Auto Świat Testy Porównania samochodów Honda NSX kontra Nissan GT-R - Mocniejsza od Godzilli

Honda NSX kontra Nissan GT-R - Mocniejsza od Godzilli

Nissan GT-R pożera seryjnie rywali od 9 lat i ciągle staje się lepszy. Włochatego potwora postanowiła rozdrażnić ultranowoczesna hybrydowa konkurentka: Honda NSX.

Honda NSX kontra Nissan GT-R
Zobacz galerię (18)
Auto Bild
Honda NSX kontra Nissan GT-R

Myślicie: „Godzilla” i macie przed oczami czarną bestię, która przemierza tandetną makietę filmową, chwiejąc się na tylnych łapach? W porządku, to w końcu klasyka kina i my też ją cenimy. Ale skoro bierzecie do ręki gazetę o samochodach, to nie musimy wam tłumaczyć, że Godzilla to też potwór, który porusza się na 4 kołach i pożera wszystko, co stanie mu na drodze. Takiego przezwiska Nissan GT-R (wówczas Skyline) dorobił się na przełomie lat 80. i 90. Japońscy inżynierowie robią wszystko, żeby osiągi i możliwości kolejnych generacji były godne tego pseudonimu. Obecny model jest produkowany od 9 lat, jednak przez ten czas przeszedł kilka face liftingów, a moc jego V6 biturbo wzrosła z 485 do 570 KM. Natomiast cena pozostała stosunkowo atrakcyjna jak na te osiągi i wynosi pół miliona złotych bez stówki.

Honda NSX - 4 silniki i 2 turbosprężarki

Najświeższa rywalka Nissana GT-R też pochodzi z Japonii, też ma napęd 4x4 i silnik V6 z podwójnym doładowaniem. Ale jest on centralnie umieszczony i zgodnie z trendami otrzymał do pomocy aż 3 motory elektryczne. To nowa Honda NSX. Jej nadwozie wygląda zdecydowanie nowocześniej niż karoseria Nissana, kryje też świeższą myśl techniczną – choć w obu autach współczynnik oporu powietrza Cx wynosi 0,26. Zaskoczeni? Posłuchajcie dalej, jak mogą być różne drogi do jednakowego celu.

Dwa z trzech wspomnianych silników elektrycznych umieszczono przy przedniej osi, każdy z nich ma po 37 KM. Tyle że ogromna część mocy trafia na tylne koła – wytwarza ją 507-konny silnik spalinowy, wspierany 48-konnym „elektrykiem”.

Nissan bardziej konwencjonalnie podchodzi do tematu, choć skrzynię biegów umieścił z tyłu (układ transaxle). Istnieje jednak mechaniczne połączenie obu osi, dzięki czemu GT-R może aż 50 proc. swojej mocy (wytwarzanej całkowicie spalinowo) wysyłać na przód. Na wyjściach z ciasnych nawrotów ma to swoje zalety, z kolei na szybkich łukach trochę go wypycha na zewnętrzną. Nissan sprawia podczas szybkiej torowej jazdy wrażenie cięższego auta, z bardziej ociężałym przodem niż Honda. Obaj rywale ważą ok. 1,7 t, ale pomiar rozkładu mas potwierdza subiektywne odczucia i taka jest też natura konstrukcji każdego z aut: w GT-R 55 proc. ciężaru spoczywa z przodu, w NSX-ie – 42 proc.

Honda jest odczuwalnie bardziej tylnonapędowa, czyli po nawrocie mamy nadsterowność. W czasie szybkich zmian kierunku jazdy, gwałtownego przekładania obciążenia, tył NSX-a też próbuje wyprzedzać przód. Zbyt mocne impulsy wysyłane kierownicą na wejściu w zakręt i prowadzący czuje tył. Dzieje się to jednak zawsze płynnie, przewidywalnie i po nabraniu wprawy pozwala mieć ogromną frajdę – po wyłączeniu systemów stabilizacji i trakcji można jeździć długimi slajdami.

Honda NSX kontra Nissan GT-R
Honda NSX kontra Nissan GT-RAuto Bild

Układ napędowy Hondy też jest „miodzio”. Jedwabiście gładko nabiera obrotów, wskazówka zatrzymuje się dopiero przy 7500 obr./min. Brzmi przy tym autentycznie, ostro reaguje na gaz, a silnik elektryczny „zeruje” jakąkolwiek turbodziurę. Naprawdę, przy dodaniu gazu 3,5-litrowe V6 biturbo sprawia wrażenie, jakby było „wolnym ssakiem” o ogromnej pojemności. Fenomenalne zestrojenie, z którym rewelacyjnie współpracuje 9-biegowa skrzynia dwusprzęgłowa. Obsługuje się ją guzikami na tunelu środkowym, a podczas sportowej jazdy – oczywiście, łopatkami, precyzyjnie wykonanymi, dokładnie klikającymi i umiejscowionymi tam, gdzie trzeba.

