Auto Świat Klasyki Oldtimer Land Rover Defender pick-up kontra Honda NSX-T. Z archiwum "Auto Świata"

Land Rover Defender pick-up kontra Honda NSX-T. Z archiwum "Auto Świata"

Pod koniec marca 1997 r. opublikowaliśmy w "Auto Świecie" bardzo nietypowe porównanie – zestawiliśmy ze sobą produkowanego wówczas od 14 lat, uznanego terenowca, czyli Land Rovera Defendera w wersji pick-up z supersamochodem rodem z Japonii, produkowaną od 1990 r. Hondą NSX w wersji targa (stąd literka T w nazwie). Pomysł szalony, ale nie do końca.

Honda NSX - 1990-2002
Zobacz galerię (8)
Honda
Honda NSX - 1990-2002
  • Honda NSX w latach 90. XX w. była ozdobą w garażach celebrytów. Jeździł nią m.in. Tom Cruise
  • Honda NSX – pierwsze na świecie auto z karoserią zbudowaną w całości z aluminium. Pomagał ją projektować mistrz F1 – Ayrton Senna
  • Land Rover Defender – kanciasty, ale cholernie skuteczny w najtrudniejszym terenie

W 1997 r. oba auta były egzotyczne, nawet na drogach Europy Zachodniej. Dziś jeszcze trudniej je spotkać – to uznane, poszukiwane klasyki. Wiemy, że w latach 90. Hondę NSX mieli w swoich garażach m.in. Tom Cruise, Harrison Ford, Bill Gates, Robert Redford, a kierowca F1 Ayrton Senna (pomagał ją projektować) miał nawet dwa egzemplarze. Dziś za Hondę NSX w dobrym stanie trzeba wyłożyć minimum 60-70 tys. euro. Za Defendera pierwszej serii – 20-25 tys. euro.

Honda NSX kontra Land Rover Defender
Honda NSX kontra Land Rover DefenderAuto Świat

Oto tekst z "Auto Świata" z marca 1997 r.

Honda NSX-T kontra Land Rover Defender Pick-up? Właśnie tak. To są dwa samochody mające wiele wspólnego: są rzadkie, z aluminium, głośne i zachrypnięte. Każdy z nich dla dwóch osób, są poza tym egzemplarzami wymierających gatunków. Powiecie pewnie: "Chyba się wygłupiacie. Porównujecie wyścigówkę z klasycznym samochodem terenowym".

Honda NSX za równowartość czterech Defenderów

W przypadku Hondy powodem może być cena, która w Niemczech w 1997 roku wynosiła 175 tys. marek. Za to otrzymać tam można było cztery Defendery (ok. 42 tys.) i bilet pierwszej klasy do Indii. Ale kto chce teraz lecieć do Indii i potrzebuje czterech Land Roverów? Ten samochód jest – podobnie jak Honda – cały z aluminium, a tym samym prawie niezniszczalny – nie tak jak Honda.

Nawet wilgotna i zimna północ mu nie szkodzi ani pustynia gdzie jeździ jeszcze kilka egzemplarzy z pierwszego rocznika (1949). A jeśli nosorożec wbije się w błotnik, jak w "Hatari” wtedy górą jest John Wayne, ponieważ blachę da się potem łatwo połatać. ("Hatari" to film przygodowy z 1962 r. o łowcach dzikich zwierząt w Afryce, poruszających się samochodami terenowymi. Piękne zdjęcia, egzotyczne zwierzęta i krajobrazy oraz John Wayne w roli głównej – warto ten film obejrzeć nawet dziś – red. AŚ)

Przeczytaj też:

Ale dla prawdziwego zapaleńca takie porównanie jest jak spełnienie marzeń z dzieciństwa. Ponieważ te samochody należą do wymierającego gatunku pojazdów z osobowością. Ba, są absolutnie bezkompromisowe (inaczej mówiąc bezużyteczne?) i absolutnie egzotyczne na europejskich drogach.

Honda NSX powstaje w Japonii w prawie sterylnej fabryce. Aluminium stosowane jest w tym wypadku jedynie w celu zredukowania masy. Rezultat: 1370 kg, co w świecie samochodów sportowych jest tak pożądane, jak olbrzymia powierzchnia ładunkowa Defendera wśród leśniczych.

W Hondzie miejsce poświęcone jest technice. Sześciocylindrowy silnik umieszczony jest pośrodku. Tak być powinno, choć tym samym ogrzewany jest także bagaż. Nie szkodzi, jest go i tak niewiele (154 l).

Ale powróćmy do silnika. Do 4000 obrotów każdy sobie z nim poradzi. Ruszyć, pojechać na spacerek, zaparkować – to, co się w cywilizowanym świecie zwykle robi z samochodami sportowymi. Jednak prędkość 100 km/h zostaje osiągnięta szybciej, niż policjant zdąży kiwnąć lizakiem. Powyżej 4500 obrotów metaliczne brzmienie sześciocylindrowej jednostki sprawia, że na karku robi się gęsia skórka.

