Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Porsche 959

Porsche 959

Porsche 959

Porsche 959 to legendarny supersamochód pochodzący z Zuffenhausen. Produkcja auta ruszyła w 1986 roku, choć jego prototyp o nazwie Gruppe B pojawił się na targach we Frankfurcie już 3 lata wcześniej. 959-ka była ówcześnie najszybszym seryjnie produkowanym autem osobowym na świecie.

Na początku lat 80. Inżynierowie Porsche wpadli na pomysł aby na bazie słynnej 911-ki stworzyć wyścigową maszynę do deklasowania przeciwników. Ponieważ pomysł spodobał się zarządowi, od razu zabrano się do pracy. Model miał przede wszystkim osiągać sukcesy w rajdowej grupie B, stąd także nazwa prototypowego modelu. Po analizie kosztów i zysków okazało się niestety, iż dalszy projekt mający na celu przygotowanie auta do rajdów jest kompletnie nieopłacalny zdecydowano się na dalszy rozwój projektu pod kątem przeznaczenia na drogi publiczne. W ten sposób powstała 959-ka.

Początkowe założenia „911-ki na sterydach” ograniczyły się przede wszystkich do przejęcia szkieletu, nawiązań stylistycznych oraz dostosowaniu wnętrza. Poza tym 959-ka był absolutne rewolucyjnym i jednym z najnowocześniejszych aut tamtych czasów. Nadwozie zostało wykonane z aluminium i kevlaru, a poszczególne elementy także z włókna szklanego i… pianki poliuretanowej. Do wyposażenia auta w wersji Komfort wchodziła m.in. klimatyzacja, skórzana tapicerka, czterokanałowy (!) ABS czy czujnik ciśnienia powietrza w oponach. Co ciekawe, felgi, które swoją drogą wykonane zostały z magnezu, miały swego rodzaju wewnętrze kanały powietrzne połączone z oponą, co miało lepiej zespolić oponę z felgą.

Obok wspomnianej odmiany Komfort, dostępna była także wersja S (Sport), która pozbawiona wszystkich udogodnień ważyła 100 kg mniej (959 Komfort ważyła ok. 1450 kg) dzięki czemu miała nieco lepsze osiągi. 2-drzwiowe nadwozie zostało zoptymalizowane pod kątem jak najmniejszego współczynnika oporu powietrza, który finalnie wynosił Cx=0.31. Jednym z najważniejszych elementów był jednak układ napędowy – zastosowany został elektrycznie sterowany układ napędu na 4 koła PSK (Porsche-Steuer Kupplung). W normalnych warunkach przenosił on po 50% mocy na obie osie, jednak wraz ze wzrostem dawkowanej mocy (i momentu), na tylne koła trafiało jej do 80%, przez co Porsche prowadziło się jak prawdziwy supersamochód. Oprócz tego do wyboru były 3 trybu jazdy – po suchej, po mokrej oraz po oblodzonej powierzchni.

Jednostka napędowa to benzynowy, 2,8-litrowy silnik typu boxer chłodzony cieczą przejęty z wyścigowego modelu 935. Podwójnie doładowana jednostka miała mniejszą turbosprężarkę pracującą już przy niskim zakresie obrotów, a drugą dbającą o odpowiednie ciśnienie doładowania przy wysokim zakresie obrotów. Dzięki temu praktycznie wyeliminowana została tzw. turbodziura. Efekt? 450 KM, 500 Nm momentu obrotowego i przyspieszenie do 100 km/h w czasie 3,7 sekundy (4 s dla 959 Komfort). Prędkość maksymalna wynosiła 317 km/h.

Wszystkie te rewolucyjne rozwiązania spowodowały, iż 959 kosztowała niebotyczne 420 tyś. Marek (dla porównania, żeby wyjechać ówczesną 911-ka Turbo na ulicę, trzeba było w salonie zostawić 135 tyś marek). Mimo tak astronomicznej kwoty, na auto nie brakowało chętnych (jednym z nich był niemiecki tenisista Boris Becker, który miał wtedy… 19 lat; co więcej, był to jego pierwszy samochód), lecz na każdym sprzedanym egzemplarzu Porsche traciło dziesiątki tysięcy marek.

Z tego powodu w 1989 roku zdecydowano się zakończyć produkcję 959-ki po wyprodukowaniu 288 egzemplarzy (w tym 28 w wersji Sport). Co ciekawe, w 1992 roku z uwagi na zalegające w magazynach części do 959, postanowiono jeszcze złożyć 8 sztuk tego modelu i sprzedać je za… 720 tyś marek! Również na te egzemplarze nie brakowało chętnych (trafiły do kolekcjonerów i miłośników marki) i właśnie one, obok wersji Sport, są najbardziej cennymi egzemplarzami. Mimo iż Porsche 959 zostało stworzone na drogi publiczne, Porsche dostosowało je również do rajdów i tym samym w 1986 roku wygrało rajd Paryż-Dakar.

