Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Honda NSX

Honda NSX

Honda NSX

Honda NSX u niejednego kierowcy Ferrari wywoływała dreszcze. Nie bez powodu, bowiem zarówno ówcześnie, jak i dziś NSX potrafi zaskoczyć nie tylko swoimi osiągami, ale także rozwiązaniami. Produkcja odbywała się w niewielkim zakładzie Hondy, gdzie wyznaczonych zostało 12 pracowników odpowiedzialnych za dokładny i niespieszny proces składania aut.

Auto pojawiło się w 1990 roku, jednak prace nad projektem ruszyły już w I połowie lat 80. Wtedy Honda, która bardzo aktywnie angażowała się w Formułę 1 dostarczając silniki zespołowi Mclaren Honda, postanowiła zbudować supersamochód z drogową homologacją. Z kolei przy dostrajaniu go brał udział sam Ayrton Senna, dzięki któremu m.in. poprawiono sztywność nadwozia. A skoro o nim mowa, to nie można przemilczeć faktu, iż przy jego projektowaniu brała udział włoska forma Pininfarina. Wpływ włoskiego stylu widać na pierwszy rzut oka - delikatne, harmonijne linie tworzyły bardzo zgrabną całość, a współczynnik oporu powietrza wynosił tylko Cx=0,32.

Honda NSX pod wieloma względami była innowacyjna i „pierwsza”. Był to pierwszy samochód Hondy z centralnie umieszczonym silnikiem. Pierwszy, przy którym projektowaniu brał udział kierowca Formuły 1. Pierwszy samochód w historii, którego nadwozie zostało w całości wykonane z aluminium (również niektóre podzespoły zawieszenia czy podwozia wykonano z tego materiału). Pierwszy, w którym Honda zastosowała swój system zmiennych faz rozrządu VTEC. Z kolei wnętrze zaprojektowano patrząc na zdjęcia kokpitu myśliwca F-16. W środku nie zabrakło takich luksusów jak klimatyzacja, elektryczne sterowanie szyb, lusterek, foteli, poduszek powietrznych, ABS, systemu kontroli trakcji, tempomatu, dobrego systemu audio czy skórzanej tapicerki.

Mimo tych wszystkich dodatków, auto ważyło zaledwie ok. 1300 kg. Jednostkę napędową umieszczono centralnie poprzecznie, tuż za plecami pasażerów - silnik miał kute tłoki oraz tytanowe korbowody. 3-litrowa jednostka generowała 275 KM, co zapewniało sprint do „setki” w ok. 5,8 sekundy, co było wynikiem niewiele gorszym od ówczesnego Ferrari 348. Nie bez powodu nazywano NSX-a „Ferrari-killer”. Moc kierowana była na tylne koła za pośrednictwem 5-biegowej skrzyni manualnej. W 1995 roku wprowadzono także automatyczną przekładnie z możliwością manualnej zmiany przełożeń.

2 lata później pojemność silnika została zwiększona do 3,2 litra, przez co moc wzrosła do 280 KM. Jednocześnie wprowadzono nową, 6-biegową przekładnię ręczną. W 2001 roku przeprowadzono facelifting, który objął m.in. wymianę reflektorów z otwieranych na zwykłe, modernizację zderzaków, a także wprowadzenie nowych felg.

Produkcja Hondy NSX trwała aż do 2005 roku, kiedy na drodze jej dalszej kariery stanęły coraz bardziej restrykcyjne przepisy emisji spalin. Jednak już w 2012 roku zaprezentowano prototyp II generację Hondy NSX. Produkcyjna wersja została pokazana w 2015 roku, a produkcja ruszyła rok później. Jednak gdy Honda zdradzała kolejne tajemnice związane z napędem nowego NSX-a, „ekosceptycy” mogli poczuć się zawiedzeni, bowiem auto napędzane jest przez aż 4 silniki - 3 elektryczne i 1 spalinowy.

Jednak dzięki temu auto ma 2 oblicza. Jedno przyjazne niedźwiedziom polarnym, bowiem w mieście można poruszać się wyłącznie na „elektrykach” (2 silniki napędzają przednie koła, 1 wspomaga tylną oś). Z kolei na torze, współpraca wszystkich jednostek budzi prawdziwego demona. Moc układu wynosi aż 581 KM (507 z samego silnika spalinowego), a pierwsza „setka” pojawia się na zegarach już po 3,2 sekundy. Benzynowa jednostka to podwójnie doładowana, 3,5-litrowa V6-tka. Tym razem jednostka została umieszczona wzdłużnie. Napęd przenoszony jest na wszystkie koła za pomocą 9-biegowej skrzyni dwusprzęgłowej.

Tym razem również przy projektowaniu pomagali kierowcy F1 - Fernando Alonso i Jenson Button (Ayrton Senna zmarł wskutek obrażeń odniesionych w wypadku podczas wyścigu Formuły 1 na torze Imola). Produkcja nowego NSX odbywa się nie w Japonii, a w specjalnie wybudowanym do tego celu zakładzie w USA w Marysville. Podobnie jak w I generacji, nadwozie zostało wykonane z aluminium. Również stylistycznie widać wiele odwołań do I generacji.

Mimo starań o jak najmniejszą masę (aerodynamika, zderzaki z włókna węglowego, aluminiowe nadwozie), pojazd przez akumulatory i silniki elektryczne waży ponad 1700 kg, jednak nie przeszkadza mu to w byciu zwinnym i szybkim na torze. Jego rywalem jest m.in. Ferrari 488GTB, Lamborghini Huracan oraz Nissan GT-R.

Honda NSX - generacje

Honda NSX I (1990&nbsp-&nbsp2005)

Honda NSX I (1990 - 2005)

Honda NSX II (2016&nbsp-&nbsp)

Honda NSX II (2016 - )

Honda NSX - powiązane artykuły

Produkcja tych modeli skończyła się w 2022 r. Niesamowite, ile wśród nich jest legend!

Produkcja tych modeli skończyła się w 2022 r. Niesamowite, ile wśród nich jest legend!

Takiego roku jak 2022 nie było od dawna. Liczba modeli, których produkcję zakończono, nie przedstawiając jednocześnie bezpośredniego następcy, jest wręcz nieprawdopodobna. To nie tylko Ford Mondeo, Opel Insignia czy Renault Talisman, ale też...

To koniec sportowej legendy. Ostatni NSX opuścił fabrykę

To koniec sportowej legendy. Ostatni NSX opuścił fabrykę

Japoński supersamochód przechodzi do historii. W amerykańskich zakładach ręcznie zmontowano ostatni egzemplarz Hondy NSX, którą kiedyś potocznie określano mianem "japońskiego Ferrari". Czy trafi na tor, by na nim poszaleć czy też do zamkniętego garażu z imponującą kolekcją samochodów?

Land Rover Defender pick-up kontra Honda NSX-T. Z archiwum "Auto Świata"

Land Rover Defender pick-up kontra Honda NSX-T. Z archiwum "Auto Świata"

Pod koniec marca 1997 r. opublikowaliśmy w "Auto Świecie" bardzo nietypowe porównanie – zestawiliśmy ze sobą produkowanego wówczas od 14 lat, uznanego terenowca, czyli Land Rovera Defendera w wersji pick-up z supersamochodem rodem z Japonii, produkowaną od 1990 r. Hondą NSX w wersji targa (stąd literka T w nazwie). Pomysł szalony, ale nie do końca.

Honda NSX - japońskie Ferrari

Honda NSX - japońskie Ferrari

Honda NSX była popisem technicznych możliwości Hondy. To auto zawsze broniło się przede wszystkim osiągami i zaawansowanymi rozwiązaniami. Jedyną ekstrawagancją ze strony producenta było zaproszenie do współpracy Ayrtona Senny, genialnego kierowcy F1.

Tych japońskich aut nigdy oficjalnie nie było w Europie

Tych japońskich aut nigdy oficjalnie nie było w Europie

JDM, czyli Japan Domestic Market z ang. japoński rynek wewnętrzny – tak określa się japońskie modele samochodów, które nigdy nie miały wersji z kierownicą z lewej strony.

Renowacja podwozia suchym lodem? Zobacz, jak to wygląda

Renowacja podwozia suchym lodem? Zobacz, jak to wygląda

O rzadko spotykane samochody trzeba dbać. I jeśli np. masz NSX-a I generacji w wersji Mugen, to raczej nie oddasz go na „zwykłe” piaskowanie podwozia, lecz zlecisz fachowcom czyszczenie za pomocą suchego lodu. Efekty? Znakomite

Honda NSX jako kamper

Honda NSX jako kamper

Najbliższe miesiące będą należały do kamperów – pomyślał pewien Amerykanin, właściciel Hondy NSX (sprzedawanej w USA jako Acura NSX) i zbudował namiot na dachu swojego sportowego samochodu. Teraz ten pomysł staje się jeszcze bardziej zwariowany.

Złota Kierownica 2017: statuetki rozdane

Złota Kierownica 2017: statuetki rozdane

Plebiscyt „Złota kierownica" rozstrzygnięty. Czytelnicy „Auto Świata" zdecydowali, jakie samochody 2017 roku zasługują na miano najlepszych.

