• Od początku rynkowej kariery Range Rover był traktowany jako luksusowy SUV o bardzo dobrych własnościach terenowych
  • Range Rover świętuje 50 lat rynkowej kariery, oferując edycję specjalną
  • Jubileuszowy model powstanie w limitowanej serii 1970 sztuk i będzie dostępny m.in. z trzema historycznymi lakierami do wyboru

Range Rover zadebiutował dokładnie 17 czerwca 1970 roku. W przypadku firmy samochodowej nie ma chyba lepszego sposobu na świętowanie jubileuszu półwiecza modelu niż zaproponowanie limitowanej serii. W przypadku Range Rovera jest nią model Fifty.

W swojej 50-letniej karierze Range Rover wielokrotnie stawał się pionierem nowych rozwiązań. Już w momencie debiutu okazał się wyjątkowy, bowiem był pierwszym SUV-em ze stałym napędem na wszystkie koła, a w 1989 roku stał się pierwszym modelem 4x4 wyposażonym w układ ABS.

Rok 1992 przyniósł kolejną innowację – Range Rover stał się pierwszym na świecie autem 4x4 wyposażonym w elektroniczną kontrolę trakcji oraz w elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne. To jeszcze nie koniec udoskonaleń, bowiem w 2012 roku Range Rover stał się pierwszym SUV-em na świecie, którego konstrukcja była w całości wykonana z aluminium.

Range Rover jest samochodem, który łączy całkiem przeciwstawne cechy. Z jednej strony stał się pierwszym pojazdem, jaki kiedykolwiek był wystawiony z Luwrze, a z drugiej jego mocna konstrukcja i dzielność terenowa pozwoliła mu na dwukrotne wygranie Rajdu Paryż-Dakar.

Model pierwszej generacji (1970-96) zadebiutował jako trzydrzwiowy. Wariant pięciodrzwiowy pojawił się dopiero w 1981 roku, a rok później ofertę rozszerzono o automatyczną skrzynię biegów. Z kolei w 1986 roku pojawił się Range Rover z silnikiem Diesla.

Druga generacja samochodu, która pojawiła się w 1994 roku, otrzymała charakterystyczną maskę oraz pływający dach, a także dzieloną poziomo klapę bagażnika. Do napędu przewidziano benzyniaki V8 o pojemności 3,9 oraz 4,6 litra, a także diesla o pojemności 2,5 litra.

Wraz z wprowadzeniem trzeciej generacji pojawiły się kolejne, techniczne nowości. Auto zyskało sztywniejsze nadwozie oraz w pełni niezależne zawieszenie. Podczas projektowania oraz wyposażania wnętrza inspirowano się wysokiej klasy jachtami, eleganckimi meblami i fotelami lotniczymi instalowanymi w pierwszej klasie.

W 2012 roku zadebiutowała czwarta generacja Range Rovera. Był to pierwszy SUV z lekką, całkowicie aluminiową konstrukcją, pozwalającą zaoszczędzić 420 kg masy w porównaniu do swojego poprzednika. Dzięki wielu innowacjom, takim jak system Terrain Response 2 czy All-Terrain Progress Control, udało się uzyskać jeszcze lepszą zdolność terenową. Ponadto firma ewoluowała w kierunku nowych, zelektryfikowanych silników Ingenium, hybrydy plug-in oraz innowacyjnych technologii informacyjno-rozrywkowych czy systemów bezpieczeństwa.

Range Rover – 1970 aut w jubileuszowym wydaniu

Dzięki zastosowanej kolorystyce nadwozia oraz odpowiedniej stylistyce, urodzinowa edycja udanie nawiązuje do samochodu, który zadebiutował 50 lat temu. W uznaniu roku, w którym Range Rover rozpoczął rynkową karierę, limitowaną edycję Fifty ograniczono do 1970 egzemplarzy.

Auto bazuje na odmianie Autobiography i ma wiele unikatowych akcentów, jak chociażby dwa wzory 22-calowych kół, zaprojektowanych specjalnie do tego modelu. W kilku miejscach (na zewnątrz pojazdu, na podświetlanych progach, a także na konsoli środkowej, zagłówkach czy desce rozdzielczej) pojawi się stylizowany napis „Fifty”. Plakietka na konsoli środkowej będzie zawierała dodatkowo numer pojazdu.

Range Rover Fifty będzie dostępny zarówno ze standardowym, jak i z powiększonym rozstawem osi. Klienci bedą mogli wybierać spośród czterech kolorów lakieru - Carpathian Grey, Rosello Red, Aruba oraz Santorini Black. W jeszcze bardziej ograniczonej liczbie sztuk dostępne będą trzy dodatkowe, historyczne barwy – Tuscan Blue, Bahama Gold i Davos White. Do napędu pojazdu przewidziano silniki benzynowe i wysokoprężne, a ponadto pojawi się hybryda plug-in.