- Fabryka Oppama zasłynęła wytwarzaniem dwóch przełomowych modeli
- Zakończenie produkcji w tym miejscu jest częścią planu zakładającego zmniejszenie mocy Nissana aż o milion samochodów
- Nissan jeszcze nie zdecydował, co zrobi z fabryką Oppama po wygaszeniu w niej produkcji pojazdów
Prezes koncernu Nissana Ivan Espinoza określa to "trudną, ale konieczną decyzją". Właśnie ogłoszono, że w fabryce Oppama zakończy się produkcja samochodów. Ma to nastąpić "do końca roku finansowego 2027". Czyli do marca 2028 r.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPrzeczytaj także: Z Lexusa właśnie zniknęło coś, czym marka się chlubiła od samego początku. Poznałem powód
Nissan wygasi produkcję aut w Oppama
Produkcja obecnych i planowanych modeli zostanie przeniesiona z Oppama (w prefekturze Kanagawa) do fabryki Nissan Motor Kyushu (w prefekturze Fukuoka). Producent liczy na to, że ten ruch znacząco zmniejszy koszty wytwarzania, zwiększy konkurencyjność Kyushu i zyski. Jednocześnie Nissan podkreśla, że inne jego obiekty w Oppama (np. ośrodek badawczo-rozwojowy i centrum testów zderzeniowych) będą nadal funkcjonowały.
Przeczytaj także: To najbardziej osobliwy Fiat 126 w historii. Naprawdę ma napęd odrzutowy?
Japoński koncern jeszcze nie zdecydował, co zrobi z fabryką po wygaszeniu w niej produkcji samochodów. Obecnie w Oppama powstaje niedostępny u nas Nissan Note III, czyli miejskie auto dzielące platformę z doskonale znanym w Polsce Nissanem Juke.
Fabrykę Oppama otwarto w 1961 r. Dotychczas powstało w niej 17,8 mln pojazdów, w tym dwa przełomowe modele. To właśnie tam produkowano m.in. Nissana Leafa I (pierwszy masowo wytwarzany samochód elektryczny w historii motoryzacji) oraz Nissana Note I w wersji e-Power (w której silnik elektryczny napędza koła, a spalinowy służy tylko do napędzania generatora prądu; ten model zrobił furorę na japońskim rynku).
Re:Nissan: ogromne redukcje
Wygaszenie produkcji samochodów w Oppama to niestety element szerszego planu o nazwie Re:Nissan. Zakłada on zmniejszenie globalnych mocy produkcyjnych japońskiego koncernu z 3,5 mln sztuk (wyłączając Chiny) do 2,5 mln aut rocznie. Jednocześnie wykorzystanie mocy ma wynosić ok. 100 proc. Tym samym Nissan rozważa zmniejszenie liczby fabryk z 17 do jedynie 10.