Honda NSX kontra Nissan GT-R - Mocniejsza od Godzilli

Honda NSX kontra Nissan GT-R - Mocniejsza od Godzilli

Nissan GT-R pożera seryjnie rywali od 9 lat i ciągle staje się lepszy. Włochatego potwora postanowiła rozdrażnić ultranowoczesna hybrydowa konkurentka: Honda NSX.

Pierwsza Honda NSX w europejskiej wersji ma właściciela

Pierwsza Honda NSX w europejskiej wersji ma właściciela

Ambasador Hondy Claude Sage odebrał pierwszy egzemplarz Hondy NSX w wersji europejskiej. Kluczyki do auta w kolorze czerwonym wręczył Claude’owi Taku Kasahara, prezes oddziału Honda Motor Europe France. Uroczystość odbyła się w Monako.

Honda NSX - postrach „911-ki”

Honda NSX - postrach „911-ki”

Nowe NSX ma 581 KM, napęd 4x4, a „setkę” uzyskuje w ok. 3 s. Podobnymi parametrami może pochwalić się znacznie droższe Porsche 911 Turbo S. Sprawdziliśmy możliwości NSX na torze Formuły 1 w Portugalii.

Honda NSX I (1989-2005) - obiekt pożądania

Honda NSX I (1989-2005) - obiekt pożądania

Honda NSX jest samochodem kultowym. Zaprezentowana po raz pierwszy w 1989 roku na wystawie w Chicago powstawała aż do roku 2005. W tym roku natomiast na drogi wyjeżdża druga generacja modelu. Przyjrzyjmy się z tej okazji nieco bliżej wersji z początków produkcji.

Redakcja poleca
Honda NSX: wielki powrót "japońskiego Ferrari" (pierwsza jazda)

Honda NSX: wielki powrót "japońskiego Ferrari" (pierwsza jazda)

Honda NSX powróciła! Te trzy słowa przyprawiają o szybsze bicie serca każdego motoryzacyjnego maniaka. W pamięci mamy debiutującą ćwierć wieku temu pierwszą generację, która wtedy zawróciła wszystkim w głowach i dotąd pozostaje obiektem kultu. Czy nowa Honda NSX ma to, czym poprzedniczka podbijała serca i rozpalała umysły? Po jednym bardzo intensywnym dniu spędzonym za kierownicą japońskiego superauta znam odpowiedź.

Wielki powrót Hondy NSX - będzie się działo!

Wielki powrót Hondy NSX - będzie się działo!

15 lat po zakończeniu produkcji pierwszego NSX Honda przywraca do oferty swój supersportowy model. I znów jest to fascynujące auto, naszpikowane najnowocześniejszą techniką! Przejechaliśmy się nowym modelem i przypomnieliśmy sobie pierwotny

Honda NSX: w kwietniu do produkcji, na rynku jesienią

Honda NSX: w kwietniu do produkcji, na rynku jesienią

Honda poinformowała, że pod koniec kwietnia rozpocznie produkcję nowej generacji modelu NSX. Nareszcie!

Rekordowo droga Acura NSX

Rekordowo droga Acura NSX

1,2 miliona dolarów – tyle zapłacił nabywca pierwszego produkcyjnego egzemplarza nowej Acury NSX.

Redakcja poleca
Auta marzeń z lat 90. - Honda NSX kontra Ferrari F355 GTS i Porsche 911 Targa

Auta marzeń z lat 90. - Honda NSX kontra Ferrari F355 GTS i Porsche 911 Targa

Honda NSX, Ferrari F355 i Porsche 911 pobudzały wyobraźnię dzieciaków grających w latach 90. w symulację „Need for Speed”. Czy auta marzeń z tamtych lat są tak dobre, jak je sobie wówczas wyobrażaliście? Zamieniliśmy dżojstik na kierownicę i sprawdziliśmy to w realu!

Honda odpala hybrydową rakietę - wielki powrót Hondy NSX

Honda odpala hybrydową rakietę - wielki powrót Hondy NSX

Honda NSX wreszcie powraca! Do napędu auta posłużą trzy silniki elektryczne oraz podwójnie doładowana benzynowa jednostka V6. Łączna moc systemu hybrydowego w japońskim samochodzie wynosi 573 KM

Honda NSX – superbolid pod lupą. Rozwiązania techniczne

Honda NSX – superbolid pod lupą. Rozwiązania techniczne

Honda ujawniła kilka szczegółów technicznych swojego supersportowego modelu NSX.

Redakcja poleca
Honda NSX - japońskie superauto powróciło (Genewa 2015)

Honda NSX - japońskie superauto powróciło (Genewa 2015)

Honda NSX nowej generacji została oficjalnie zaprezentowana na salonie samochodowym w Genewie. Na nowy model fani NSX-a musieli długo czekać, ale było warto. Na żywo samochód robi jeszcze większe wrażenie, niż na zdjęciach.
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test