• Przedstawiamy dziewięć najbardziej spektakularnych modeli w historii FSO
  • Poznaj dużego Fiata szybszego od Ferrari i Poloneza z silnikiem tej włoskiej firmy
  • FSO przygotowało też 7-osobową wersję Poloneza, która miała siedem drzwi i była dłuższa od standardowego wariantu ówczesnego Mercedesa klasy S
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Nowe samochody są dziś tanie – jeśli porównamy to z czasami PRL-u. W socjalistycznej Polsce auta kosztowały zawrotne pieniądze. I nie mówimy tu o jakimś Ferrari, ani nawet o żadnym modelu z Zachodu. Nawet produkty FSO i FSM potrafiły mieć ceny dzisiejszych superaut!

Wszystko sprowadza się do prostego dzielenia i mnożenia. Sprawdziliśmy, ile ówczesnych miesięcznych pensji kosztowała Warszawa (w 1958 r.), Mikrus (w 1958 r.), Syrena (w 1962 r.), Fiat 125p (w 1973 r.) oraz Fiat 126p (w 1973 r.). Uzyskany wynik pomnożyliśmy przez przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw (bez wypłat nagród z zysku) w sierpniu 2022 r., podane przez Główny Urząd Statystyczny.