Škoda 105 była samochodem osobowym należącym do segmentu C. auto pojawiło się na rynku w 1976 roku, wraz z całą rodziną modeli o ogólnym oznaczeniu 742. W zależności jaki numer nosił dany model – 105, 120, 125, 130 był on wyposażony w konkretny silnik lub posiadał mniej lub bardziej luksusowe wykończenie.
Škoda 105 była w rzeczywistości po prostu uboższą wersją 120-tki. Poza gorszym wykończeniem wnętrza i słabszym silnikiem, wyróżniała się ona innym pasem przednim, choć dopiero w późniejszych latach. Oczywiście 105-tka również występowała w różnych wariantach wyposażeniowych (S, L oraz GL), jednak w zupełnej „podstawie” nie posiadała nawet opuszczanych tylnych szyb.
W 1981 roku, wszystkie wersje oprócz podstawowej otrzymały nowe, prostokątne reflektory. Po 2 latach zdecydowano się nieco odmienić pas przedni oraz tylny. Zastosowano nową, plastikową atrapę, nowe reflektory, a z tyłu – nowe światła zespolone. Choć 105-tka i 120-tka bardzo były sobie podobne, to tego pierwszego wyróżniał charakterystyczny szczegół – reflektory były znacznie cofnięte względem plastikowej atrapy. Silnik benzynowy, który służył do napędu, umieszczono z tyłu, natomiast w przeciwieństwie do poprzednika, chłodnicę postanowiono zamontować z przodu.
1-litrowy, 4-cylindrowy silnik OHV generował 45 KM, które przekazywane były na tylną oś za pośrednictwem 4-biegowej skrzyni manualnej. W 1988 roku zakończono produkcję Škody 105 (choć inne modele z rodziny 742 montowano aż do 1990 roku), a następcą całej rodziny 742 była Škoda Favorit.