Model 9-7X zaprezentowano na salonie. Nowym Jorku w 2004 r. Produkowano go krótko – do 2008 r. w amerykańskich zakładach GM. Oprócz USA SUV Saaba dostępny był w Kanadzie, w krajach arabskich, a w Europie w Holandii, we Włoszech, w Grecji, Bułgarii, Estonii, na Węgrzech. Luksusowy model 9-7X nie uratował szwedzkiej firmy przeżywającej od lat trudności. W grudniu 2011 r. Saab ogłosił bankructwo.

Oto wrażenia z pierwszej jazdy Saabem 9-7X opisane w „Auto Świecie" w 2005 r.

Do tej pory humory dilerów Saaba w Stanach Zjednoczonych nie były najlepsze. „Prawie 30 proc. naszych klientów zmieniło markę, bo chcieli mieć w garażu SUV-a, a 40 proc. właścicieli Saabów ma drugi samochód i jest nim właśnie bulwarowa terenówka” – uskarża się Robert Erne z największego salonu szwedzkiej marki w Stanach Zjednoczonych, w Detroit. Erne wie, co mówi. Ten pochodzący z Holandii sprzedawca radzi sobie doskonale – na jego wizytówce pod nazwiskiem widnieje podpis „gold level”, a jego koledzy z salonu mogą mu tylko zazdrościć liczby samochodów przekazanych klientom.

Saab 9-7X – SUV dla Amerykanów

Jednak nawet ten świetny sprzedawca nie miał do tej pory łatwego życia. Potencjalni klienci po wizycie w salonie Saaba odchodzili do konkurencji, bo Szwedzi nie mieli w ofercie samochodu, który w USA bije rekordy popularności. Nic więc dziwnego, że Saab zdecydował się na szybkie działanie – teraz sytuacja ma się zmienić i Szwedzi będą mogli walczyć także o tych, którzy oferty skandynawskiej firmy w ogóle nie brali pod uwagę. Już we wrześniu 1995 r. w USA i Kanadzie pojawi się nowy SUV.

Za podstawę do jego budowy posłużyła tzw. platforma Mid-size-Truck, na bazie której zbudowano już Chevroleta Trailblazera i GMC Envoy. Pojazd nazywa się 9-7X i już na pierwszy rzut oka widać podobieństwa do innych modeli Saaba.

Saab 9-7X – wrażenia z jazdy

Pierwsze jazdy samochodem odbyły się w Detroit jeszcze przed wprowadzeniem 9-7X na rynek amerykański. Jedno stało się jasne już po kilku minutach jazdy – nowy Saab nie będzie typowym, ciężkim macho. Jak na auto tej wielkości prowadzi się bardzo przyzwoicie, choć oczywiście sprawia wrażenie auta o wiele cięższego niż 9-5 kombi.

We wnętrzu kierowca przyzwyczajony do Saaba będzie się czuł od razu jak u siebie w domu. Kokpit auta zawiera typowe dla marki elementy, które znamy z innych modeli szwedzkiej firmy – poczynając od wysuwanych uchwytów na napoje (które dla przeciętnego Amerykanina są bardzo ważne), poprzez charakterystyczny, łukowaty kształt centralnej konsoli i gałki do zmiany kierunku nawiewu powietrza w kratkach wentylacyjnych, a skończywszy na stacyjce umieszczonej między przednimi fotelami.

Wykończenie wnętrza w odróżnieniu od tego, do czego przyzwyczaiły nas inne amerykańskie SUV-y, jest bardzo dobre – choćby poprzez wybór materiałów, które zastosowano. Deska rozdzielcza została oklejona drewnianymi wstawkami, a kierownica i drążek biegów skórą korespondującą kolorystycznie z kokpitem.

Pod maską naszego testowego samochodu pracował motor 5.3 V8 połączony z 4-stopniowym „automatem”. Seryjnie jednostka Saaba jest wyposażana w możliwość odłączania cylindrów w przypadku niewykorzystywania pełnej mocy. Takie rozwiązanie ma na celu przede wszystkim zmniejszenie zużycia paliwa, a co za tym idzie, emisji spalin (na co w Stanach zwraca się szczególną uwagę). 300-konny silnik z 447 Nm maksymalnego momentu obrotowego bardzo dobrze radzi sobie z napędzaniem ważącego 2,2 tony i mierzącego 4,8 m auta. Zestrojenie układu jezdnego jest typowe dla samochodów amerykańskich – bardzo miękko, ale w żadnym wypadku nie powiedzielibyśmy, że 9-7X to „bujak”.

W temacie napędu 4x4 kierowca nie musi myśleć o niczym, wszystkim zajmuje się automatyka. Nie ma co prawda skrzyni redukcyjnej, ale tak jak w większości SUV-ów nie podejrzewamy, by 9-7X miał zbyt częste okazje do zjeżdżania z utwardzonych dróg i brodzenia w terenie.

Oficjalnie Saab 9-7X nie trafi do Europy (przynajmniej nie na początku sprzedaży) i jest przeznaczony na rynek amerykański i kanadyjski. Oczywiście będzie istniała możliwość sprowadzenia auta na indywidualne zamówienie. W Stanach samochód kosztuje 40 990 dolarów (z silnikiem V8 i pełnym wyposażeniem). Z jednostką 6-cylindrową (275 KM) – 2 tys. dol. mniej.

Saab 9-7X – dane techniczne:

Silnik Benzynowy V8
Pojemność 5237 ccm
Moc maksymalna 305 KM
Maks. moment obrotowy 447 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,8 s
V maks. 191 km/h
Wymiary (dł./szer./wys.) 4912/1918/1740 mm
Bagażnik 1127/2268 l
Zbiornik paliwa 83 l