Ten quiz nie będzie łatwy, bo nie zadamy oczywistych pytań. Nie spytamy, czy w Polsce produkowano Fiata 126 lub Seicento, bo to byłoby za proste (tak, produkowano). Będzie za to 15 innych modeli włoskiej firmy, które przez ostatnie 90 lat przewinęły się przez polskie fabryki, albo i nie. Odpowiedź na to pytanie będzie właśnie twoim zadaniem.
Jeszcze jedna zasadnicza sprawa. W quizie wystąpią nie tylko te modele, które produkowano w Polsce, ale także te, które jedynie u nas montowano. To zaczynamy!
Rozpocznij quiz
Ten model:
Poprawna odpowiedź: nigdy nie powstawał w Polsce
To Fiat Coupe, awangardowy kompaktowy sportowy samochód. Auto wytwarzano w latach 1994-2000. Wielkość produkcji: niecałe 72,8 tys. sztuk.
Z kolei tego Fiata:
Poprawna odpowiedź: produkowano w Polsce
To 508, czyli kluczowy osobowy samochód polskiej fabryki Fiata w latach 30. XX w. Auto najpierw montowano (od 1932 r.), a w 1935 r. zaczęto jego produkcję. Szacuje się, że sięgnęła ona ok. 6400 sztuk.
Ten model był:
Poprawna odpowiedź: montowany w Polsce
Samochód montowano w naszym kraju i sprzedawano jako Polski Fiat 132p. W latach 1973-1981 zmontowano u nas 4461 sztuk tego auta.
A Multipla:
Poprawna odpowiedź: nigdy nie powstawała w Polsce
Drugą generację Fiata Multipli wytwarzano w latach 1999-2010, ale tego auta nie produkowano i nie montowano w Polsce.
Z kolei tę generację "Pięćsetki":
Poprawna odpowiedź: nie produkowano, ani nie montowano w naszym kraju
Druga generacja Fiata 500 powstawała w latach 1957-1975. Jego prawie 3,5 miliona sztuk zbudowano poza Polską.
Ten Fiat był:
Poprawna odpowiedź: montowany w Polsce
To model 514, czyli jeden z pierwszych Fiatów montowanych w Polsce. Działo się to w latach 1932-1934.
No ale ten model to już był:
Poprawna odpowiedź: montowany w Polsce
To Fiat Brava, którego montowano w Tychach w systemie SKD. W latach 1996-2000 powstało w ten sposób na Śląsku 19 tys. 122 sztuki Bravy (a także 3842 sztuk Fiata Bravo i 2846 sztuk Fiata Marea).
Następcę Bravy, czyli Stilo:
Poprawna odpowiedź: samochód w ogóle nie powstawał w naszym kraju
Kompaktowy Fiat Stilo (na zdjęciu wersja kombi, czyli Multi Wagon) powstawał w latach 2001-2008.
Natomiast to piękne coupe:
Poprawna odpowiedź: wytwarzano poza Polską
To Fiat 1900 Granluce, czyli jedna z wersji topowego modelu tej firmy w latach 50. XX wieku. Serię 1900 produkowano w latach 1952-1958. Powstało 15 tys. 759 sztuk. Wszystkie poza Polską.
Pierwsza generacja Fiata Pandy:
Poprawna odpowiedź: mogła być produkowana w Polsce
Generalnie pierwszą generację Pandy wytwarzano w latach 1980-2003. Pojawiły się też plany produkcji tego modelu w FSM w ramach licencji, ale nic z tego nie wyszło. Na Śląsku powstawała za to druga generacja Fiata Pandy. W latach 2003-2012 w Tychach wyprodukowano dokładnie 2 mln 168 tys. 491 sztuk tego modelu.
Ten model to Fiat 501, który...
Poprawna odpowiedź: nie był produkowany w Polsce
Fiata 501 nigdy nie produkowano w Polsce. Ten pochodzący z lat 1919-1926 samochód był oferowany np. z 23-konnym silnikiem o pojemności 1460 cm sześc.
Z kolei ten automobil:
Poprawna odpowiedź: produkowano w Polsce
To Fiat 518, którego licencyjna wersja nosiła dodatkową nazwę Mazur. Samochód produkowano w Warszawie w latach 1936-1939. Łącznie powstało ok. 1200 Mazurów.
Fiat 127 był:
Poprawna odpowiedź: montowany w Polsce
Samochód montowano w Polsce i oferowano jako Polski Fiat 127p. W latach 1973-1978 na warszawskim Żeraniu powstało 5951 sztuk tego modelu. Kolejne 380 sztuk zmontowano w Bielsku-Białej w latach 1974-1975.
Legendarne 500 Topolino było:
Poprawna odpowiedź: montowane w Polsce
Samochód montowano w Warszawie w latach 1938-1939. Jego produkcja we Włoszech ruszyła zaledwie dwa lata wcześniej, czyli w 1936 r.
Fiata Ritmo...
Poprawna odpowiedź: montowano w Polsce
Kompaktowe Ritmo produkowano w latach 1978-1988. W latach 1980-1981 zmontowano też 495 sztuk tego modelu na Żeraniu (396 samochodów w 1980 r. i 99 w 1981 r.).