy silnik miał 2,3 litra i rozwijał 133 KM. Nowością były widlaste „szóstki” o pojemności 2,6 lub 2,8 i mocy odpowiednio 150 i 174 KM. W ofercie pozostały 2 wysokoprężne silniki znane z poprzednika – wolnossące, 82-konne 2.4 oraz 2.5 TDI które tym razem dysponowało mocą 115 KM.

Topową odmianą 100-ki C4 było S4. Nazwa może w pewien sposób dziwić, bowiem światu nie by jeszcze znany model A4, którego topowa odmiana nosiła taką samą nazwę, a następcą dla 100-ki S4 było Audi S6. Pewnym wyjaśnieniem tego zamieszania może być fakt, iż w tym samym czasie powstał sportowy model S2, a Audi chciało je w pewien sposób uplasować w „sportowej rodzinie”.

S4 C4 dysponowała 2,2-litrowym, turbodoładowanym silnikiem R5 generującym 230 KM lub wolnossącą, 4,2-litrową V8-ką o mocy 280 KM. Oba silniki występowały zarówno w sedanie jak i w Avancie. W zależności od wersji silnikowej, do wyboru był napęd na przednią lub obie osie (quattro) a wśród skrzyń biegów 4- bądź 5-stopniowy automat oraz 5- lub 6-biegowa przekładnia manualna.

W 1994 roku doszło do zmiany w nomenklaturze. Po drobnych zmianach stylistycznych i delikatnej zmianie gamy jednostek napędowych, z Audi 100 C4 wyrosła A6 C5. Tym samym produkcja Audi 100 dobiegła końca.

Audi 100 - generacje

Audi 100 I C1 (1968&nbsp-&nbsp1976)

Audi 100 I C1 (1968 - 1976)

Audi 100 II C2 (1976&nbsp-&nbsp1982)

Audi 100 II C2 (1976 - 1982)

Audi 100 III C3 (1982&nbsp-&nbsp1991)

Audi 100 III C3 (1982 - 1991)

Audi 100 IV C4 (1991&nbsp-&nbsp1994)

Audi 100 IV C4 (1991 - 1994)

Audi 100 - powiązane artykuły

Chwila prawdy dla Mercedesa. Porównujemy klasyczne sedany

Chwila prawdy dla Mercedesa. Porównujemy klasyczne sedany

Na początku lat 70. presja na Mercedesa stale rosła – wiele firm wystawiło swoich przedstawicieli do walki w klasie średniej wyższej. Czy firma ze Stuttgartu miała się czego bać? Jak ówcześni konkurenci sprawują się dziś? Sprawdziliśmy jak po latach Mercedes W115 wypada w porównaniu z BMW E12, Audi 100, Oplem Rekordem D i Peugeotem 504 GL.

Te modele kiedyś były dla nas nieosiągalne - teraz są klasykami

Te modele kiedyś były dla nas nieosiągalne - teraz są klasykami

Przełom lat 60. i 70. był bardzo ciekawym okresem wśród samochodów klasy średniej. Do tego czasu w tej grupie aut niepodzielnie rządził Mercedes ze swoim modelem W114/115. Jednak konkurencja postanowiła to zmienić i rzuciła firmie ze Stuttgartu wyzwanie w postaci swoich nowych modeli. To wówczas do sprzedaży trafiły m.in. Audi 100 (C1), BMW 520 (E12), Opel Rekord D oraz Peugeot 504.

Niemieckie auta lat 80. – wiele z nich stało się już klasykami

Niemieckie auta lat 80. – wiele z nich stało się już klasykami

W efektownej dekadzie neonowej powstały fajne modele, takie jak Audi Quattro czy BMW M3 (E30) oraz spokojniejsze auta dla szerszego grona kierowców – Ford Fiesta, Volkswagen Golf czy Mercedes 190. Oto najważniejsze niemieckie samochody z lat 80. A na koniec naszej galerii dwa auta, które zamknęły drzwi pewnej epoki.

