Auto Świat Klasyki Oldtimer Te auta mogły być produkowane w Polsce zamiast Fiatów 126p i 125p. Co nas ominęło? Jest czego żałować?

Te auta mogły być produkowane w Polsce zamiast Fiatów 126p i 125p. Co nas ominęło? Jest czego żałować?

Polskie Fiaty 126p i 125p oraz Polonez to legendy PRL-u, ale mogły nigdy się nie pojawić. W Bielsku-Białej, Tychach i na Żeraniu rozważano bowiem licencyjną produkcję innych aut, w tym Toyoty Corolli, Renault 5 i 8 oraz Fiata 127 z silnikiem Syreny. Co stanęło na przeszkodzie? No cóż, np. węgiel.

Fiat 127
Fiat 127Fiat
  • Gdyby we Francji nie wydobywano tyle węgla, to być może FSO na Żeraniu zamiast Fiata 125p produkowałaby Renault 8
  • Gdyby Japończycy przystali na warunki FSM, niewykluczone, że to Toyota, a nie Fiat stałaby się motoryzacyjną potęgą PRL-u i III RP
  • Zamiast Fiata 126p na Śląsku mogło powstawać sportowe coupe
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Wyobraź sobie Polskę, w której prawie nikt nie zna Fiata 126. W której nigdy nie powstał Polonez, a określenie "duży Fiat" nie istnieje, bo model 125 kojarzą jedynie koneserzy klasycznej włoskiej motoryzacji i jest zbyt niszowy, żeby jeszcze wymyślać mu nicka.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji