Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
OgłoszeniaPROMOCJA
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat FSM

FSM

Używany droższy od nowego? Tak było w PRL. Opowiem ci, jak się wtedy handlowało samochodami z drugiej ręki
Wiadomości

Używany droższy od nowego? Tak było w PRL. Opowiem ci, jak się wtedy handlowało samochodami z drugiej ręki

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Quiz na 11 listopada. Znasz się na polskiej motoryzacji? 7/14 to obowiązek
Aktualności

Quiz na 11 listopada. Znasz się na polskiej motoryzacji? 7/14 to obowiązek

Auta z PRL-u wcale nie były fajne. Pamiętasz ich wady i usterki? Ten quiz rozwiązuj z ojcem lub dziadkiem
Aktualności

Auta z PRL-u wcale nie były fajne. Pamiętasz ich wady i usterki? Ten quiz rozwiązuj z ojcem lub dziadkiem

Auta z czasów PRL-u stały się modne i poszukiwane, a duże fiaty, maluchy, Polonezy, Warszawy czy nawet Syreny, kosztują majątek. Czy to znaczy, że są doskonałe? Ależ skąd, po prostu mamy do nich sentyment. Dawniej większość ich użytkowników dałaby wiele, żeby zamienić je na jakiekolwiek auto zachodnie, bo jazda PRL-owskimi "wyrobami samochodopodobnymi" była często pasmem awarii i problemów. Potraficie sobie przypomnieć choćby niektóre z nich?

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Ile wiesz o FSM? To była polska fabryka marzeń
Aktualności

Ile wiesz o FSM? To była polska fabryka marzeń

W latach 70. i 80. prawie każda polska rodzina pragnęła mieć to, co produkowano w FSM, czyli Polskiego Fiata 126p. Jego produkcja wystartowała ponad 50 lat temu, dokładnie 6 czerwca 1973 r. Sprawdź, ile wiesz o fabryce marzeń.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Ile wiesz o Polskim Fiacie 126p? To samochód, który zmotoryzował Polskę
Aktualności

Ile wiesz o Polskim Fiacie 126p? To samochód, który zmotoryzował Polskę

Każdy zna Malucha. Polski Fiat 126p to najsłynniejszy samochodu PRL-u. To właśnie ten model zmotoryzował nasz kraj, a 3 mln 318 tys. 674 wyprodukowanych w Polsce aut sprawia, że każdy widział je przynajmniej raz. Ale co naprawdę o nim wiesz?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Stracone okazje PRL-u. Dlaczego te prototypy nie trafiły do produkcji?
Aktualności

Stracone okazje PRL-u. Dlaczego te prototypy nie trafiły do produkcji?

Pech? Złośliwość losu? A może zwyczajny brak pieniędzy? Dlaczego słynne prototypy PRL-u nie trafiły do produkcji? Analizujemy osiem przypadków, w tym Syrenę Sport Beskida i Warsa.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Ile wiesz o autach PRL? Po piątym pytaniu robi się bardzo trudno
Aktualności

Ile wiesz o autach PRL? Po piątym pytaniu robi się bardzo trudno

To będzie nasz najłatwiejszy quiz o samochodach PRL... ale tylko na samym początku. Z każdym kolejnym pytaniem będzie coraz trudniej, a od szóstego zaczną się prawdziwe schody. Dasz radę przebić barierę 5/11?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Rozpoznasz ten samochód z PRL? Tym razem nie będzie łatwo
Aktualności

Rozpoznasz ten samochód z PRL? Tym razem nie będzie łatwo

Nie spodziewaj się, że w tym quizie pokażemy zdjęcie Poloneza, po czym zapytamy, czy to Polonez, Syrena, Warszawa lub Maluch. Pytania będą dużo, dużo trudniejsze — do tego stopnia, że już wynik 6/11 świadczy o eksperckiej wiedzy.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Prawdziwe rarytasy z okresu PRL-u. Te samochody były rzadkością na ulicach
Youngtimer

Prawdziwe rarytasy z okresu PRL-u. Te samochody były rzadkością na ulicach

W okresie PRL-u samochód był towarem deficytowym, a produkcje krajowe czy z innych państw socjalistycznych w większości były siermiężnie wykonane. Jednak zdarzały się również ciekawe modele, które, choć miały szanse powodzenia, to produkowane były w ograniczonej liczbie egzemplarzy lub nie wyszły poza fazę prototypu bądź były zachodnimi konstrukcjami dostępnymi dla ograniczonej grupy obywateli.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Czy odróżnisz model seryjny od prototypu z PRL?
Aktualności

Czy odróżnisz model seryjny od prototypu z PRL?

Motoryzacja PRL-u pełna jest efektownych, ale niewdrożonych prototypów. Czy potrafisz wskazać, który samochód był tylko studium, a który produkowano seryjnie?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
W tym quizie o autach PRL raczej nie masz szans na lepszy wynik niż 5/11. Chcesz się przekonać?
Aktualności

W tym quizie o autach PRL raczej nie masz szans na lepszy wynik niż 5/11. Chcesz się przekonać?

Jak dobrze znasz samochody epoki PRL? Ten quiz pokaże, kto jest prawdziwym ekspertem. Zresztą nawet on będzie mieć problem ze wskazaniem poprawnych odpowiedzi na większość pytań. Nie wierzysz?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Osiem rekordów motoryzacji PRL. Najmocniejsze, najdroższe, najdłuższe, najrzadsze i nie tylko
Klasyki

Osiem rekordów motoryzacji PRL. Najmocniejsze, najdroższe, najdłuższe, najrzadsze i nie tylko

Najdroższy samochód produkowany w PRL kosztował równowartość prawie 200 średnich pensji, Polski Fiat 126p wcale nie był najkrótszym autem wytwarzanym w socjalistycznej Polsce, a legendarny FSO Polonez Coupe najrzadszym. Oto osiem rekordów motoryzacji minionej epoki, czyli "najki" z PRL.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Czy wiesz, co oznaczają Seat, BMW czy FSO? Wyjaśniamy 34 popularne skróty samochodowe
Aktualności

Czy wiesz, co oznaczają Seat, BMW czy FSO? Wyjaśniamy 34 popularne skróty samochodowe

W mowie internetowej CSL oznacza "Can’t Stop Laughing". Ale chyba "nie mogę się przestać śmiać" nie jest rozwinięciem używanego przez BMW od 1971 r. skrótu CSL? Ano nie jest. Sprawdzamy, co oznaczają 34 najsłynniejsze skróty motoryzacyjne, w tym te, które na nie wcale nie wyglądają – jak Cupra, Fiat, smart i Seat.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Czy prototypy z FSO i FSM istotnie wyprzedzały swoje czasy? Sprawdzamy
Oldtimer

Czy prototypy z FSO i FSM istotnie wyprzedzały swoje czasy? Sprawdzamy

"Gdybyśmy tylko mogli w PRL wyprodukować te prototypy, to byśmy wszystkim pokazali". Albo: "prototypy FSO i FSM wyprzedzały swoją epokę, dystansując Zachód". Z grubsza takie opinie często się słyszy na temat niewdrożonych modeli z okresu PRL. Czy naprawdę były takie wizjonerskie? Jest czego żałować?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Auta marzeń PRL-u z FSO. Szybsze od Ferrari, dłuższe niż Mercedes klasy S
Oldtimer

Auta marzeń PRL-u z FSO. Szybsze od Ferrari, dłuższe niż Mercedes klasy S

W PRL-u każdy samochód był marzeniem, nawet Fiat 126p, ale ta dziewiątka to prawdziwe superauta z FSO. Jest tu np. Polonez z silnikiem Ferrari (i chłodnicą Stara) oraz 6-drzwiowy Fiat 125p z rozstawem osi jedynie o 28 cm mniejszym niż w najbardziej luksusowej wówczas limuzynie Rolls-Royce’a.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
40 lat temu zakończono produkcję Syreny. Poznaj jej dziewięć niesamowitych historii
Oldtimer

40 lat temu zakończono produkcję Syreny. Poznaj jej dziewięć niesamowitych historii

30 czerwca 1983 r. powstała ostatnia Syrena, jeden z najbarwniejszych samochodów PRL, który o mało nie zasilił grona pionierów minivanów i kompaktowych hatchbacków oraz rywali włoskich coupe. Auto, którym regularnie startowano w Rajdzie Monte Carlo. Model, którego bagażnik służył m.in. do wożenia części zamiennych, bo z racji niezbyt wyśrubowanej jakości Syrenę nazywano "królową polskich poboczy". Czy jej silnik naprawdę pochodził ze strażackiej motopompy, a nadwozie wykonano z płyt pilśniowych? Oto dziewięć najciekawszych i najbardziej pikantnych historii o Syrenie.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Te auta mogły być produkowane w Polsce zamiast Fiatów 126p i 125p. Co nas ominęło? Jest czego żałować?
Oldtimer

Te auta mogły być produkowane w Polsce zamiast Fiatów 126p i 125p. Co nas ominęło? Jest czego żałować?

Polskie Fiaty 126p i 125p oraz Polonez to legendy PRL-u, ale mogły nigdy się nie pojawić. W Bielsku-Białej, Tychach i na Żeraniu rozważano bowiem licencyjną produkcję innych aut, w tym Toyoty Corolli, Renault 5 i 8 oraz Fiata 127 z silnikiem Syreny. Co stanęło na przeszkodzie? No cóż, np. węgiel.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
10 aut, którym się nie udało
Oldtimer

10 aut, którym się nie udało

Historia motoryzacji pamięta wiele modeli, którym z wielu powodów się nie udało. Wybraliśmy 10 modeli, które pomimo bardzo ciekawej konstrukcji nie odniosły sukcesów rynkowych, często nie trafiając do produkcji.

BMW mogło przejąć Skodę, a FSM  produkować Renault 5 zamiast 126p
Aktualności

BMW mogło przejąć Skodę, a FSM produkować Renault 5 zamiast 126p

Mało brakowało, a losy motoryzacji potoczyłyby się zupełnie inaczej i teraźniejszość byłaby nie do poznania. Co by było, gdyby właścicielem Skody zostało BMW, Polska wybrała licencję na Renault 5 zamiast na Malucha, a Dacie bazowały na Alfach Romeo?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Polskie prototypy na Oldtimer Warsaw Show
Oldtimer

Polskie prototypy na Oldtimer Warsaw Show

Podczas trwających w targów poświęconych samochodom klasycznym, warto odwiedzić stoisko Muzeum Techniki i Przemysłu na którym można zobaczyć skrywane kiedyś w fabrykach prototypy. Zobaczcie jakie samochody mogły być produkowane.

Bosmal - Zobacz jakie auta mogły jeździć po naszych drogach
TV

Bosmal - Zobacz jakie auta mogły jeździć po naszych drogach

Ośrodek badawczo rozwojowy samochodów małolitrażowych Bosmal w Bielsku Białej powstał w 1972 roku przy Fabryce Samochodów Małolitrażowych. Jego zadaniem było tworzenie nowych konstrukcji na bazie produkowanych przez FSM pojazdów.

Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.