Od A jak Alfa Romeo do V jak Volvo – tak wyglądały auta znanych marek 60 lat temu

Od A jak Alfa Romeo do V jak Volvo – tak wyglądały auta znanych marek 60 lat temu

Jakimi samochodami jeździli Europejczycy w latach 60. XX w.? My, Polacy, wiadomo, Syrenkami, Warszawami, potem pierwszymi "dużymi Fiatami". Z zagranicy, tej po wschodniej stronie żelaznej kurtyny, docierały do nas Trabanty, Wartburgi, Skody, Wołgi i Moskwicze. Ale Europa Zachodnia żyła całkiem inną motoryzacją.

Rzeczywiste spalanie 100 klasyków. Czy któryś pali więcej niż 20 l/100 km?

Rzeczywiste spalanie 100 klasyków. Czy któryś pali więcej niż 20 l/100 km?

Jakie zużycie paliwa mają klasyczne samochody? Czy jest to znacząco więcej w porównaniu z nowoczesnymi modelami, a może wręcz przeciwnie – zadowalają się mniejszą ilością paliwa niż dzisiejsze cięższe i naszpikowane elektroniką pojazdy. Test zabytkowych modeli pokazuje, jakie jest ich rzeczywiste zapotrzebowanie na paliwo.

Jak ten czas leci, te auta już są zabytkami

Jak ten czas leci, te auta już są zabytkami

Kto by pomyślał, że te auta mają już 30 lat? Zebraliśmy 20 samochodów, które od tego roku mogą być wpisane do ewidencji wojewódzkiego konserwatora zabytków, czyli po prostu otrzymać żółte tablice rejestracyjne.

Audi A6 C4 (1990-1997) - majestat z Ingolstadt

Audi A6 C4 (1990-1997) - majestat z Ingolstadt

Audi A6 oznaczone fabrycznie jako typ C4 miał co prawda wiele wspólnego z poprzednikiem o ponadczasowo aerodynamicznych kształtach, ale znaczący postęp w dziedzinie rozwoju silników wysokoprężnych i standardu bezpieczeństwa zapewniły temu modelowi spokojną egzystencję na rynku przez całych 7 lat

Audi A5 Sportback - długa droga

Audi A5 Sportback - długa droga

1000 km z Warszawy do Ingolstadt można szybko pokonać gładką jak stół autostradą. Droga Audi do segmentu premium była znacznie bardziej mozolna...

Audi 100 Coupé S - włoski styl z Bawarii

Audi 100 Coupé S - włoski styl z Bawarii

Przez lata ten samochód uchodził za najładniejsze auto w palecie Audi. Dzięki nowoczesnej technice udało mu się też niemal w ostatniej chwili uratować firmę przed zamknięciem.

Audi 100 C3 - Rozmiar robi robotę

Audi 100 C3 - Rozmiar robi robotę

Mówią, że rozmiar się nie liczy, ale to nieprawda. Długie i przestronne „cygaro” czyli Audi 100 C3 mimo braku finezyjnych rozwiązań do dziś zachwyca komfortem

Dziesięć sposobów na...tanie kombi

Dziesięć sposobów na...tanie kombi

Wiele osób marzy o pojemnym i solidnym kombi za małe pieniądze. Przedstawiamy „Top Ten” lat 90. Które z tych aut ma więcej zalet, a które okaże się prawdziwą skarbonką podczas eksploatacji?

Audi 100 2.1 - Ciągle na chodzie

Audi 100 2.1 - Ciągle na chodzie

W Niemczech opisywane Audi 100 występują jako oldtimery. W Polsce czasem spełniają zwykłe codzienne zadania. W jakiej roli szacowny jubilat (najmłodsze egzemplarze kończą 20 lat) sprawi się lepiej? Przypomnieć należy trochę historii. W powojennych czasach Auto Union (spadkobierca tradycji Audi z początku wieku) zmuszony był do produkcji małych, pozbawionych prestiżu aut. Po przejęciu kontroli przez Volkswagena (1964 rok) firma zaczęła odbudowywać image. Efekt działań można było oglądać już w 1968 roku, kiedy zaprezentowano pierwszą niemiecką limuzynę z przednim napędem i konwencjonalnym silnikiem (wcześniej produkowane było Ro80 z silnikiem Wankla). Samochód był bezpieczny i nowoczesny, o czym świadczyły np. dwuobwodowe hamulce z tarczami z przodu (umieszczonymi przy skrzyni).

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech