Logo
WiadomościAktualnościNissan skończył produkcję modelu GT-R, która trwała aż 18 lat. Czy będzie następca?

Nissan skończył produkcję modelu GT-R, która trwała aż 18 lat. Czy będzie następca?

Nissan poinformował o zakończeniu produkcji swojego supersamochodu, który od pewnego czasu był dostępny już wyłącznie na rynku japońskim. Ostatni GT-R zjechał z linii montażowej fabryki w Tochigi 26 sierpnia. W sumie wyprodukowano około 48 tys. egzemplarzy generacji R35.

Nissan skończył produkcję modelu GT-R
Zobacz galerię (6)
Nissan
Nissan skończył produkcję modelu GT-R
  • Produkcja Nissana GT-R R35 dobiegła końca. Ostatni egzemplarz opuścił fabrykę 26 sierpnia
  • Łącznie powstało około 48 tys. samochodów, z czego 38 proc. trafiło na rynek japoński, gdzie GT-R był dostępny do samego końca produkcji
  • Prezes Nissana zapowiedział, że znaczek GT-R powróci, choć nie podał jeszcze konkretnego planu wprowadzenia nowej generacji
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

Nissan GT-R R35 miał premierę w 2007 r. (wcześniejsze odmiany były najmocniejszą wersją Nissana Skyline’a). Japońskie coupe szybko zyskało zwolenników za sprawą swojego charakteru, mocnego silnika 3.8 V6, dopracowanego prowadzenia oraz superosiągów, jakie oferował (przyspieszał do 100 km na godz. w około trzy sekundy).

To specjalny model w historii Nissana, więc nie dziwi fakt, że zakończenie jego produkcji stało się świętem. Ostatni egzemplarz to wersja Premium edition T-Spec w fioletowym kolorze. Trafi do klienta w Japonii, gdzie od kilku lat GT-R był wyłącznie dostępny (w sumie 38 proc. całej produkcji trafiło na rodzimy rynek). Sprzedaż w Europie dobiegła końca w 2022 r.

Poznaj kontekst z AI

Kiedy zakończyła się produkcja modelu GT-R?
Ile egzemplarzy GT-R zostało wyprodukowanych?
Jaką moc miał silnik GT-R w wersjach wyczynowych?
Czy Nissan planuje wprowadzenie nowej generacji GT-R?

Nissan GT-R ewoluował przez lata

Wyjątkowym sercem supersamochodu Nissana GT-R jest silnik V6 VR38DETT twin-turbo. Każdy został złożony ręcznie w Jokohamie przez jednego z zaledwie dziewięciu specjalistów nazwanych Takumi. Ich nazwiska znajdują się na tabliczkach znamionowych. Montaż samochodów odbywał się w fabryce w Tochigi oddalonej o około 140 km na północ od Tokio.

Moc silnika wynosiła początkowo 480 KM. Od roku modelowego 2017 wzrosła do 570 KM, a w wyczynowych wersjach GT-R NISMO wynosiła nawet 600 KM.

Historia Nissana GT-R R35
Historia Nissana GT-R R35Nissan

Nie można zapominać o wyścigowych wersjach Nissana GT-R. Japoński sportowiec kilkukrotnie walczył o rekordy na niemieckim Nurburgringu. W 2007 r. przejechał słynną Północną Pętlę w 7 minut i 38 sekund. Najlepszy czas wykręcono 10 lat później: 7 minut i 8,679 sekundy.

W 2016 r. R35 GT-R ustanowił światowy rekord prędkości w drifcie, trafiając do Księgi Rekordów Guinnessa. Specjalnie przygotowany egzemplarz jechał bokiem rozpędzony do 304,96 km na godz.

To nie koniec Nissana GT-R!

Prezes i dyrektor generalny Nissana Ivan Espinosa powiedział, że możemy oczekiwać nowej generacji sportowego modelu o tej nazwie. Nie wiadomo jednak, kiedy to nastąpi.

— Po 18 niezwykłych latach, R35 GT-R pozostawił trwały ślad w historii motoryzacji. Jej dziedzictwo jest świadectwem pasji naszego zespołu i lojalności naszych klientów na całym świecie. Dziękujemy, że jesteście częścią tej niezwykłej podróży. Wielu fanom GT-R na całym świecie chcę powiedzieć, że to nie jest pożegnanie z GT-R na zawsze. Naszym celem jest, aby pewnego dnia znaczek GT-R powrócił — zadeklarował Espinosa.

Nissan skończył produkcję modelu GT-R
Nissan skończył produkcję modelu GT-RNissan

Szef Nissana dodał, że jest świadomy wysokich oczekiwań co do następcy. "Znaczek GT-R nie jest czymś, co można zastosować do każdego pojazdu; jest zarezerwowany na coś naprawdę wyjątkowego, a R35 wysoko ustawił poprzeczkę. Tak więc wszystko, o co mogę prosić, to o cierpliwość. Chociaż nie mamy jeszcze sfinalizowanego konkretnego planu, GT-R będzie ewoluował i pojawi się ponownie w przyszłości".

Trzymamy za słowo i wierzymy, że nie będzie to samochód pokroju Nissana Ariya NISMO, czyli elektrycznego SUV-a.

Autor Krzysztof Słomski
Krzysztof Słomski
Wydawca AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium