- Tyska fabryka rozpoczęła działalność w 1975 r., produkując Fiata 126p, który zmotoryzował Polskę
- W latach 90. zakład przeszedł dużą modernizację, a Fiat stał się większościowym udziałowcem nowej spółki
- Obecnie fabryka należy do koncernu Stellantis i produkuje trzy miejskie SUV-y marek Jeep, Fiat i Alfa Romeo
Początki fabryki w Tychach sięgają 1975 r. (budowano ją trzy lata), kiedy ruszyły pierwsze linie montażowe Fiata 126p, popularnego „Malucha”. Zakład miał być miejscem jego montażu końcowego z tłocznią i lakiernią, a plan produkcji zakładał 150 tys. samochodów rocznie. Jednak ogromne zapotrzebowanie na Polskiego Fiata 126p sprawił, że moce produkcyjne szybko zwiększono do 200 tys. egzemplarzy rocznie, a samochód produkowano od karoserii przez lakierowanie aż po montaż z zespołami napędowymi dostarczanymi z Bielska-Białej.
Malucha raczej nikomu nie trzeba przedstawiać. Ten model zmotoryzował Polskę. Został zatwierdzony do produkcji na mocy kontraktu o współpracy przemysłowej i licencji na samochód małolitrażowy. Początkowo umieszczony z tyłu dwucylindrowy silnik miał 594 ccm pojemności i 23 KM mocy maksymalnej, napęd trafiał na tylne koła. Dwudrzwiowe nadwozie miało cztery miejsca i nieduży bagażnik z przodu.
Zobacz też: Nowa elektryczna Toyota będzie produkowana w Czechach
Do kiedy produkowano Malucha? Powstawał obok Fiata Cinquecento, a potem Seicento
W latach 90. tyski zakład przeszedł gruntowną modernizację, a sama FSM została przekształcona z przedsiębiorstwa państwowego w spółkę akcyjną Skarbu Państwa, w której większościowym udziałowcem został Fiat.
W 1991 r. zadebiutował Fiat Cinquecento, który szybko zdobył popularność – w 1995 r. wyprodukowano jego 500-tysięczny egzemplarz, a dwa lata później – milionowy. W 1998 r. zastąpił go Fiat Seicento, który również odniósł sukces zarówno na rynku krajowym, jak i eksportowym. Produkcję tego modelu zakończono w 2010 r. liczbą 1 mln 328 tys. 973 egzemplarzy.
Produkcja Fiata 126p trwała aż do 22 września 2000 r. W Tychach wyprodukowano w sumie 2 mln 166 tys. 349 Maluchów.
Nastaje epoka Pandy i Fiat 500
Kolejne lata to następne inwestycje w tyską fabrykę i produkcja nowych modeli samochodów. W 2003 r. rozpoczęto wytwarzanie Fiata Pandy, a od 2007 r. z Tychów zaczął wyjeżdżać stylowy Fiat 500. Zakład w Polsce stał się jednym z najważniejszych w strukturach włoskiego koncernu.
Następnie do produkcji wprowadzono Fiata 500C, czyli wersję z odsuwanym miękkim dachem, oraz sportowe odmiany "pięćsetki" - Abartha 500 i Abartha 500C. Nie brakowało też wielu edycji specjalnych Fiata 500.
Przeczytaj także: Oto nowa Kia K4 w wersji hatchback. Ten model zastąpi Ceeda
Fabryka w Tychach produkowała także modele innych marek. Od 2008 do 2016 r. powstawał w niej Ford Ka, bliźniacza konstrukcja z Fiatem Panda, a od 2010 aż do 2024 r. Lancia Ypsilon (w ostatnim okresie wyłącznie na rynek włoski).
W 2015 r. powstał globalny koncern Fiat Chrysler Automobiles (FCA), w wyniku czego zakład w Tychach zmienił nazwę na FCA Poland.
Jakie modele są obecnie produkowane w Tychach?
Kolejne zmiany własnościowe nastąpiły w 2021 r. Fabryka w Tychach weszła w skład francusko-włosko-amerykańskiego gigakoncernu Stellantis, który powstał po połączeniu grup FCA i PSA. Zakład ponownie przeszedł transformację, stając się miejscem produkcji trzech modeli SUV-ów z segmentu B: od 2023 r. Jeepa Avengera i Fiata 600, a o 2024 r. również Alfy Romeo Junior. To bliźniacze konstrukcje dostępne w wersjach elektrycznych i spalinowych.
Przez 50 lat fabryka w Tychach wyprodukowała ponad 11 milionów samochodów na 50 rynków, które trafiły do ponad 50 krajów na świecie. Dziś jest to jedno z najnowocześniejszych miejsc produkcji samochodów w Europie.
Jakie modele samochodów produkowano w Tychach?
- Fiat 126p;
- Fiat Cinquecento;
- Punto, Brava/o, Marea, Ducato, Iveco Daily;
- Fiat Seicento;
- Fiat Uno;
- Fiat Siena;
- Palio Weekend;
- Fiat Panda;
- Fiat 500;
- Ford Ka;
- Lancia Ypsilon;
- Jeep Avenger;
- Fiat 600;
- Alfa Romeo Junior.