Auto Świat Wiadomości Aktualności Ten model to licencja czy własny projekt? Quiz z legend PRL-u

Kiedy państwo chce szybko rozwinąć przemysł motoryzacyjny, dobrym pomysłem jest zakup licencji. W zamian dostajesz dojrzały produkt, doświadczenie, wiedzę i technologie.

Wiele samochodów osobowych z PRL-u produkowano właśnie w oparciu o zagraniczne licencje, choć mieliśmy na koncie również samodzielne konstrukcje, i to nie tylko osławione prototypy, ale seryjne auta.

Odróżnisz, który model był własnym projektem, a który licencyjnym? A jeśli tak, to od kogo tę licencję kupiliśmy? Zapraszamy do naszego quizu.

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/12
Żródło: Auto Świat

Najpierw łatwe pytania. Ten samochód był:

Poprawna odpowiedź: autem na licencji Fiata

Polski Fiat 125p był licencyjnym samochodem, produkowanym w latach 1968-1991. Umowę licencyjną z Fiatem podpisano w grudniu 1965 r., a aneks do niej - rok później.

Pytanie 2/12
Żródło: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a) / FCA

A Maluch był:

Poprawna odpowiedź: modelem na licencji Fiata

Umowę licencyjną na wytwarzanie Polskiego Fiata 126p podpisano w październiku 1971 r. (rozważano również zakup licencji od Toyoty, Citroena, Renault i Volkswagena). Produkcja samochodu w Polsce zaczęła się w czerwcu 1973 r.

Pytanie 3/12
Żródło: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)

Syrena jest zaś:

Poprawna odpowiedź: samodzielną konstrukcją

Syrena to polska konstrukcja, a jej założenia opracowano w trzy tygodnie w odludnej górskiej chacie pod Szyndzielnią. Za podwozie odpowiadał Karol Pionnier, za nadwozie Stanisław Panczakiewicz, a za silnik Fryderyk Bluemke.

Pytanie 4/12
Żródło: Auto Świat / ACZ

Z kolei Warszawa to:

Poprawna odpowiedź: samochód na licencji kupionej od ZSRR

Warszawa M20 była licencyjną wersją radzieckiego GAZ-a M20 Pobieda. Warszawę produkowano w latach 1951-1973. Zbudowano 81 tys. 804 sztuk tego samochodu, przy czym do ZSRR wyeksportowano 26 aut.

Pytanie 5/12
Żródło: Auto Świat / ACZ

Ten samochód był za to:

Poprawna odpowiedź: własną konstrukcją

Tym samochodem jest Mikrus. Jego produkcja ruszyła w 1957 r. i trwała jedynie do 1961 r. W Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu powstało zaledwie 1728 Mikrusów.

Pytanie 6/12
Żródło: Skoda

Natomiast Skoda 120:

Poprawna odpowiedź: jest samodzielną konstrukcją

Skoda 120 L była częścią przedstawionej w 1976 r. serii 742, która wraz z pochodnymi typoszeregami 743, 746 i 747 była ostatnim modelem tej firmy przed nastaniem nowej epoki w historii Skody, czyli debiutu Favorita w 1988 r.

Pytanie 7/12
Żródło: Yannick Brossard/Renault

Dacia 1310 jest:

Poprawna odpowiedź: samochodem na licencji Renault

Dacia 1310 to rozwinięcie modelu 1300, który był licencyjną wersją Renault 12. Dacię 1300 i Renault 12 przedstawiono równocześnie, w październiku 1969 r.

Pytanie 8/12
Żródło: Auto Świat / Adam Mikuła

FSO Polonez to:

Poprawna odpowiedź: własna konstrukcja (ale z pewnym zastrzeżeniami)

Produkowany na Żeraniu Polonez był wprawdzie własną konstrukcją, ale po pierwsze, miał zmodernizowaną płytę podłogową i sporo innych podzespołów z licencyjnego Polskiego Fiata 125p, a design nadwozia był wynikiem współpracy FSO z Fiat Centro Stile.

Pytanie 9/12
Żródło: Auto Świat

Z kolei Wartburg 353 jest:

Poprawna odpowiedź: samodzielną konstrukcją

Przedstawiony w 1966 r. Wartburg 353 był samodzielną konstrukcją. W Wielkiej Brytanii sprzedawano go pod nazwą Knight.

Pytanie 10/12
Żródło: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a) / Łukasz Rossienik

Zastava 1100 to:

Poprawna odpowiedź: auto bazujące na Fiacie 128

Choć Zastava 1100 (znana na rodzimym rynku pod nazwą 101) bazowała na Fiacie 128, to włoska firma nie miała odpowiednika tego modelu w swojej ofercie. Przedstawioną w 1971 r. Zastavę 101/1100 montowano także na warszawskim Żeraniu, w latach 1973-1983.

Pytanie 11/12
Żródło: Stellantis

A ten model:

Poprawna odpowiedź: produkowany w Warszawie na licencji Fiatem

To Fiat 132, którego w latach 1973-1981 montowano na Żeraniu i oferowano pod nazwą Polski Fiat 132p.

Pytanie 12/12
Żródło: Auto Świat

Czy Łada 2101 była własną konstrukcją?

Poprawna odpowiedź: nie, była licencyjną wersją Fiata 124

Łada 2101 debiutowała w 1970 r. i specjalnie dla niej zbudowano potężną fabrykę w Togliatti. Samochód był licencyjną wersją Fiata 124.

Brakuje jeszcze 12 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
Poszło tak sobie
Niestety, nie poszło ci najlepiej, ale jesteśmy pewni, że w innych naszych quizach o motoryzacji PRL-u uzyskasz znacznie lepsze wyniki.
Solidna czwórka
Poszło ci naprawdę dobrze, zwłaszcza że pytania wcale nie były taki łatwe. Co powiesz na jeszcze jeden quiz o motoryzacji PRL-u?
Piątka!
Doskonale, dysponujesz duuużą wiedzą o motoryzacji PRL-u. Masz ochotę na jeszcze jeden quiz z tej tematyki? Zapraszamy!
Rewelacja!
Gratulujemy!! Masz wiedzę godną eksperta! Ciekawe, czy w naszych innych quizach o motoryzacji PRL-u też zdobędziesz komplet punktów? Zapraszamy!!
Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji