- Zakład koncernu Stellantis w Gliwicach 3 października wyprodukował trzymilionowy pojazd
- Jubileuszowy Fiat Ducato ma szary lakier i 180-konny silnik Diesla 2.2 MultiJet z 8-stopniowym automatem
- W latach 2019-2022 gliwicki zakład przeszedł transformację i nie produkuje już samochodów osobowych
- Od początku 2022 r. w Gliwicach powstają duże samochody dostawcze marek Fiat, Peugeot, Citroen i Opel/Vauxhall, które są dostępne z napędem spalinowym, jak i całkowicie elektrycznym
Fiat Ducato to jeden z najpopularniejszych dużych samochodów dostawczych na polskim rynku. Jubileuszowy, trzymilionowy egzemplarz otrzymał szary lakier nadwozia oraz najmocniejszy, 180-konny silnik Diesla 2.2 MultiJet współpracujący z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoJak to w segmencie aut dostawczych, gama tego modelu jest mocno rozbudowana. Furgon występuje w różnych wielkościach nadwozia (na długość i na wysokość) i rozmiarach kabiny pasażerskiej. Maksymalnie przestrzeń ładunkowa może wynieść 17 m3, a ładowność do 1,5 tony.
Jakie samochody są teraz produkowane w Gliwicach?
Zakład Dużych Samochodów Dostawczych Stellantis w Gliwicach, jak sama nazwa wskazuje, specjalizuje się teraz w produkcji największych z lekkich samochodów dostawczych. Poza Fiatem Ducato są to bliźniacze konstrukcje innych marek wchodzących w skład tego koncernu: Peugeot Boxer, Citroen Jumper oraz Opel Movano (na rynek brytyjski pod marką Vauxhall).
Zobacz też: 50 lat fabryki w Tychach. Zaczynała od Malucha, dziś produkuje miejskie SUV-y
Wszystkie pojazdy są dostępne zarówno z napędem spalinowym (silniki Diesla o różnej mocy) oraz elektrycznym. Wersje bezemisyjne są wyposażane w akumulatory o pojemności 110 kWh, które oferują zasięg do 420 km (cykl mieszany WLTP) i możliwość szybkiego ładowania (do poziomu 80 proc. pojemności w mniej niż godzinę).
Co wcześniej produkowano w Gliwicach?
Historia gliwickiej fabryki rozpoczęła się 31 sierpnia 1998 r., kiedy z taśmy zjechał pierwszy Opel Astra Classic F (pierwsza generacja tego modelu). Za czasów, gdy zakład należał do koncernu General Motors, produkowano w nim samochody osobowe, m.in. pięć generacji Astry, a także Opla Agilę czy Zafirę.
Od tamtej pory zakład przeszedł ogromną transformację, a obecnie należy do wielomarkowego koncernu Stellantis. W latach 2019-2022 zainwestowano ponad 400 milionów euro, przekształcając go w nowoczesne centrum produkcji dużych pojazdów dostawczych. Obejmuje ono: tłocznię (produkuje panele również na potrzeby innych zakładów grupy w Europie), wydziały karoserii, lakierni, montażu i jakości, a także laboratorium jakościowe, centrum konwersji oraz centrum produkcji obudów do akumulatorów trakcyjnych.
Od początku 2022 r. z Gliwic wyjeżdżają duże dostawczaki pod markami Fiat, Citroen, Peugeot i Opel/Vauxhall, które trafiają na rynki całego świata.