Honda NSX - napęd godny legendy

Honda włożyła do NSX-a napęd godny jego legendy. Jest w dodatku niesamowicie wydajny. 581-konny hybrydowy zespół zużył na naszej testowej pętli zaledwie 10,3 l/100 km. Nissan potrzebował w tych samych warunkach o 2,4 l/100 km więcej. Podczas szybkiej jazdy po drogach publicznych różnica rośnie: spalanie Hondy sięga 14,6 l/100 km, a Nissana – 18,2 l.

Na torze Contidrom liczby też przemawiają za NSX-em, ale różnica jest mniejsza: brutalnie przyspieszającym, choć łagodniej brzmiącym Nissanem wykręciliśmy czas 1:31,95. NSX-em urwaliśmy z tego jeszcze 68 setnych sekundy. „Godzilla” na pewno nie da za wygraną – czekamy na rewanż!

Honda NSX kontra Nissan GT-R - tor testowy Contidrom

Czasy okrążenia mierzymy na torze ośrodka testowego Continentala pod Hanowerem w Niemczech. Pętla ma 3,8 km długości, zróżnicowane zakręty, ale jest płaska jak deska. Czasy zawsze wykręca ten sam kierowca. Najlepszy czas: poniżej 1:30 min.

Honda NSX (581 KM, 191 000 euro) - czas okrążenia: 1:31,27 min

Nissan GT-R (570 KM, 499 000 zł): czas okrążenia: 1:31,95 min

Honda NSX kontra Nissan GT-R - punktacja

KategorieMaks. punktówHondaNissan
Nadwozie1078
Jakość wykończenia1077
Fotele i pozycja kierowcy201514
Wyposażenie (komfort)1099
Właściwości silnika201816
Osiągi302728
Skrzynia biegów201816
Brzmienie silnika1097
Komfort jazdy1087
Bezpieczeństwo jazdy201618
Zwinnośc i prowadzenie302725
Czas okrążenia na torze201716
Układ kierowniczy201816
Skuteczność hamulców301820
Koszty utrzymania1044
Zużycie paliwa20116
Cena1029
Wynik końcowy300231226
Miejsce w teście1.2.

Honda NSX kontra Nissan GT-R - naszym zdaniem: Honda pokonała Godzillę!

Ponad pół sekundy – o tyle NSX okazał się szybszy od GT-R na torze, czym przypieczętował swoją wyższość nad Nissanem. Tyle że GT-R kosztuje połowę tego, co NSX, którego w Polsce oficjalnie nie da się kupić.

Honda NSX kontra Nissan GT-R - dane techniczne

HondaNissan
Silnik: typ/cylindry/zaworybenz. biturbo/V6/24benz. biturbo/V6/24
Pojemność skokowa3493 cm33799 cm3
Moc maksymalna507 KM/6500 obr./min570 KM/6800 obr./min
Maks. moment obrotowy550 Nm/2000 obr./min637 Nm/3300 obr./min
Łączne moc/moment ukł. hybrydowego581 KM/646 Nm-
Skrzynia biegów/napęd9b. dwuspzęgłowa/4x46b/ dwusprzęgłowa/4x4
Przyspieszenie 0-50/0-100 km/h1,4/3,2 s1,4/3,2 s
Elastyczność 60-100/80-120 km/h1,5/1,8 s1,5/1,8 s
Prędkość maksymalna308 km/h315 km/h
Hamowanie ze 100 km/h (zimne/gorące)37/35,2 m35,4/34,9 m
Spalanie testowe10,3 l/100 km12,7 l/100 km
Masa rzeczywista/ładowność1762/233 kg1793/407 kg
Rozdział masy (przód/tył)42/58 proc.55/45 proc.
Długość/szerokość/wysokość4487/1939/1204 mm4710/1895/1370 mm
Pojemność bagażnika110 l315 l
Rozmiar opon245/35 ZR19 | 305/30 ZR20255/40 ZRF20 | 285/35 ZRF20
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna3 lata lub 100 000 km/12 lat3 lata lub 100 000 km/12 lat
Przeglądyco 20 000 km lub rokco 15 000 km lub rok
Cena podst./po doposażeniu191 000/206 600 euro(model niedostępny w Polsce)499 900 zł