- Nasze testowe modele na pokładzie mają piętrowe łóżka
- Kamperem zbudowanym na bazie dostawczaka jeździ się łatwiej
- Taki model to idealny wybór dla 4-osobowej rodziny
Zaletą kamperów zbudowanych na bazie niedużych aut dostawczych są właśnie ich rozmiary. Najczęściej są to pojazdy, którymi bez problemu wjedziemy na każdy kamping czy podjedziemy do większości atrakcji turystycznych. Przy tym nie ma obaw, że nie zmieścimy się w ciasnej uliczce lub będzie kłopot z zaparkowaniem.
Jednak problemy wynikające z kompaktowych gabarytów pojawiają się w innej kwestii – w takim modelu najczęściej mogą podróżować maksymalnie dwie osoby. Czy zatem 4-osobowe rodziny nie mają czego szukać w przypadku kamperów tego typu? Niekoniecznie.
Rozwiązaniem może być piętrowe łóżko
Nasze testowe modele – Forster, Chausson i XGO – mają na pokładzie rozwiązanie, które sprawia, że także w autach tej wielkości cztery osoby nie będą miały kłopotu z logistyką podczas podróży. Producenci zamontowali w nich z tyłu, poprzecznie piętrowe łóżka o szerokości 1,4 m. Dzięki nim uzyskuje się wyjątkową aranżację wnętrza, a tym samym kamper staje się bardziej funkcjonalny. Może to być świetna alternatywa dla auta z łóżkami zamontowanymi wzdłużnie lub dla kamperów z jednym poprzecznie zamontowanym podwójnym łóżkiem.
Kto jest grupą docelową na auta tego typu? Na pewno w pierwszej kolejności sprawdzi się ono w przypadku rodzin – rodzice plus dwójka dzieci. Tak samo będzie, gdy to dziadkowie postanowią zabrać dwoje wnuków. Taki kamper przyda się także dwójce znajomych, którzy nie chcą dzielić jednego łóżka podczas noclegu. Niezależnie od tego, kto będzie podróżował kamperem tego typu pewne jest, że takie rozwiązanie nie jest pozbawione sensu.
W naszej galerii zobaczycie, jak porównywane samochody poradziły sobie ze zorganizowaniem przestrzeni, gdy na pokładzie zamontowano poprzecznie piętrowe, podwójne łóżko. Przekonacie się także jak się prowadzą takie auta i jakie dodatkowe wyposażenie można mieć w ich wnętrzu.
Dane techniczne i wyniki testu
Chausson | Forster | XGO | |
Silnik | T.diesel/R4/Multijet II 160 | T.diesel/R4/Multijet II 140 | T.diesel/R4/Multijet II 120 |
Moc | 160 KM przy 3500 obr./min | 140 KM przy 3500 obr./min | 120 KM przy 2750 obr./min |
Pojemność | 2287 cm3 | 2287 cm3 | 2287 cm3 |
Moment obrotowy | 380 Nm przy 1500 obr./min | 350 Nm przy 1400 obr./min | 320 Nm przy 1500 obr./min |
Prędkość maksymalna | 163 km/h | 140 km/h | 130 km/h |
Skrzynia biegów/napęd | 6b man/przód | 6b man/przód | 6b man/przód |
Pojemność zbiornika paliwa | 90 l (+19 l AdBlue) | 75 l (+19 l AdBlue) | 75 l (+19 l AdBlue) |
Długość/szerokość/wysokość | 5990/2050/2610 mm | 5990/2050/2610 mm | 5998/2050/2659 mm |
Rozstaw osi | 4035 mm | 4035 mm | 4035 mm |
Masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) | 2500/750 kg | 2000/750 kg | 2000/750 kg |
Materiał ściany/dach/podłoga | blacha/blacha/blacha | blacha/blacha/blacha | blacha/blacha/blacha |
Grubość ściany/dach/podłoga | 20/20/20 mm | 30/30/30 mm | 10/6/40 mm |
Izolacja ściany/dach/podłoga | EPS/EPS/EPS | PE/PE/PE | EPS/EPS/EPS |
Powierzchnia łóżka z tyłu (długośćxszerokość) | 1850 x 1430/1830 x 1330 mm | 1855 x 1435/1855 x 1315 mm | 1830 x 1330/1830 x 1330 mm |
Powierzchnia do leżenia (część jadalniana) | 1830 x 1320 mm | – | – |
Lodówka/zamrażarka | 75/5 l | 80/5 l | 90/6 l |
Kuchenka | 2-palnikowa | 2-palnikowa | 2-palnikowa |
Akumulator pokładowy | 90 Ah | 75 Ah | 90 Ah |
Zbiornik wody pitnej/ścieków | 90/90 l | 100/90 l | 85/90 l |
Zapas gazu/ogrzewanie | 2 x 5 kg/Truma Combi 4D | 2 x 5 kg/Truma Combi 4D | 2 x 5 kg/Truma Combi 4 |
Cena bazowa/testowanego pojazdu (Niemcy) | 40 990/50 760 euro | 37 990/43 520 euro | 35 999/43 487 euro |
Kampery z piętrowymi łóżkami. Od lewej Chaussaon, Forster i XGO.
Chausson V594 Max – firma Chausson obchodzi 40-lecie produkcji samochodów kempingowych i z tej okazji oferuje bogato wyposażone modele z serii Road Line Edition. Na pokładzie są cztery miejsca, ale spać może tu nawet pięć osób. Ceny zaczynają się od 40 990 euro.
Dzięki sprytnemu wyposażeniu „Road Line” klienci otrzymują 90-litrowy zbiornik oleju napędowego, kamerę wsteczną, 16-calowe felgi aluminiowe, silnik o mocy 140 KM i tempomat.
Nasz samochód testowy został również wyposażony w pakiet premium i pakiet podróżny oraz markizę.
Chausson V594 Max to wręcz luksusowy van z licznymi elementami poprawiającymi samopoczucie podczas podróży. Nad przednimi fotelami znajduje się Skyroof czyli duży, panoramiczny dach, który zwiększa poczucie przestrzeni i zapewnia więcej światła we wnętrzu.
We wnętrzu znalazły się szafki z jasnym, drewnopodobnym wykończeniem. Rozkładany stół oraz rozkładany, kuchenny blat wykonano z tworzywa imitującego kamień. Żaden z tych elementów nie należy do standardu jubileuszowej wersji i można je zamówić w pakiecie kosztującym 3500 euro.
Dwa łóżka są w standardzie. Ich stelaże można usunąć, a tym samym zamiast miejsc do spania tworzy się olbrzymia przestrzeń transportowa.
Po usunięciu łóżek powstaje bardzo duża przestrzeń. Na pokładzie mieszczą się dwie, 5-kilogramowe butle z gazem.
Mała łazienka z równie niewielką umywalką.
Panel obsługujący urządzenia pokładowe to wyposażenie seryjne.
Deska rozdzielcza nie pozostawia złudzeń na jakiej bazie postało Chaussan.
Podczas slalomu okazało się, że ESP reaguje za mało zdecydowanie i tylna oś nie radzi sobie dobrze w takich warunkach.
Opcjonalny silnik 160 KM (2000 euro) ma pozytywny wpływ nie tylko na przyjemność prowadzenia, ale także na zużycie paliwa. Z 10,6 litra na 100 kilometrów.
Forster Van 599 VB to kamper zbudowany na bazie Fiata Ducato. Auto występuje w kilku konfiguracjach w tym jako wersja z łóżkiem piętrowymi.
Pomimo przesuwanej umywalki w łazience jest ciasno.
Van 599 VB to solidnie zbudowany kamper z elegancko wykończonym wnętrzem. Brązowa skórzana tapicerka siedzeń i jadalni wygląda nieco ponuro, ale reszta części dziennej i sypialnej prezentuje się świeżo dzięki jasnobrązowemu drewnu i białym frontom mebli.
Wspólny moduł kuchenki i zlewu ułatwia w utrzymaniu czystości.
Konstrukcja i ułożenie łóżek podobne, jak w modelu marki Chausson.
W tym modelu znacznie łatwiej zmienia się aranżację wnętrza w porównaniu z konkurentami.
Długa lista opcji pozwala na dostosowanie auta do indywidualnych potrzeb. Ponadto w serii jest pompa wody oraz paliwowe ogrzewanie (podobnie jak w Chaussonie). Jako jedyny w tej trójce samochód ma 3, łatwo dostępne gniazda USB.
Forster nie ma dodatkowych szafek na drobiazgi umieszczonych nad miejscem kierowcy. Znawcy kamperów wiedzą, jak ważne są tego typu rozwiązania, gdy przestrzeń na bagaż zajęło piętrowe łóżko.
Przestrzeń po zdemontowaniu łóżek jest podobna, jak w modelu firmy Chausson. W takim samym miejscu umieszczono także butle z gazem.
Ogrzewanie Truma obsługiwane jest za pomocą pokrętła.
Auto ma opcjonalny, 140-konny silnik (790 euro), dzięki któremu auto ma dobrą dynamikę, a przy tym pali średnio 10,9 l/100 km – to niewiele więcej niż w Chaussonie. Podczas jazdy z okolic szafek dochodzą ciche trzeszczenia.
Skuteczne działanie ESP powoduje, że prowadzenie podczas nagłych zmian kierunku jazdy nie sprawia problemu. Szkoda tylko, że wyczucie auta utrudnia nieprecyzyjny układ kierowniczy.
XGO X-Van 5 zapewnia cztery miejsca do siedzenia i tyle samo do spania. W tym przypadku cennik zaczyna się od 35 999 euro co czyni go najtańszym pojazdem w teście.
W teście auto spaliło średnio 11,2 l/100 km, a to oznacza, że potrzebuje najwięcej paliwa spośród testowanych aut. Trzeba jednak pamiętać, że jest to najcięższy kamper w porównaniu.
Ciemnobrązowe meble nie wyglądają tak elegancko jak wnętrze Chaussona i Forstera, ale nie są też tak podatne na zabrudzenia. Zamiast szykownego szyberdachu, XGO ma przydatny, głęboki schowek nad fotelem kierowcy.
Przekonała nas koncepcja aranżacji dolnego łóżka piętrowego: rama z listew jest złożona i zablokowana razem z materacem. W ten sposób łóżko pozostaje na pokładzie, a strefa załadunkowa może być w pełni wykorzystana.
Na pokładzie znajdują się opcje, które w porównaniu z Chaussonem czy Forsterem trzeba zamówić dodatkowo. Należą do nich m.in. airbag pasażera, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka, czujniki parkowania czy tempomat.
Podczas podróży nieco hałasu wytwarzają meble i wykładziny. Jednak największym źródłem dodatkowego dźwięku jest właz w tylnej części pojazdu.
Łazienka została wykończona tworzywem sztucznym, które jest łatwe do wyczyszczenia.
Ogrzewanie Truma umieszczono pod częścią jadalnianą.
Kamper z piętrowym łóżkiem trzeba dobrze rozważyć. W czasie, gdy górne łóżko nie jest wykorzystywane szybko denerwuje brak miejsca na bagaże.
Duży panel nie jest nowoczesny, ale pokazuje wszystkie niezbędne informacje.
Chociaż XGO ma ogrzewanie gazowe, z tyłu jest tylko miejsce na pięciokilogramowe butle z gazem. Akumulator nadwozia jest łatwo dostępny w prawym tylnym schowku.
W teście auto spaliło średnio 11,2 l/100 km, a to oznacza, że potrzebuje najwięcej paliwa spośród testowanych aut. Trzeba jednak pamiętać, że jest to najcięższy kamper w porównaniu.
XGO jest najtańsze, ale ma też najcieńsze ściany.