W Roverze nic metalicznie nie brzmi, lecz głośno stuka. Łatwo rozpoznać TDI. Nieprzyjemnie, ale za to oszczędnie. To pierwotne urządzenie, ze swoimi dwiema tonami żywej wagi (z kierowcą i zabieranymi zwykle dwoma rezerwowymi kanistrami) zużywa zaledwie 12,6 litra oleju napędowego na 100 km. Do 100 km/h przyspiesza w 20,6 s. W tym czasie wskazówka prędkościomierza Hondy przeskakuje ponad kreską oznaczającą 200 km/h.

Honda NSX kontra Land Rover Defender
Honda NSX kontra Land Rover DefenderAuto Świat

Kierowcy Hondy towarzyszy świadomość zazdrosnych spojrzeń kierowców CRX-ów. Dać się porwać temu uczuciu i pokazać im tylny spoiler. Ten samochód wyzwala potrzebę pokazania "przecież jestem lepszy".

Land Rover też. Tylko inaczej. Już sama pozycja za kierownicą jest wyniosła – ponad wszelki sportowy styl – wyprostowana i wszystko tylko niewygodna.

A jednak koncepcja zespołu napędowego staruszka jest nowoczesna: permanentny napęd na cztery koła, krótko zestopniowana pięciobiegowa skrzynia biegów. Konieczna jest energiczna zmiana przełożeń, do prędkości 130 km/h pięć razy. Zachowanie jezdne w ekstremalnych sytuacjach: najpierw lekko staje dęba, potem przesuwa się nad przednimi kołami na zewnątrz, po to w końcu energicznie zarzucić tyłem. Tak zachowują się stare samochody z silnikiem umieszczonym centralnie.

Sportową Hondą można zwłaszcza w deszczu ćwiczyć piękne poślizgi. Podnoszą poziom adrenaliny we krwi i prowadzą do punktu, w którym trzeba sobie opowiedzieć: "Mój drogi, to się w żadnym razie nie nadaje do naśladowania, a już na pewno nie na drogach publicznych."

Lepiej próbować przydatne manewry, takie jak parkowanie. Może najpierw Roverem, ponieważ nic już nie wystraszy kierowcy, któremu uda się wcisnąć tego olbrzyma pomiędzy inne samochody. Jego przewaga polega na tym, że z powodu wysokości łatwo go potem odnaleźć.

W przypadku NSX wystarczy poszukać luki. Tej jadowitej mambie, która daje się prowadzić jak mały samochód, brakuje image’u. A Land Rover ma go pod dostatkiem. I dojrzałości samochodu, który jest w stanie przetrzymać wszystko.

Land Rover Defender - dane techniczne

Silnikdiesel, rzędowy, 4-cylindrowy, umieszczony z przodu wzdłużnie. Jeden górny wałek rozrządu (OHC). Turbosprężarka z intercoolerem.
Wtrysk paliwaBezpośredni; Katalizator utleniający.
Pojemność skokowa2495 ccm
Średnica x skok 90,5 x 97,0 mm
Stopień sprężania19,5
Moc maksymalna83 kW (113 KM) przy 4000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy265 Nm przy 1800 obr./min
Skrzynia biegów/napęd5-biegowa/permanentny napęd na cztery koła. Manualny centralny mechanizm różnicowy. Zawieszenie
Hamulcetarczowe
Opony7.50 R 16 N
Pojemność bagażnika2300 l
Pojemność zbiornika paliwa80 l
Masa własna1880 kg
Ładowność1170 kg
Masa przyczepy3500 kg
Dł./szer./wys.4611/1790/2021 mm 

Land Rover Defender - osiągi

Prędkość maksymalna129 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 20,6 s
Elastyczność 60-100 km/h na 4/5 biegu 16,0/27,0 s
Zużycie paliwa w teście12,6 l/100 km
Droga hamowania 100-0 km/h61,9 m

Honda NSX-T - dane techniczne

Silnikbenzynowy, widlasty, 6-cylindrowy, umieszczony centralnie. Dwa górne wałki rozrządu (DOHC). Cztery zawory na cylinder.
Wtrysk paliwawielopunktowy Katalizator
Pojemność skokowa2977 ccm
Średnica x skok90,0 x 78,0 mm
Stopień sprężania10,2
Moc maksymalna201 kW (274 KM) przy7300 obr./min
Maksymalny moment obrotowy284 Nm przy 5400 obr./min
Skrzynia biegów/napęd5-biegowa/napęd na tylne koła
Zawieszenieniezależne zawieszenie kół. Hamulce tarczowe wentylowane. ABS
Opony przód/tył:215/45 ZR 16 / 245/40 ZR 17
Pojemność bagażnika154 l
Pojemność zbiornika paliwa70 l
Masa własna1370 kg
Ładowność260 kg
Dł./szer./wys.4430/1810/1175 mm 

Honda NSX-T - osiągi

Prędkość maksymalna270 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h5,8 s
Elastyczność 60-100 km/h na 4/5 biegu 7,0/9,9 s
Zużycie paliwa w teście14,9 l/100 km
Droga hamowania 100-0 km/h37,8 m.
E.C.
RD