Motor (po raz pierwszy ze zmiennymi fazami rozrządu) pozwalał przyspieszać do „setki" w czasie poniżej 6 s, a prędkość maksymalna Evo IX została zablokowana elektronicznie na 250 km/h. Nieco później pojawiły się wersje wzmocnione, z silnikami podkręconymi do 300, 340, a nawet do 395 KM. Ta ostatnia przyspieszała do „setki" w 3,8 s!

Mitsubishi Lancer Evo IX było autem drogim – w 2006 r. kosztowało (wersja podstawowa) 169 990 zł, a opisana w „Auto Świecie" – 184 490 zł. Evo IX mimo kilkunastu lat obecności na rynku nadal trzyma cenę – egzemplarze w dobrym stanie, często stuningowane i ze wzmocnionym silnikiem kosztują 90-120 tys. zł. Zdarzają się też wersje mocno stuningowane, z silnikami o mocach 400-500 KM – wówczas cena dochodzi do 200 tys. zł.

Oto artykuł o Mitsubishi Lancerze Evo IX z „Auto Świata" z marca 2006 r.

Evo to auto legenda. Nowy Lancer Evolution IX burzy krew w żyłach kierowców. Zgodnie z prawami ewolucji każde następne pokolenie powinno być doskonalsze, lepiej przystosowane do środowiska, w którym funkcjonuje. Podobnie będzie z najbardziej sportowym Mitsubishi. Dziewiąta, najnowsza generacja Lancera Evolution jest jeszcze bardziej sportowa, dynamiczniejsza, mocniejsza i prowadzi się lepiej niż „ósemka”.

Mitsubishi Lancer Evo IX - nadwozie/jakość

Szerokie opony, spoilery i zderzaki z wlotami powietrza chłodzącego wyraźnie informują, do jakich celów został stworzony ten model. Ci, którzy lubią się wyróżniać, na pewno zdecydują się na droższą wersję wyposażoną w felgi BBS i amortyzatory Bilstein. Aby obniżyć masę karoserii, niektóre elementy (dach, błotniki oraz pokrywę silnika) wykonano z aluminium. Kokpit prosty, ale bardzo czytelny. Mocno wyprofilowane fotele kubełkowe Recaro zapewniają dobre trzymanie.

Mitsubishi Lancer Evo IX - układ napędowy/osiągi

4-cylindrowy, turbodoładowany silnik Evo IX rozwija teraz moc 280 KM (poprzednik osiągał 265 koni). Dostępne są także mocniejsze wersje, nawet do 340 KM. Napęd reaguje bardzo spontanicznie, chętnie wchodzi na obroty. Kierowca ma do dyspozycji moment obrotowy 355 Nm już od niskich obrotów, zupełnie jak w dieslu. Mitsubishi znakomicie przyspiesza i jest niesamowicie elastyczne. Skrzynia została świetnie zestopniowana, a biegi wchodzą z charakterystycznym dla aut sportowych oporem.

Mitsubishi Lancer Evo IX - układ jezdny/komfort

Jak na auto sportowe przystało, zawieszenie zestrojono twardo, a średnica zawracania jest relatywnie duża. Lancer trzyma się jezdni jak przyklejony. Zalety napędu 4x4 są szczególnie odczuwalne na zakrętach. Podczas przyspieszania na wyjściu z łuku elektrohydrauliczny, międzyosiowy mechanizm różnicowy przekazuje więcej mocy na oś tylną. Z kolei osiowy dyferencjał przydziela więcej mocy do koła jadącego po zewnętrznej. Dzięki temu po dodaniu gazu na zakręcie auto lekko się obraca i daje się prowadzić niezwykle dynamicznie.

Mitsubishi Lancer Evo IX - koszty/bezpieczeństwo

W Polsce nowe Evo jest w ofercie od stycznia. Fani zapewne już zamówili swoją wymarzoną „dziewiątkę”, nie zważając na cenę (wersja podstawowa 169 990 zł), zużycie paliwa (śr. 13 l benzyny 98 okt.) i wysokie koszty utrzymania. Nie będzie im też przeszkadzał brak ESP. Ukoronowaniem sportowego wizerunku Lancera Evolution są rewelacyjne hamulce (36 m).

Plusy: bardzo dobre osiągi, doskonałe prowadzenie, skuteczny układ hamulcowy, mocny i spontanicznie reagujący turbodoładowany silnik, bezpośredni układ kierowniczy.

Minusy: wysokie zużycie paliwa, brak systemu kontroli trakcji i stabilności (ESP), ograniczony komfort resorowania, nieprecyzyjna zmiana przełożeń, niska ładowność.

Mitsubishi Lancer Evo IX – dane techniczne

Silnik Benzynowy turbo R4/16
Pojemność 1997 ccm
Moc maks. 280 KM
Maks. moment obrotowy 355 Nm
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,9 s
Prędkość maks. 250 km/h
Skrzynia biegów Manualna, 6b
Wymiary (dł./szer./wys.) 4490/1770/1450 mm
Masa własna 1435 kg
Spalanie śr. 13,1 l/100 km