- Yangwang U9 Xtreme, hipersamochód submarki BYD, ustanowił rekord na torze Nürburgringu
- U9 Xtreme korzysta z platformy e⁴ z technologią 1200 V i napędzany jest czterema silnikami łącznej mocy ponad 3000 KM
- Yangwang U9 Xtreme będzie dostępny, ale kupi go wyłącznie kilkudziesięciu klientów
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Słyszeliście o samochodach Yangwang? Możliwe, że nie. Ale warto zapamiętać tę nazwę, choć o to nietrudno, bo submarka BYD robi wszystko, aby było o niej głośno. I wygląda na to, że na razie robi to bardzo skutecznie. Najpierw Yangwang U9 Xtreme osiągnął na torze ATP Papenburg rekordową prędkość maksymalną wynoszącą aż 496,22 km na godz. Po tym sukcesie niemal natychmiast pojawiło się pytanie, jaki kolejny rekord U9 Xtreme zdoła pobić. Teraz już wszystko wiadomo.
Poznaj kontekst z AI
Jaki czas na pętli Nordschleife uzyskał Yangwang U9 Xtreme?
Od lipca 2024 r. inżynierowie Yangwang prowadzili testy U9 Xtreme na 20,8-kilometrowej Północnej Pętli Nürburgringu. Celem było zebranie danych, które pozwoliłyby na dalsze udoskonalenie tego pojazdu. Przełom nastąpił w sierpniu br. 22 sierpnia 2025 r., kiedy producent oficjalnie potwierdził nowy rekordowy czas okrążenia. W kategorii elektrycznych hipersamochodów Yangwang U9 Xtreme poprawił dotychczasowe osiągnięcie o ponad pięć sekund.
Oficjalny czas uzyskany przez Yangwanga U9 Xtreme wyniósł 6 min i 59, 157 s. Jak podkreśliła Stella Li, wiceprezes wykonawcza BYD, podkreśliła, że ten rekordowy wynik potwierdza, że U9X nie tylko jest najszybszym samochodem świata w jeździe na wprost, lecz także mistrzem zakrętów.
- Przeczytaj także: Ustanowili nowy rekord prędkości. BYD Yangwang U9 prawie odleciał z toru testowego
Z jakiego napędu korzysta Yangwang U9 Xtreme?
Yangwang U9 Xtreme bazuje na pierwszej na świecie seryjnie produkowanej platformie, która wyróżnia się uniwersalnym zastosowaniem i ultrawysokim napięciem 1200 V. Za napęd odpowiadają cztery silniki, osiągające do 30 000 obr./min. Łączna moc całego układu przekracza 3 000 KM, co przekłada się na imponujący stosunek mocy do masy wynoszący 1 217 KM na tonę.
Co ciekawe, U9 Xtreme bazuje na tej samej platformie e⁴, co „zwykły” U9 i podobnie jak on wykorzystuje inteligentny system kontroli nadwozia DiSus-X. Ale w wersji Xtreme wzbogacono rozwiązania stworzone z myślą o zastosowaniach torowych, dzięki którym można było uzyskać równowagę pomiędzy prędkością maksymalną a osiągami w zakrętach.
Aby sprostać wyzwaniom toru Nürburgringu, który słynie z dużych różnic wysokości i wymagających, technicznych zakrętów, U9 Xtreme został wyposażony w nowoczesny system chłodzenia, tytanowo-aluminiowy układ hamulcowy z węglowo-ceramicznymi tarczami oraz specjalnie opracowane opony semi-slick GitiSport e·GTR² PRO.
Czy Yangwang U9 Xtreme będzie dostępny w sprzedaży?
Podczas rekordowego przejazdu za kierownicą Yangwanga U9 Xtreme siedział Moritz Kranz. To doświadczony niemiecki kierowca wyścigowy, który na Nürburgringu pokonał już blisko 10 tys. okrążeń. Dzięki swoim umiejętnościom Kranz nie tylko pokazał, jaki potencjał drzemie w U9 Xtreme, lecz także zapewnił temu modelowi niesamowitą reklamę, która może jeszcze bardziej zwiększyć zainteresowanie klientów tym samochodem.
BYD już zapowiedziało, że Yangwang U9 Xtreme trafi na rynek, ale jak to bywa w przypadku tak niesamowitych konstrukcji, będzie to ściśle limitowana seria. Łącznie zostanie wyprodukowanych zaledwie 30 egzemplarzy.