Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Poloneza czy Malucha zna każdy. Sprawdź, co pamiętasz o innych autach z Bloku Wschodniego

Poloneza czy Malucha zna każdy. Sprawdź, co pamiętasz o innych autach z Bloku Wschodniego

W krajach komunistycznych w dziedzinie motoryzacji nie działo się może tak dużo, jak na Zachodzie, ale jesteśmy gotowi się założyć, że o wielu autach produkowanych w krajach Bloku Wschodniego nie słyszałeś wcale, a o innych wiesz niewiele. Tym razem nie chodzi o auta z Polski, ale o te pochodzące z krajów, które wtedy określano jako "bratnie". Gotowy na naprawdę trudny quiz?

Za czasów PRL-u po naszych drogach nie jeździły wcale tylko Maluchy, Polonezy, Syreny czy Duże Fiaty. Pamiętasz jeszcze inne modele z tamtych czasów?
Za czasów PRL-u po naszych drogach nie jeździły wcale tylko Maluchy, Polonezy, Syreny czy Duże Fiaty. Pamiętasz jeszcze inne modele z tamtych czasów?Źródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/15
Źródło: Auto Świat / Łukasz Rossienik

Widoczne na zdjęciu auto to:

Poprawna odpowiedź: Zastava 1100p

Zastava 1100p to model, który był montowany w FSO, niemal w całości z części sprowadzanych z Jugosławii. Zastava Mediteran to odmiana 3-drzwiowa tego modelu.

Pytanie 2/15
Źródło: Auto Bild / Auto Bild Klassik

Luksusowa Tatra 613 to:

Poprawna odpowiedź: Tatra 613, zgodnie z tradycją marki napędzana była w chłodzonym powietrzem silnikiem V8, a za projekt nadwozia odpowiadała włoska firma Vignale.

Pytanie 3/15
Źródło: Wikimedia Commons/Jan Polak

Ta popularna niegdyś także w Polsce malutka ciężarówka mogła przewozić znacznie więcej ładunku, niż sama ważyła. Jej nazwa to:

Poprawna odpowiedź: Multicar 25

Auto stworzono w NRD m.in. do rozwożenia ciężkiego węgla w ciasnych centrach miast. Model pozostał w produkcji także po zjednoczeniu Niemiec.

Pytanie 4/15
Źródło: Wikimedia Commons/On tour

Ta mała terenówka to:

Poprawna odpowiedź: ŁuAZ to wyrób zakładów Łućkyj Awtomobilnyj Zawod – radzieckiego, a później ukraińskiego producenta małolitrażowych pojazdów terenowych.

Pytanie 5/15
Źródło: Wikimedia Commons/Gustavo La Rotta Amaya

Oltict Club był:

Poprawna odpowiedź: Oltcit Club – produkowany przez joint venture Citroëna i rumuńskiego rządu – sprzedawany był na Zachodzie pod nazwą Citroën Axel, ale z racji fatalnej jakości wykonania, nie przebił się na rynku. Legendy o drewnianych klockach hamulcowych były jednak przesadzone.

Pytanie 6/15
Źródło: Wikimedia Commons / Torsten Maue

Robury w wersjach osobowych i dostawczych były w Polsce wykorzystywane przez wiele państwowych firm i instytucji. Auta te napędzane były:

Poprawna odpowiedź: Robury, w zależności od wersji napędzane są 4-cylindrowymi silnikami diesla lub benzyniakami. `wszystkie są chłodzone powietrzem.

Pytanie 7/15
Źródło: Wikimedia Commons/Triple Green

Aro (Muscel) M 461 to:

Poprawna odpowiedź: Muscel tylko z wyglądu przypomina GAZ-a 69, jest zbudowany na zupełnie innej niż GAZ ramie, z innym napędem i z innymi silnikami.

Pytanie 8/15
Źródło: Auto Świat

Wartburg 311 miał nadwozie:

Poprawna odpowiedź: Wartburgi do samego końca produkcji modelu 353W i 1.3 miały nadwozia oparte na ramie, wywodzącej się jeszcze z konstrukcji DKW.

Pytanie 9/15
Źródło: Auto Świat / Archwium

Ten piękny sportowy samochód to:

Poprawna odpowiedź: Na zdjęciu model Melkus RS1000, z 3-cylindrowym silnikiem z Wartburga, produkowany w śladowych ilościach w NRD.

Pytanie 10/15
Źródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Skoda 105 L ma:

Poprawna odpowiedź: Skoda 105 ma chłodzony cieczą silnik z tyłu, ale chłodnicę z przodu.

Pytanie 11/15
Źródło: Auto Bild Klassik

Ten bus o dosyć klasycznej urodzie to:

Poprawna odpowiedź: Barkas B1000 z silnikiem dwusuwowym, takim jak w Wartburgu.

Pytanie 12/15
Źródło: Materiały prasowe

Czechosłowacki trójkołowy mikrosamochód skonstruowany z myślą o niepełnosprawnych to:

Poprawna odpowiedź: Choć Velorexy powstawały głównie jako pojazdy dla niepełnosprawnych, to trafiały one też do innych użytkowników. W porównaniu z konkurencją z NRD, czyli z pojazdem inwalidzkim DUO, Velorexy miały znacznie lepsze osiągi, bo napędzały je silniki motocyklowe, a nie motorowerowe.

Pytanie 13/15
Źródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Samochód Dacia 1300 nie był rdzennie rumuńską konstrukcją, to licencyjna wersja modelu:

Poprawna odpowiedź: Dacia 1300 wywodzi się z modelu Renault 12, z kolei Dacia 1100 bazuje na modelu Renault 8.

Pytanie 14/15
Źródło: Auto Świat / Szypulski Piotr

Ten pojazd skonstruowano tak, żeby do jego prowadzenia nie trzeba było używać nóg. Jego oficjalna nazwa to:

Poprawna odpowiedź: DUO 4/1 bywa często nazywany Simsonem Duo, ale oficjalna nazwa to po prostu DUO, choć pojazd ten zbudowany jest w znacznej mierze z części stosowanych w skuterach Simson.

Pytanie 15/15
Źródło: Materiały prasowe

Widoczny na zdjęciach samochód to:

Poprawna odpowiedź: To ZAZ 965: pierwszy model Zaporożca, napędzany chłodzonym powietrzem silnikiem V4.

Brakuje jeszcze 15 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
Albo wypełniałeś na chybił trafił i nie miałeś szczęścia, albo po prostu nie znasz się na autach z "krajów demokracji ludowej".
To nie wstyd!
Niezły rezultat, ale auta z czasów PRL-u kryją przed Tobą niejedną tajemnicę.
Jeśli nie jesteś jeszcze na emeryturze, a uzyskałeś taki wynik bez konsultacji z dziadkiem lub innym krewnym czy znajomym w podeszłym wieku, to możesz być z siebie dumny. Jesteś ekspertem od aut z Bloku Wschodniego.
Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków