- Akira Nakai kolejny raz odwiedził Polskę, żeby zbudować pierwsze RWB na bazie Porsche 911 Cabrio (997)
- Wydarzenie miało miejsce w nowej siedzibie 911 Garage Performance Center w Łomiankach, oficjalnego partnera RWB w Polsce
- W Polsce powstało już 12 egzemplarzy RWB, a planowana jest budowa kolejnego projektu
Akira Nakai wyraźnie zapisał się w świecie tuningu i popkultury motoryzacyjnej. Jego pierwszy projekt "Stella Artois" pojawił się nawet w popularnej serii gier wyścigowych "Need for Speed". RWB oznacza przede wszystkim maksymalnie poszerzone Porsche 911 starszej generacji, z reguły 930, 964 i 993. Modyfikacje obejmują też zawieszenie.
Zobacz też: Jakie jest podstawowe Porsche 911? Przetestowałem nową Carrerę
To projekty mocno kontrowersyjne. U jednych wywołują zachwyt i uznawane są za dzieła sztuki. U drugich pojawia się obojętność lub wyraźna niechęć. Oczywiście każdy może mieć własne zdanie na ich temat, jednak warto przyjrzeć się i poznać bliżej ten fenomen. Chodzi nie tylko o efekt, ale również o sposób pracy Japończyka. W sumie tuner spod Tokio zmodyfikował już kilkaset samochodów na całym świecie.
Gdzie powstają RWB w Polsce? Akira Nakai ponownie w 911 Garage
W naszym kraju działalność Rauh-Welt Begriff od lat przybliża 911 Garage z Łomianek, oficjalny partner RWB. Wszystko zaczęło się w 2016 r., kiedy Akira Nakai po raz pierwszy odwiedził wówczas jeszcze mały warsztat znajdujący się pod Warszawą. Można powiedzieć, że był to punk zwrotny. Od tamtej pory powstało 12 egzemplarzy tych unikatowych samochodów (najwięcej w Europie).
Budowa najnowszego projektu odbyła się w dniach 10-11 września 2025 r. w pachnącym nowością, imponującym obiekcie 911 Garage Performance Center, którego nie powstydziłby się żaden uznany dealer samochodowy (firma ma autoryzację na serwisowanie Porsche i Mercedesów). Z tej okazji wystawiono wiele "polskich" RWB oraz dwa restomody własnej submarki Remastered. Głównym punktem programu była jednak obecność Akiry Nakaiego i jego najnowszy projekt na bazie kabrioletu 997.
Jak wygląda i ile kosztuje budowa RWB? Jest w tym jakaś magia
Realizacje RWB odbywają się na indywidualne zamówienie klientów. Wykonawca przyjeżdża we wskazane miejsce, jeśli znajdzie wolny termin w swoim wypchanym kalendarzu. Cena? Od 35 tys. dolarów (górna granica zależy od zakresu modyfikacji).
Zobacz także: To Porsche 911 GT3 RS zaprojektowała Dua Lipa
Przeróbka z reguły trwa dwa dni. Mogłaby krócej, zaprojektowane wcześniej elementy mógłby zamontować dowolny fachowiec, ale nie o to w tym chodzi. To musi być "ON". Akira Nakai stworzył wokół siebie i RWB specyficzny klimat. Ma swoich wyznawców, którzy korzystają z możliwości obserwowania na żywo procesu powstawania poszerzonych konstrukcji. To wydarzenia.
Na żywo japoński artysta sprawia wrażenie nieobecnego. Jest małomówny i skupiony wyłącznie na wykonywanym zadaniu. Jeśli nie pracuje przy aucie, to pali papierosy. Wszystko wykonuje ręcznie według starej szkoły przy użyciu nieskomplikowanych narzędzi. Czasami na oko. Można odnieść wrażenie, że nie panuje nad otaczającym go bałaganem, ale to tylko pozory.
Niektórzy twierdzą, że Akira Nakai jest rzeźnikiem, który tnie klasyki. Inni argumentują, że dawcami są starsze samochody, często w nie najlepszym stanie, które dostają drugie życie zgodnie z hasłem "Zweite Entwicklung". Z całą pewnością jest to sposób na stworzenie unikatowego Porsche 911.
Jak udało mi się dowiedzieć, zarezerwowano już budowę 13. egzemplarza RWB w Polsce.