Im dalej w las, tym więcej drzew — nasz quiz będzie taki sam. To znaczy nie zapytamy o gatunki sosen, dębów i jesionów, po prostu każde kolejne pytanie o auta PRL będzie trudniejsze od poprzedniego. Zaczniemy od czegoś naprawdę łatwego, a skończymy... zresztą sam/sama zobaczysz.
Przeczytaj także: Czy rozpoznasz typ nadwozia samochodu? Wybraliśmy 13 przykładów
Zresztą kto wie, może akurat dla ciebie te dalsze pytania okażą się łatwiejsze. Jak to się mówi, jest tylko jeden sposób, żeby się przekonać. Zaczynamy?
Rozpocznij quiz
Słowo się rzekło, zaczynamy na "miękko". Osobową wersję Poloneza produkowano:
Poprawna odpowiedź: w Warszawie na Żeraniu
Pewnie, że na Żeraniu. Produkcja osobowej wersji ruszyła w 1978 r. i trwała aż do 2002 r.
Ile cylindrów miał silnik Polskiego Fiata 126p?
Poprawna odpowiedź: dwa
Polski Fiat 126p miał zawsze jedną parę cylindrów, za to zmieniała się wielkość tłoków. Wersje produkowane seryjne otrzymywały jednostki o pojemności 594, 652 i 703 cm sześc.
Syrenę seryjnie produkowano z nadwoziami:
Poprawna odpowiedź: sedan i furgon
Odmiana kombi, czyli Syrena 104 K z 1961 r., była jedynie prototypem, podobnie jako coupe, czyli osławiona Syrena Sport z 1960 r. Były też trzy Syreny hatchback - 110 z 1964 r. oraz 105 607 i 105 608 z lat 1970-1971 - wszystkie prototypowe.
Z kolei FSO Warszawę oferowano:
Poprawna odpowiedź: sedan, pick-up, kombi i furgon
Co ciekawe, "garbata" wersja Warszawa to podręcznikowy sedan, ponieważ jej pokrywa bagażnika nie obejmuje tylnej szyby.
Ostatnie w miarę łatwe pytanie: Polski Fiat 125p powstał w liczbie:
Poprawna odpowiedź: 1 mln 445 tys. 699 sztuk
Tyle tych samochodów powstało na warszawskim Żeraniu w latach 1968-1991, przy czym w ostatnim roku zbudowano już tylko 4709 egzemplarzy Polskiego Fiata 125p
Od szóstego pytania miało być naprawdę trudno, to proszę: trzy największe rynki eksportowe Poloneza to w kolejności:
Poprawna odpowiedź: Chiny, Wielka Brytania i Egipt
Do Chin trafiło 41 tys. 335 Polonezów, do Wielkiej Brytanii 29 tys. 705 sztuk, do Egiptu 17 tys. 134 egzemplarzy, do Bułgarii tylko 212 samochodów, do ZSRR 22, a na Węgry - 216 aut
A skoro już jesteśmy przy Polonezie, to oficjalna nazwa tego modelu brzmiała:
Poprawna odpowiedź: FSO Polonez 2500 Racing
Stratopolonez to nieoficjalna nazwa, wskazująca na zastosowanie w tym 280-konnym samochodzie silnika V6 z Lancii Stratos. Tak naprawdę auto oficjalnie nazywało się FSO Polonez 2500 Racing
Ta prototypowa Syrena 110 powstała:
Poprawna odpowiedź: w liczbie od 15 do 30 sztuk (zależnie od źródła)
Syrenę 110 istotnie szykowano do produkcji seryjnej i rzeczywiście do niej nie doszło, ale nigdy nie powstała żadna preseria
Polskiego Fiata 126p w wersji 2-drzwiowej zamkniętej produkowano:
Poprawna odpowiedź: w Bielsku-Białej i w Tychach
Produkcja Polskiego Fiata 126p zaczęła się w 1973 r. w Bielsku-Białej. Dwa lata później, w 1975 r., auto zaczęła wytwarzać także fabryka w Tychach. Trwało to do 1991 r. Od 1992 r. produkcję 126p kontynuowano już tylko w Bielsku-Białej.
Wskaż prawdziwe zdanie. FSO Syrena Sport:
Poprawna odpowiedź: miała kołpaki stylizowane przez firmę Ghia
Design FSO Syreny Sport to samodzielne dzieło Cezarego Nawrota, zaś kołpaki do tego coupe wzięto z niewdrożonego prototypu Warszawy zaprojektowanego przez firmę Ghia
Po pięć sztuk FSO Poloneza wyeksportowano do:
Poprawna odpowiedź: Albanii, Etiopii i Peru
Do Nigerii trafiło 186 Polonezów, do Ghany 115 sztuk, do Zimbabwe 23 samochody, do Algierii dziewięć egzemplarzy, do Burkina Faso sześć "poldków", a do Chile - aż pół tysiąca