Auto Świat > Klasyki > Youngtimer > Skoda 105 L kontra Dacia 1300 - niedyskretne uroki wschodu

Skoda 105 L kontra Dacia 1300 - niedyskretne uroki wschodu

Autor Piotr Burchard
Piotr Burchard

Auta z krajów socjalistycznych były u nas często uważane za namiastkę samochodów zachodnich. Ale czy w przypadku Dacii 1300 i Skody 105 takie traktowanie było uzasadnione?

Skoda 105 L kontra Dacia 1300 - niedyskretne uroki wschoduŹródło: Auto Świat / Adam Mikuła
  • Skoda 105 występowała w trzech wersjach: S, L (de Luxe) i GL (Grand de Luxe)
  • Przez pierwsze lata produkcji 1300 Dacia stosowała części Renault
  • We Francji, z powodu Peugeota, Skoda 105 była sprzedawana jako 1005
  • Produkcję Dacii 1300 zakończono w 1984 roku, a Skody 105 cztery lata później

Pod względem ilości wytwarzanych samochodów państwa socjalistyczne nie były może europejskimi potęgami, ale radziły sobie całkiem nieźle. Niektóre kraje (np. Czechosłowacja) miały bogate tradycje i doświadczenia w tej materii, inne – jak Rumunia – korzystały z możliwości zakupu licencji.

Piotr Burchard