W 1994 r. doszło do zmiany nazwy, ponieważ Audi postanowiło przemianować tradycyjne, cyfrowe oznaczenia swych samochodów na symbole rozpoczynające się literą A+cyfra (w tym przypadku A6), ale zmiany samego samochodu miały charakter czysto kosmetyczny. Konstruktorzy z Ingolstadt mieli niełatwe zadanie. Ulepszyć nowoczesne Audi 100 trzeciej generacji było nie lada wyzwaniem. Przypomnijmy sobie ulepszoną pod każdym względem aerodynamikę klasycznej, trójbryłowej karoserii. Pod koniec 1990 r., po ośmiu latach produkcji, nadeszła pora na zmianę warty i zaprezentowano jednak nową setkę. Designerzy uszanowali wygląd poprzednika i tylko rozwinęli tę koncepcję. Utrzymano optymalne z punktu widzenia aerodynamiki szyby boczne wkomponowane w obrys karoserii oraz charakterystyczne stopniowanie nadwozia, nieustannie klasycznej limuzyny. Ten znak rozpoznawczy marki producent porzucił wraz z nadejściem piątej generacji A6, wprowadzonej na rynek w 1997 r. Czwarte wcielenie przejęło wiele rozwiązań swego poprzednika. Podwozie, niektóre elementy wnętrza, a na początku także silniki.
Ofertę jednostek napędowych pierwszych serii nowej setki reprezentowały silniki benzynowe 1.8 l (4 cylindry 90 KM), 2.0 l (5 cylindrów 101 KM) oraz 2.3 l (5 cylindrów 133 KM). Z silników wysokoprężnych dostępne były najpierw dwa: starszy pięciocylindrowy 2,4 l (82 KM) i 2-litrowy (87 KM). Krótko po wprowadzeniu do produkcji pod maskę trafiły jednak inne silniki. Benzynowy o pojemności 2.0 l rozwijał moc 115 KM (można go polecić jako podstawowe, niezbyt mocne, ale oszczędne źródło napędu), pięciocylindrowy 2,3 l (133 KM0, a także większy 6-cylindrowy w układzie V o pojemności 2,8 l (174 KM). Nowa generacja diesli oznaczonych literami TDI miała w modelu 100 od 1991 r. swego reprezentanta w postaci pięciocylindrowego 2,5 TDI (120 KM). Rok później do oferty trafiły nowsze silniki.
Topowa wersja Audi A6 C4 oznaczona symbolem S4 była w pierwszym wydaniu napędzana benzynowym, 5-cylindrowym silnikiem 2.2 l w technice czterozaworowej (230 KM) dysponującym wysokim momentem obrotowym 350 Nm, dostępnym już od 1900 obr./min. S4 przyspieszała do setki w czasie poniżej 7 s i osiągała prędkość maksymalną 240 km/h. W top wersji nie mogło oczywiście zabraknąć napędu na wszystkie koła quattro, który był także dostępny jako opcja w innych, słabszych modelach. Sportowe Audi S4 jest niepozornym samochodem, który w komisie poznacie tylko po białych kloszach kierunkowskazów (pozostałe Audi 100 miały pomarańczowe), odmiennych (soczewkowych) reflektorach przednich i niewielkim czerwonym logo S4.
Audi A6 C4 - wersja kombi
Jesienią 1991 r. zadebiutowało kombi, tradycyjnie u Audi funkcjonujące pod nazwą Avant. O ile limuzyna mogła się pochwalić bazową pojemność bagażnika w postaci porządnych 510 l, kombi oferowało zaledwie przeciętny kufer z 390 litrami, który jednak zwiększał się po złożeniu oparć tylnej kanapy. Avant dysponował podobnym spektrum silników i możliwością doposażenia w napęd obu osi. System Quattro był wielkim plusem, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa aktywnego. Atrakcyjny wóz używany nie będzie jednak tani w eksploatacji. Napęd na cztery koła nie odbije się wprawdzie na cenie, ale w eksploatacji i owszem. Więcej zostawimy w serwisie, ale przede wszystkim na stacji benzynowej, z uwagi na wyższe zużycie paliwa. Preferowane w tej klasie silniki 6-cylindrowe reprezentował od 1992 r. nowy, nieco słabszy, ale o wyższej kulturze pracy silnik 2,6 l (150 KM), który w odróżnieniu od jednostek pięciocylindrowych charakteryzował się niższym poziomem hałasu, będąc jednocześnie bardziej oszczędnym od większej odmiany 2.8 V6. Od 1993 r. na szczycie stał ośmiocylindrowy model S4 4.2 V8 o mocy 280 KM.
Audi A6 C4 - zmiana nazewnictwa
W 1994 r., jak już nadmienialiśmy, przemianowano oznaczenia wszystkich Audi, tak aby stworzyć przestrzeń dla nowych nazw i logicznego uporządkowania całej oferty niemieckiego producenta. Audi 100 zmieniło się w A6. Transformacja ta przyniosła delikatne zmiany w stylistyce. Wszystkie pierwsze A-szóstki miały już białe klosze kierunkowskazów, nowe przednie i tylne reflektory i kilka innych detali, ale zasadnicza konstrukcja pozostała bez zmian.
Rewolucja nadeszła jesienią 1994 r. wraz z kolejnymi silnikami TDI. Pod maskę trafiły kolejno: klasyczny z dzisiejszego punktu widzenia 1,9 l o mocy 90 KM i 5-cylindrowy 2,5 TDI o mocy 140 KM. Duży diesel w pierwszych Audi A6 był szczególnie pożądany ze względu na wielką moc, moment obrotowy (290 Nm przy 1900 obr/min) i niskie zapotrzebowanie na olej napędowy (ok. 6 l/100 km). A6 z tym silnikiem przyspieszało od 0-100 km/h w mniej niż 10 sekund. W 1995 r. ofertę uzupełniły pięciozaworowe jednostki 1.8 20V (125 KM) oraz sześciocylindrowy 2.8 30V (193 KM/6000 obr./min, 280 Nm przy 3200 obr./min). Zmiana nazewnictwa była przyczyną zamieszania pośród odmian sportowych, i dlatego, zdecydowano, że wyjściową literę "A" w nazwie zastąpi litera "S". Tak też się stało i z S4 zrobiono S6, a symbol S4 zarezerwowano dla mniejszego sportowca z serii A4. Tuż pod koniec produkcji typoszeregu 100/A6 swój debiut miała następna, ewolucyjna wersja silnika 4.2 l V8 (i wówczas model S6 dysponował całymi 290 KM).
Po Audi wszyscy spodziewają się precyzji montażu i dobrych jakościowo oraz wytrzymałych materiałów. I nie zawiodą się, w kabinie dominuje deska rozdzielcza z przejrzystym panelem sterowania i wysoką krawędzią górną, niejako obejmującą pasażerów. O stronę mechaniczną nie musimy się w ogóle martwić, jest bardzo solidnie zaprojektowana i wykonana, tak więc nie jest niczym szczególnym (również w Niemczech) spotkanie samochodu używanego z przebiegiem udokumentowanym sześciocyfrową liczbą przejechanych km. I dlatego Audi 100/A6 nie figuruje w górnych strefach statystyk awaryjności, tylko odwrotnie - bliżej mu do "średniej". W grupie pojazdów używanych (6-7 lat) A6 według TÜV Auto Report znajduje się nieco poniżej przeciętnej, bo na 49 miejscu z 16,3% usterek, w grupie samochodów 8 i 9-letnich Audi 100 znajdujemy na 42 miejscu (21,8% usterek), a pomiędzy 10 i 11-latkami Audi 100 wyraźnie przewyższa średnią kategorii, bo plasuje się tuż za Golfem na 35 miejscu (25,8% usterek).
Do najczęstszych awarii należy zaliczyć przegrzewanie się silników z kilku przyczyn (uszkodzony czujnik temperatury, nieszczelności układ chłodzenia, wycieki oleju, zbiornika wyrównawczego lub pompy wody), pęknięte paski klinowe/zębate (silniki wysokoprężne), problemów mogą przysporzyć pompy wtryskowe, no i klasyczne niemal usterki układu wydechowego. Znaczny odsetek tych niedogodności ma źródło w szwankującej elektronice (jednostka sterująca), problematyczne bywają także alternatory, wycieraczki i wskaźnik poziomu paliwa.
Jeżeli rozważacie zakup limuzyny lub kombi Audi 100 / A6, musicie zdawać sobie sprawę, że chodzi o kawał samochodu. Zewnętrzne, majestatyczne wymiary 4,79 x 1,80 x 2,43 m i rozstaw osi 2,69 m predestynują na dłuższe trasy. Prestiżowa i bardzo popularna u nas marka, zapewni właścicielowi także po latach należyty szacunek z jednej strony, ale z drugiej cztery pierścienie na osłonie chłodnicy zawsze kusiły amatorów cudzej własności.
Audi A6 C4 - zalety
Oszczędne i wytrzymałe silniki diesla, bardzo dobre zabezpieczenie antykorozyjne, napęd wszystkich kół w wersji quattro, przestronne wnętrze, dobra jakość montażu i użytych materiałów
Audi A6 C4 - wady
Droższy fabryczny serwis, wysokie ryzyko kradzieży, mniejsza pojemność bagażnika w wersji kombi
Audi A6 C4 - najczęściej spotykane usterki
Przegrzewanie się silnika z kilku powodów (wadliwy czujnik temperatury, nieszczelności układu chłodzenia, wycieki oleju, zbiornika wyrównawczego lub pompy wodnej), pęknięte pasy klinowe / zębate (silniki wysokoprężne), problemy z pompami wtryskowymi, korozja układu wydechowego, poluzowane lub popękane wiązki jednostki sterującej, usterki alternatorów, wycieraczek, wskaźników poziomu paliwa, skrzypiące fotele.