Skody, Wartburgi i Trabanty przełamywały monotonię polskich dróg, zdominowanych przez Syreny, Warszawy i Polskie Fiaty. Pewnie, gdyby w jakiś magiczny sposób ten quiz przeniósł się w czasie do lat 60., 70. lub 80., to rozwiązujący go zbieraliby komplet punktów. A dzisiaj? Czy rozpoznasz słynne samochody z NRD i Czechosłowacji? Czy bez pudła wskażesz Skodę, Wartburga lub Tatrę? Przekonaj się!
Rozpocznij quiz
Na rozgrzewkę proste pytanie. To oczywiście jest:
Poprawna odpowiedź: Trabant
A dokładniej to Trabant P601, produkowany od 1964 do 1990 r. Samochód wyglądał jak miniaturowy krążownik szos, ale nie można mu odmówić ani świetnych proporcji, ani elegancji. Przez ponad ćwierćwiecze wyprodukowano 2 mln 818 tys. sztuk tego modelu.
Teraz już się zrobi naprawdę trudno. To jest:
Poprawna odpowiedź: Skoda
To Skoda 1203, którą produkowano w latach 1968-1981 (później produkcją samochodu zajęła się firma TAZ). Skoda 1203 miała 452 cm długości, 180 cm szerokości i 190 cm wysokości. 1,2-litrowy silnik rozwijał 47 KM, a od 1969 r. 51 KM.
Z kolei ten samochód to:
Poprawna odpowiedź: Tatra T613
W swoich czasach Tatra T613 była jednym z najbardziej luksusowych samochodów państw bloku socjalistycznego. Auto przedstawiono w 1973 r., a jego nadwozie stylizowała słynna włoska firma Vignale, znana z projektów dla Ferrari, Maserati, Alfy Romeo i Lancii. Najwcześniejsza wersja T613 miała 3,5-litrowe V8 i około 5 m długości. Samochód produkowano aż do 1996 r. (na zdjęciu wersja 613-5 z 1993 r., przeznaczona na rynek brytyjski).
I znowu łatwiej. Ten model to:
Poprawna odpowiedź: Wartburg
Konkretnie to model 353, którego produkcja ruszyła w 1966 r. i potrwała aż do 1989 r. Samochód oferowano z silnikami o mocy od 45 do 50 KM.
Ten piękny kabriolet to dzieło:
Poprawna odpowiedź: Skody
To pierwsza generacja Skody Felicii z lat 1959-1964. Samochód miał 407 cm długości i oferowano go z silnikami o mocy od 50 do 55 KM. Wyprodukowano 14 tys. 863 sztuk tego modelu. Następna Skoda Felicia debiutowała w 1994 r. i była już miejskim hatchbackiem, kombi lub pick-upem.
Ten ekscentryczny samochód to:
Poprawna odpowiedź: Tatra
To Tatra T603, poprzedniczka modelu T613 z pytania nr 3. T603 debiutowało w 1955 r. z 2,5-litrowym V8 o mocy 95 KM. Początkowo samochód miał trzy reflektory, w 1963 r. model przeszedł modernizację, która zaowocowała m.in. czterema reflektorami (na zdjęciu). Produkcja Tatry T603 zakończyła się w 1975 r.
Ten ładny sedan to:
Poprawna odpowiedź: Skoda
Zdjęcie przedstawia Skodę Octavię, a dokładniej jej pierwszą generację, która zadebiutowała w 1959 r. Wersję sedan produkowano do 1964 r., a odmianę kombi wytwarzano w latach 1961-1971.
Z kolei ta Skoda nosi nazwę:
Poprawna odpowiedź: Rapid
To pierwsza generacja Skody Rapid, wytwarzana w latach 1981-1990. Samochód oferowano z silnikami o mocy od 55 do 63 KM. Wyprodukowano 44 tys. 634 sztuki tego modelu.
Ten model to:
Poprawna odpowiedź: Wartburg 312
To poprzednik Wartburga 353. Model 312 oferowano także pod nazwą 311/1000 i produkowano w latach 1962-1967. Moc: 45 KM.
Ta piękna limuzyna to:
Poprawna odpowiedź: Skoda
To ostatnia wersja Skody Superb, zanim firma wróciła do tej nazwy w 2001 r. i znów zaczęła ją stosować dla swoich topowych modeli. Ta wersja Superba pochodzi z lat 1946-1949. Powstało tylko 158 sztuk tej odmiany, zasilanej 85-konnym 6-cylindrowym silnikiem o pojemności 3137 cm sześc.
A ten samochód to:
Poprawna odpowiedź: Skoda 120 L
Skoda 120 L była jedną z wersji typoszeregu 742. Samochód miał 416 cm długości oraz 50-konny silnik i w takiej formie produkowano go w latach 1976-1983. W 1983 r. pojawiła się zmodernizowana wersja, wyróżniającą się np. prostokątnymi reflektorami.
I na koniec model, który nazywa się:
Poprawna odpowiedź: Sachsenring P70
Samochód przedstawiono w 1955 r. P70 miało 22-konny silnik o pojemności 684 cm sześc. i rozstaw osi 238 cm. Auto produkowano do 1959 r., a jego następcą został Trabant P50.