- Wszystko się kiedyś kończy. Budżetowy kompaktowy Fiat poznał właśnie nową datę końca produkcji. Ta ma nastąpić 30 czerwca 2026 r.
- Co ciekawe, Fiat Tipo właśnie oszukał przeznaczenie, bo Stellantis zamierzał pożegnać go pod koniec roku. Jeden z najważniejszych krajów dla tego modelu wynegocjował jednak dodatkowe sześć miesięcy produkcji
- To oznacza, że na rynku przetrwa 11 lat
- Co dalej planuje Fiat? Na razie w naszej części świata wzmacnia swoją miejską dywizję i chwali się wzrostami sprzedaży
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Jakie samochody w Polsce sprzedaje Fiat? Nie wszędzie gama jest taka skromna
Jeszcze przecież nie tak dawno temu Fiat był prawdziwym dominatorem na polskim rynku, a Fiatami jeździli wszyscy. Jednak nad Wisłą z czasem nastała era japońskiej Toyoty i niemieckiej grupy Volkswagen (najlepsze wyniki w rodzinie notuje u nas Skodą, świetnie trzymają się też Koreańczycy, a Francuzi wciąż trzymają spory kawałek rynku (zwłaszcza Renault i Dacia). Widzimy też istną ofensywę Chińczyków. A Fiat? Ma teraz cztery modele, z czego dwa tak naprawdę dopiero się rozkręcają:
Poznaj kontekst z AI
- Fiat Pandina,
- Fiat 500e (niedługo dołączy do niego spalinowa, dużo tańsza wersja)
- Fiat Grande Panda (nowość),
- Fiat 600 (nowość).
Przeczytaj także: Fiat zrozumiał, że trochę przesadził. Cena hybrydowego SUV-a spadła poniżej 90000 zł
Od tych dwóch ostatnich zależy teraz bardzo dużo. W innych zakątkach świata Włosi trzymają się jednak znacznie mocniej. Od razu na myśl przychodzi oczywiście Brazylia, ale nie trzeba patrzeć wcale tak daleko. Również Turcy cenią auta Fiata, choć znane nam dobrze modele czasem inaczej się tam nazywają. Właśnie wywalczono kolejne sześć miesięcy produkcji kompaktu, który wciąż jest powszechnym widokiem na polskich drogach. Ale nie da się go już u nas kupić.
Czy Fiat Tipo wciąż jest produkowany? Jest i będzie jeszcze chwilę
U nas Fiata Tipo na liście modeli dostępnych do zakupu nie ma, ale w Turcji to wciąż ważny model. Znany tam jest jako Fiat Egea i właśnie podano, że produkcja kompaktowego Fiata zostanie zakończona 30 czerwca 2026 roku. Decyzja ta kończy 11-letnią historię tego auta, które dostępne było w wersjach sedan, hatchback, kombi oraz crossover (tak przynajmniej wersję Cross opisywał sam producent). Choć pierwotnie zakładano zakończenie produkcji w grudniu 2025 r., umowa między Stellantis a turecką spółką Tofas przedłużyła ten termin o sześć miesięcy.
W ciągu dziesięciu lat w tureckiej fabryce Tofas wyprodukowano około 700 tys. egzemplarzy Tipo, które eksportowano na różne rynki. Cieszył się też dużą popularnością na rynku wewnętrznym. Turcja to jeden z krajów, gdzie te bardziej budżetowe modele są bardzo cenione.
- Fiat pierwotnie planował zakończyć produkcję Tipo 31 grudnia 2025 r. Jednak turecka spółka joint venture Tofas, która obsługuje fabrykę, zgodziła się przedłużyć umowę ze Stellantis o sześć miesięcy, dając modelowi krótką ulgę do 30 czerwca 2026 r." – podaje serwis Quattroruote.
Co dalej z kompaktowymi Fiatami?
Fiat zdecydował się nie inwestować w nową generację Tipo, co oznacza, że marka wycofuje się z tego segmentu. Zamiast tego producent koncentruje się na rozwijaniu rodziny modeli Panda. Oprócz dotychczasowych wersji, takich jak klasyczna Panda i Grande Panda, do 2027 roku mają pojawić się dwa nowe modele: crossover oraz SUV.
Najbliższe miesiące będę więc dla Fiata bardzo ciekawe i mogą zadecydować o dalszym rozwoju marki. W naszej części świata Włosi skupiają się teraz na wzmocnieniu dołu oferty, rozbudowując mocno segment A i B. Jeśli ta strategia się powiedzie, to wejście do segmentu C jest kolejnym logicznym krokiem. Fiat miał w swojej historii kilka naprawdę lubianych kompaktów. Co mówią wyniki sprzedaży o nowej strategii?
Z ogromną satysfakcją mogę potwierdzić bardzo pozytywny trend w zakresie napływu zamówień, zwłaszcza w segmencie B2C (sprzedaż do klienta indywidualnego), który we wrześniu wzrósł aż o 22 proc. w ujęciu rok do roku. Ponadto, w trzecim kwartale 2025 roku europejski rynek odnotował znaczący wzrost sprzedaży modeli Citroen C3 i C3 Aircross, Fiat Grande Panda oraz Opel Frontera, co pozwoliło na zwiększenie naszej sprzedaży samochodów osobowych o 4,4 punktu procentowego w porównaniu z rokiem ubiegłym, osiągając łączną liczbę 422 tys. 000 pojazdów
- chwalił się Luca Napolitano, dyrektor ds. operacji handlowych w Stellantis w podsumowaniu trzeciego kwartału. Sympatyczna Grande Panda jest na liście aut, które napędzają sprzedaż. Jeśli sympatyzujecie z Fiatem, to nie pozostaje nic innego, jak trzymać kciuki i za nią, i za produkowaną w Polsce sześćsetkę.