Kiedy państwo chce szybko rozwinąć przemysł motoryzacyjny, dobrym pomysłem jest zakup licencji. W zamian dostajesz dojrzały produkt, doświadczenie, wiedzę i technologie.
Wiele samochodów osobowych z PRL-u produkowano właśnie w oparciu o zagraniczne licencje, choć mieliśmy na koncie również samodzielne konstrukcje, i to nie tylko osławione prototypy, ale seryjne auta.
Odróżnisz, który model był własnym projektem, a który licencyjnym? A jeśli tak, to od kogo tę licencję kupiliśmy? Zapraszamy do naszego quizu.
Rozpocznij quiz
Najpierw łatwe pytania. Ten samochód był:
Poprawna odpowiedź: autem na licencji Fiata
Polski Fiat 125p był licencyjnym samochodem, produkowanym w latach 1968-1991. Umowę licencyjną z Fiatem podpisano w grudniu 1965 r., a aneks do niej - rok później.
A Maluch był:
Poprawna odpowiedź: modelem na licencji Fiata
Umowę licencyjną na wytwarzanie Polskiego Fiata 126p podpisano w październiku 1971 r. (rozważano również zakup licencji od Toyoty, Citroena, Renault i Volkswagena). Produkcja samochodu w Polsce zaczęła się w czerwcu 1973 r.
Syrena jest zaś:
Poprawna odpowiedź: samodzielną konstrukcją
Syrena to polska konstrukcja, a jej założenia opracowano w trzy tygodnie w odludnej górskiej chacie pod Szyndzielnią. Za podwozie odpowiadał Karol Pionnier, za nadwozie Stanisław Panczakiewicz, a za silnik Fryderyk Bluemke.
Z kolei Warszawa to:
Poprawna odpowiedź: samochód na licencji kupionej od ZSRR
Warszawa M20 była licencyjną wersją radzieckiego GAZ-a M20 Pobieda. Warszawę produkowano w latach 1951-1973. Zbudowano 81 tys. 804 sztuk tego samochodu, przy czym do ZSRR wyeksportowano 26 aut.
Ten samochód był za to:
Poprawna odpowiedź: własną konstrukcją
Tym samochodem jest Mikrus. Jego produkcja ruszyła w 1957 r. i trwała jedynie do 1961 r. W Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu powstało zaledwie 1728 Mikrusów.
Natomiast Skoda 120:
Poprawna odpowiedź: jest samodzielną konstrukcją
Skoda 120 L była częścią przedstawionej w 1976 r. serii 742, która wraz z pochodnymi typoszeregami 743, 746 i 747 była ostatnim modelem tej firmy przed nastaniem nowej epoki w historii Skody, czyli debiutu Favorita w 1988 r.
Dacia 1310 jest:
Poprawna odpowiedź: samochodem na licencji Renault
Dacia 1310 to rozwinięcie modelu 1300, który był licencyjną wersją Renault 12. Dacię 1300 i Renault 12 przedstawiono równocześnie, w październiku 1969 r.
FSO Polonez to:
Poprawna odpowiedź: własna konstrukcja (ale z pewnym zastrzeżeniami)
Produkowany na Żeraniu Polonez był wprawdzie własną konstrukcją, ale po pierwsze, miał zmodernizowaną płytę podłogową i sporo innych podzespołów z licencyjnego Polskiego Fiata 125p, a design nadwozia był wynikiem współpracy FSO z Fiat Centro Stile.
Z kolei Wartburg 353 jest:
Poprawna odpowiedź: samodzielną konstrukcją
Przedstawiony w 1966 r. Wartburg 353 był samodzielną konstrukcją. W Wielkiej Brytanii sprzedawano go pod nazwą Knight.
Zastava 1100 to:
Poprawna odpowiedź: auto bazujące na Fiacie 128
Choć Zastava 1100 (znana na rodzimym rynku pod nazwą 101) bazowała na Fiacie 128, to włoska firma nie miała odpowiednika tego modelu w swojej ofercie. Przedstawioną w 1971 r. Zastavę 101/1100 montowano także na warszawskim Żeraniu, w latach 1973-1983.
A ten model:
Poprawna odpowiedź: produkowany w Warszawie na licencji Fiatem
To Fiat 132, którego w latach 1973-1981 montowano na Żeraniu i oferowano pod nazwą Polski Fiat 132p.
Czy Łada 2101 była własną konstrukcją?
Poprawna odpowiedź: nie, była licencyjną wersją Fiata 124
Łada 2101 debiutowała w 1970 r. i specjalnie dla niej zbudowano potężną fabrykę w Togliatti. Samochód był licencyjną wersją Fiata 124.