Porsche 959 - generacje

Porsche 959 (1986&nbsp-&nbsp1989)

Porsche 959 (1986 - 1989)

Porsche 959 - powiązane artykuły

Porsche 959 – supersamochód, który wyprzedził swoją epokę

Porsche 959 – supersamochód, który wyprzedził swoją epokę

Kiedy model 959 pojawił się na rynku, zaszokował wszystkich, nawet wytrawnych znawców sportowych samochodów. Porsche 959 było najszybszym i najdroższym autem produkowanym seryjnie. Inżynierowie z Zuffenhausen z silnika 2,8 litra uzyskali moc 450 KM, co pozwalało osiągnąć prędkość maksymalną 317 km/h i przyspieszenie do "setki" poniżej 4 sekund! Oto historia auta, które pod koniec lat 80. wyprzedziło swoją epokę, a dziś jest poszukiwanym klasykiem, wartym ponad milion euro.

Najbardziej innowacyjne samochody XX wieku. Czy znasz je wszystkie?

Najbardziej innowacyjne samochody XX wieku. Czy znasz je wszystkie?

Pierwszy wielkoseryjny samochód produkowany na ruchomej taśmie, pierwszy z karoserią optymalizowaną w kanale aerodynamicznym, pierwszy z nadwoziem samonośnym, z niezależnym zawieszeniem, pierwsza hybryda – oto nasz wybór 16 samochodów z XX wieku, których genialne rozwiązania techniczne wpłynęły na kierunek rozwoju motoryzacji i stosowane są do dzisiaj.

Ferrari F40 kontra Porsche 959 S - pojedynek tylko z pozoru

Ferrari F40 kontra Porsche 959 S - pojedynek tylko z pozoru

Ferrari F40 i Porsche 959 postrzegane były tylko przez pryzmat ich prędkości maksymalnych. Spotkanie dwóch konkurentów z lat 80. udowadnia, że tak na prawdę oba auta mają ze sobą niewiele wspólnego.

Niemieckie auta lat 80. – wiele z nich stało się już klasykami

Niemieckie auta lat 80. – wiele z nich stało się już klasykami

W efektownej dekadzie neonowej powstały fajne modele, takie jak Audi Quattro czy BMW M3 (E30) oraz spokojniejsze auta dla szerszego grona kierowców – Ford Fiesta, Volkswagen Golf czy Mercedes 190. Oto najważniejsze niemieckie samochody z lat 80. A na koniec naszej galerii dwa auta, które zamknęły drzwi pewnej epoki.

Supersportowe legendy lat 80. Od Ferrari F40 do Lamborghini Countacha

Supersportowe legendy lat 80. Od Ferrari F40 do Lamborghini Countacha

Lata 80. były lśniące, wielkie i pełne przesady. Nic dziwnego, że tamta dekada przyniosła pierwszą falę supersamochodów, na czele z Ferrari F40, Porsche 959 i topowym Lamborghini Countach.

Nowe wcielenie kultowego Porsche? Gemballa Marsien to duchowy następca Porsche 959 Paris Dakar

Nowe wcielenie kultowego Porsche? Gemballa Marsien to duchowy następca Porsche 959 Paris Dakar

Marc Philipp Gemballa Marsien to kolejna współczesna wariacja na temat legendarnego Porsche 959 Paris Dakar. Jest jednak zupełnie inna od restomodowego projektu Singera – Marsien to nowoczesność w najczystszej postaci. Nazwą nawiązuje do nieodległej od Ziemi planety. Czy właśnie takimi pojazdami będziemy się poruszać po przeprowadzce na Marsa?

Ferrari F40 czy Porsche 959 – który klasyk szybszy?

Ferrari F40 czy Porsche 959 – który klasyk szybszy?

„Zbudujcie mi najlepszy samochód na świecie” – polecił swoim inżynierom w 1987 roku Enzo Ferrari. Tak naprawdę miał na myśli: najszybszy. To był czas, gdy Porsche 959 wysoko podniosło poprzeczkę samochodom sportowym przeznaczonym na drogi publiczne. 317 km/h! Jasne, że Włosi nie mogli pozostać obojętni. Wkrótce pojawiło się Ferrari F40 z wynikiem 324 km/h i dawny porządek został przywrócony.

Porsche 959: uliczna wersja wyścigówki ma 30 lat

Porsche 959: uliczna wersja wyścigówki ma 30 lat

Zaprezentowane 30 lat temu Porsche 959 wyprzedziło swoją epokę. Było najszybszym seryjnie produkowanym autem, a kosztowało tyle ile 10 limuzyn.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech