• Nasze testowe modele na pokładzie mają piętrowe łóżka
  • Kamperem zbudowanym na bazie dostawczaka jeździ się łatwiej
  • Taki model to idealny wybór dla 4-osobowej rodziny

Zaletą kamperów zbudowanych na bazie niedużych aut dostawczych są właśnie ich rozmiary. Najczęściej są to pojazdy, którymi bez problemu wjedziemy na każdy kamping czy podjedziemy do większości atrakcji turystycznych. Przy tym nie ma obaw, że nie zmieścimy się w ciasnej uliczce lub będzie kłopot z zaparkowaniem.

Jednak problemy wynikające z kompaktowych gabarytów pojawiają się w innej kwestii – w takim modelu najczęściej mogą podróżować maksymalnie dwie osoby. Czy zatem 4-osobowe rodziny nie mają czego szukać w przypadku kamperów tego typu? Niekoniecznie.

Rozwiązaniem może być piętrowe łóżko

Nasze testowe modele – Forster, Chausson i XGO – mają na pokładzie rozwiązanie, które sprawia, że także w autach tej wielkości cztery osoby nie będą miały kłopotu z logistyką podczas podróży. Producenci zamontowali w nich z tyłu, poprzecznie piętrowe łóżka o szerokości 1,4 m. Dzięki nim uzyskuje się wyjątkową aranżację wnętrza, a tym samym kamper staje się bardziej funkcjonalny. Może to być świetna alternatywa dla auta z łóżkami zamontowanymi wzdłużnie lub dla kamperów z jednym poprzecznie zamontowanym podwójnym łóżkiem.

Kto jest grupą docelową na auta tego typu? Na pewno w pierwszej kolejności sprawdzi się ono w przypadku rodzin – rodzice plus dwójka dzieci. Tak samo będzie, gdy to dziadkowie postanowią zabrać dwoje wnuków. Taki kamper przyda się także dwójce znajomych, którzy nie chcą dzielić jednego łóżka podczas noclegu. Niezależnie od tego, kto będzie podróżował kamperem tego typu pewne jest, że takie rozwiązanie nie jest pozbawione sensu.

W naszej galerii zobaczycie, jak porównywane samochody poradziły sobie ze zorganizowaniem przestrzeni, gdy na pokładzie zamontowano poprzecznie piętrowe, podwójne łóżko. Przekonacie się także jak się prowadzą takie auta i jakie dodatkowe wyposażenie można mieć w ich wnętrzu.

Dane techniczne i wyniki testu

Chausson Forster XGO
Silnik T.diesel/R4/Multijet II 160 T.diesel/R4/Multijet II 140 T.diesel/R4/Multijet II 120
Moc 160 KM przy 3500 obr./min 140 KM przy 3500 obr./min 120 KM przy 2750 obr./min
Pojemność 2287 cm3 2287 cm3 2287 cm3
Moment obrotowy 380 Nm przy 1500 obr./min 350 Nm przy 1400 obr./min 320 Nm przy 1500 obr./min
Prędkość maksymalna 163 km/h 140 km/h 130 km/h
Skrzynia biegów/napęd 6b man/przód 6b man/przód 6b man/przód
Pojemność zbiornika paliwa 90 l (+19 l AdBlue) 75 l (+19 l AdBlue) 75 l (+19 l AdBlue)
Długość/szerokość/wysokość 5990/2050/2610 mm 5990/2050/2610 mm 5998/2050/2659 mm
Rozstaw osi 4035 mm 4035 mm 4035 mm
Masa przyczepy (z hamulcem/bez hamulca) 2500/750 kg 2000/750 kg 2000/750 kg
Materiał ściany/dach/podłoga blacha/blacha/blacha blacha/blacha/blacha blacha/blacha/blacha
Grubość ściany/dach/podłoga 20/20/20 mm 30/30/30 mm 10/6/40 mm
Izolacja ściany/dach/podłoga EPS/EPS/EPS PE/PE/PE EPS/EPS/EPS
Powierzchnia łóżka z tyłu (długośćxszerokość) 1850 x 1430/1830 x 1330 mm 1855 x 1435/1855 x 1315 mm 1830 x 1330/1830 x 1330 mm
Powierzchnia do leżenia (część jadalniana) 1830 x 1320 mm
Lodówka/zamrażarka 75/5 l 80/5 l 90/6 l
Kuchenka 2-palnikowa 2-palnikowa 2-palnikowa
Akumulator pokładowy 90 Ah 75 Ah 90 Ah
Zbiornik wody pitnej/ścieków 90/90 l 100/90 l 85/90 l
Zapas gazu/ogrzewanie 2 x 5 kg/Truma Combi 4D 2 x 5 kg/Truma Combi 4D 2 x 5 kg/Truma Combi 4
Cena bazowa/testowanego pojazdu (Niemcy) 40 990/50 760 euro 37 990/43 520 euro 35 999/43 487 euro