Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Mercedes-AMG G 63 – terenowe monstrum

Mercedes-AMG G 63 – terenowe monstrum

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Nowa klasa G nadal ma aerodynamikę czołgu, także pod względem masy niewiele mu ustępuje. A jednak wyposażona w 4-litrowe V8 biturbo nie tylko potrafi zostawić wiele aut sportowych na światłach, lecz także swoją jakością wykończenia może zawstydzić niejedną luksusową limuzynę.

Mercedes-AMG G 63 – terenowe monstrumŹródło: Auto Świat / Adam Miukła
  • Terenówka Mercedesa G 63 AMG dysponuje silnikiem biturbo V8 o mocy 585 KM
  • Ważący 2,6 tony pojazd rozpędza się od 0 do 100 km/h w 4,3 s
  • Mimo sportowych osiągów, nadal jest terenówką wyposażoną w trzy blokady mostów

W ubiegłym roku Mercedes świętował 40-lecie urodzin terenowego klasyka. Producent modelu serii 460 podkreślał wówczas jego „bezkompromisowe właściwości jezdne w terenie i na drodze”, a także „maksymalną różnorodność zastosowań”. Idea pojazdu nie zmieniła się do dziś i dotyczy także nowego modelu, z oznaczeniem „463”. Potwierdził to test wersji G 500, który przeprowadziliśmy jesienią ub. roku. Teraz przyszedł czas na topowe G 63 AMG.

G 63 AMG
G 63 AMGŹródło: Auto Świat

Po kanciastym nadwoziu osadzonym na ramie, w którym drzwi zamykają się z charakterystycznym oporem i trzaskiem, a dźwięk ryglowania przypomina serię z karabinu, nikt nie spodziewa się luksusu. Dlatego to, co zobaczyliśmy we wnętrzu G 63 AMG, przerosło nasze oczekiwania. Dwa ciekłokrystaliczne ekrany zajmujące pół deski rozdzielczej, duże połacie czerwonej skóry, chromu i karbonu bardziej kojarzą nam się z flagową klasą S niż 2,6-tonową terenówką. Z obsługą systemów pokładowych (także głosowa) nie mamy większych problemów, ale wymaga przyzwyczajenia. Denerwuje tylko aktywny asystent pasa ruchu, który po najechaniu na linię szarpie kierownicą i przyhamowuje auto. Czując się jak skarcony kursant na prawo jazdy, do końca testu przy każdym uruchomieniu auta dezaktywowaliśmy go przyciskiem.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Mercedes-AMG G 63 – brutalna reakcja

G 63 AMG szokuje przepychem wnętrza, ale największe zaskoczenie czekało nas po pełnym wciśnięciu pedału gazu. Reakcja 9-stopniowej skrzyni biegów i silnika V8 biturbo jest natychmiastowa i brutalna. Kierowca i pasażerowie z dużą siłą są wciskani w fotele, a dodatkowe emocje są potęgowane przez mocno unoszący się przód samochodu i potężny ryk silnika i wydechu. Klasa G lekko zaczyna myszkować i z dużym impetem wystrzeliwuje do przodu. Emocje są takie, że już po pierwszym razie uzależniamy się od nich i podświadomie szukamy bezpiecznej przestrzeni, by ponownie ich zaznać. Niestety, częste wykorzystywanie pełnych osiągów silnika owocuje wysokim spalaniem, wynoszącym nawet 30 l/100 km. Podczas spokojnej jazdy udaje się zejść nawet do 14 l/100 km.

Wyposażeni w sportowe ogumienie o średnicy 22 cali nawet nie próbujemy kosztującym ponad 730 000 zł autem terenowym zjechać z asfaltu. Wierzymy Mercedesowi i rzeszy użytkowników, że Gelenda z trzema blokadami mechanizmów różnicowych jest mocna na bezdrożach. Za to na asfalcie próbujemy coraz szybciej pokonywać zakręty toru, wykorzystując do tego aplikację z pomiarami okrążeń...

Mercedes-AMG G 63 – moim zdaniem

G 63 AMG z jednej strony szokuje osiągami i luksusem, z drugiej – nadal pozostaje świetną terenówką o surowym charakterze. Choć w podwoziu dokonano dużych zmian i prowadzi się go precyzyjniej od poprzednika, to daleko mu w za- kręcie do zachowania SUV-a, np. Porsche Cayenne’a.

To nam się podoba: świetne osiągi i brzmienie, prowadzenie na asfalcie mimo offroadowego przeznaczenia, luksusowy charakter, fotele z masażem.

To nam się nie podoba: wysoka cena zakupu, duża średnica zawracania, przeciętne hamulce, wysokie spalanie, działanie aktyw. asystenta pasa ruchu.

Mercedes-AMG G 63 – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 1,7 s
0-100 km/h 4,3 s
0-160/0-200 km/h 10,1/17,4 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h
80-120 km/h 2,7 s (aut.)
Masa własna/ładowność 2600/600 kg
Rozdział masy (przód/tył) 53/47 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 13,3/13,5 m
Hamow. ze 100 km/h zimne 37,3 m (opony letnie)
gorące 37,9 m (opony letnie)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A)
przy 100 km/h 67 dB (A)
przy 130 km/h 72 dB (A)
Spalanie testowe (98 okt.) 17,4 l/100 km
Zasięg 570 km

Mercedes-AMG G 63 – dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory benz. biturbo/V8/32
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 3982
Moc silnika (KM/obr./min) 585/6000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 850/2500
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) 4,5/220
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 13,1/299 (ECE)
Skrzynia biegów/napęd aut. 9/4x4
Marka i model opon test. auta Goodyear Eagle F1
Rozmiar opon test. auta 295/40 R 22
Poj. bagażnika/zbior. paliwa (l) 454-1941/100
Janusz Borkowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków