Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Czy te Fiaty produkowano w Polsce? 126p, 125p, Seicento, które jeszcze?

Czy te Fiaty produkowano w Polsce? 126p, 125p, Seicento, które jeszcze?

Minęło ponad 90 lat od zmontowania pierwszego Fiata w Polsce. Przez ten czas nad Wisłą wyprodukowano lub zmontowano mnóstwo różnych modeli tej włoskiej firmy. Czy rozpoznasz, który powstawał w Polsce, a który wyłącznie poza naszymi granicami?

Fiat Coupé 2.0 16V
Fiat Coupé 2.0 16VŹródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Ten quiz nie będzie łatwy, bo nie zadamy oczywistych pytań. Nie spytamy, czy w Polsce produkowano Fiata 126 lub Seicento, bo to byłoby za proste (tak, produkowano). Będzie za to 15 innych modeli włoskiej firmy, które przez ostatnie 90 lat przewinęły się przez polskie fabryki, albo i nie. Odpowiedź na to pytanie będzie właśnie twoim zadaniem.

Jeszcze jedna zasadnicza sprawa. W quizie wystąpią nie tylko te modele, które produkowano w Polsce, ale także te, które jedynie u nas montowano. To zaczynamy!

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/15
Źródło: Stellantis

Ten model:

Poprawna odpowiedź: nigdy nie powstawał w Polsce

To Fiat Coupe, awangardowy kompaktowy sportowy samochód. Auto wytwarzano w latach 1994-2000. Wielkość produkcji: niecałe 72,8 tys. sztuk.

Pytanie 2/15
Źródło: Stellantis

Z kolei tego Fiata:

Poprawna odpowiedź: produkowano w Polsce

To 508, czyli kluczowy osobowy samochód polskiej fabryki Fiata w latach 30. XX w. Auto najpierw montowano (od 1932 r.), a w 1935 r. zaczęto jego produkcję. Szacuje się, że sięgnęła ona ok. 6400 sztuk.

Pytanie 3/15
Źródło: Stellantis

Ten model był:

Poprawna odpowiedź: montowany w Polsce

Samochód montowano w naszym kraju i sprzedawano jako Polski Fiat 132p. W latach 1973-1981 zmontowano u nas 4461 sztuk tego auta.

Pytanie 4/15
Źródło: Stellantis

A Multipla:

Poprawna odpowiedź: nigdy nie powstawała w Polsce

Drugą generację Fiata Multipli wytwarzano w latach 1999-2010, ale tego auta nie produkowano i nie montowano w Polsce.

Pytanie 5/15
Źródło: Stellantis

Z kolei tę generację "Pięćsetki":

Poprawna odpowiedź: nie produkowano, ani nie montowano w naszym kraju

Druga generacja Fiata 500 powstawała w latach 1957-1975. Jego prawie 3,5 miliona sztuk zbudowano poza Polską.

Pytanie 6/15
Źródło: Stellantis

Ten Fiat był:

Poprawna odpowiedź: montowany w Polsce

To model 514, czyli jeden z pierwszych Fiatów montowanych w Polsce. Działo się to w latach 1932-1934.

Pytanie 7/15
Źródło: Stellantis

No ale ten model to już był:

Poprawna odpowiedź: montowany w Polsce

To Fiat Brava, którego montowano w Tychach w systemie SKD. W latach 1996-2000 powstało w ten sposób na Śląsku 19 tys. 122 sztuki Bravy (a także 3842 sztuk Fiata Bravo i 2846 sztuk Fiata Marea).

Pytanie 8/15
Źródło: Stellantis

Następcę Bravy, czyli Stilo:

Poprawna odpowiedź: samochód w ogóle nie powstawał w naszym kraju

Kompaktowy Fiat Stilo (na zdjęciu wersja kombi, czyli Multi Wagon) powstawał w latach 2001-2008.

Pytanie 9/15
Źródło: Stellantis

Natomiast to piękne coupe:

Poprawna odpowiedź: wytwarzano poza Polską

To Fiat 1900 Granluce, czyli jedna z wersji topowego modelu tej firmy w latach 50. XX wieku. Serię 1900 produkowano w latach 1952-1958. Powstało 15 tys. 759 sztuk. Wszystkie poza Polską.

Pytanie 10/15
Źródło: Stellantis

Pierwsza generacja Fiata Pandy:

Poprawna odpowiedź: mogła być produkowana w Polsce

Generalnie pierwszą generację Pandy wytwarzano w latach 1980-2003. Pojawiły się też plany produkcji tego modelu w FSM w ramach licencji, ale nic z tego nie wyszło. Na Śląsku powstawała za to druga generacja Fiata Pandy. W latach 2003-2012 w Tychach wyprodukowano dokładnie 2 mln 168 tys. 491 sztuk tego modelu.

Pytanie 11/15
Źródło: Stellantis

Ten model to Fiat 501, który...

Poprawna odpowiedź: nie był produkowany w Polsce

Fiata 501 nigdy nie produkowano w Polsce. Ten pochodzący z lat 1919-1926 samochód był oferowany np. z 23-konnym silnikiem o pojemności 1460 cm sześc.

Pytanie 12/15
Źródło: Stellantis

Z kolei ten automobil:

Poprawna odpowiedź: produkowano w Polsce

To Fiat 518, którego licencyjna wersja nosiła dodatkową nazwę Mazur. Samochód produkowano w Warszawie w latach 1936-1939. Łącznie powstało ok. 1200 Mazurów.

Pytanie 13/15
Źródło: Stellantis

Fiat 127 był:

Poprawna odpowiedź: montowany w Polsce

Samochód montowano w Polsce i oferowano jako Polski Fiat 127p. W latach 1973-1978 na warszawskim Żeraniu powstało 5951 sztuk tego modelu. Kolejne 380 sztuk zmontowano w Bielsku-Białej w latach 1974-1975.

Pytanie 14/15
Źródło: Stellantis

Legendarne 500 Topolino było:

Poprawna odpowiedź: montowane w Polsce

Samochód montowano w Warszawie w latach 1938-1939. Jego produkcja we Włoszech ruszyła zaledwie dwa lata wcześniej, czyli w 1936 r.

Pytanie 15/15
Źródło: Stellantis

Fiata Ritmo...

Poprawna odpowiedź: montowano w Polsce

Kompaktowe Ritmo produkowano w latach 1978-1988. W latach 1980-1981 zmontowano też 495 sztuk tego modelu na Żeraniu (396 samochodów w 1980 r. i 99 w 1981 r.).

Brakuje jeszcze 15 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
Dostatecznie
Niestety, historia produkcji i montażu Fiatów w Polsce nie jest twoją mocną stroną. Z pewnością lepiej Ci pójdzie w quizie o słynnych modelach epoki PRL. Zapraszamy!
Jest dobrze!
Nie jesteś ekspertem, ale masz naprawdę niezłą wiedzę! To może czas się sprawdzić w quizie o rajdowych i wyścigowych Polonezach oraz 125p?
Bardzo dobrze!
Jesteśmy pod wrażeniem! To nie był wcale prosty quiz. Zapraszamy zatem do quizu o autobusach, ciężarówkach i dostawczakach epoki PRL-u.
Celująco!!
Jesteś ekspertem o niesamowitej wiedzy historycznej! Gratulujemy i zapraszamy do równie trudnego quizu o rajdowych i wyścigowych Polonezach oraz 125p.
Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków