Auto Świat Wiadomości Aktualności Czy odróżnisz model seryjny od prototypu z PRL?

Czy odróżnisz model seryjny od prototypu z PRL?

Motoryzacja PRL-u pełna jest efektownych, ale niewdrożonych prototypów. Czy potrafisz wskazać, który samochód był tylko studium, a który produkowano seryjnie?

Polski Fiat 125p i FSO Polonez w wersji Long - przedłużane auta z FSO
Polski Fiat 125p i FSO Polonez w wersji Long - przedłużane auta z FSOŻródło: Auto Świat

Patrząc na niewdrożone prototypy epoki PRL-u, pewnie nieraz mówiłeś pod nosem "szkoda", albo się zastanawiałeś "co by było, gdyby?" Sęk w tym, że niektóre modele wyglądające na prototypy były naprawdę produkowane, a część samochodów sprawiających wrażenie produkcyjnych były jedynie prototypami.

Czy odróżnisz jedne od drugich? Przekonaj się!

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/14
Żródło: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a) / Roman Dębecki

Ten samochód to:

Poprawna odpowiedź: prototyp

To Polski Fiat 125p Coupe z 1971 r. Samochód ważył zaledwie 990 kg i napędzał go 90-konny silnik. Wskaźniki i kierownica pochodziły z Fiata 125, czyli odrębnego konstrukcyjnie modelu od 125p.

Pytanie 2/14
Żródło: Auto Świat

Z kolei maluch kombi to:

Poprawna odpowiedź: prototyp

Choć samochód wyglądał jak seryjne auto, to zaprojektowany w 1977 r. model był jedynie prototypem. Jego bagażnik robił wrażenie: liczył od 500 do 1000 l.

Pytanie 3/14
Żródło: Auto Świat

6-drzwiowy Fiat 125p był:

Poprawna odpowiedź: wersją krótkoseryjną

Nie wiadomo, ile dokładnie powstało sztuk tej wersji, ale była ona produkowana na niewielką skalę w latach 1974-1977. 7-miejscowy samochód prawdopodobnie powstał w liczbie ok. 70 egzemplarzy (nie licząc wersji cabrio).

Pytanie 4/14
Żródło: Auto Świat / ACZ

Ten minisamochód to:

Poprawna odpowiedź: seryjny model

Zdjęcie przedstawia Mikrusa. To jeden z najkrócej produkowanych samochodów osobowych PRL-u. Auto wytwarzano w latach 1957-1961. Zbudowano jedynie 1728 sztuk tego 14,5-konnego modelu o długości 301 cm.

Pytanie 5/14
Żródło: Auto Świat

Czas na legendę. Syrena Sport była:

Poprawna odpowiedź: prototypem

Nie dość, że Syrena Sport była prototypem, to jeszcze nie dotrwała do naszych czasów (na zdjęciu wierna replika). Przedstawionym w 1960 r. samochodem przejechano aż ok. 30 tys. testowych kilometrów. Prototyp miał 35 KM i 380 cm długości.

Pytanie 6/14
Żródło: Auto Świat

Ta sportowa wersja 125p to:

Poprawna odpowiedź: seryjna wersja

Polskiego Fiata 125p Monte Carlo wytwarzano seryjnie, choć w niewielkiej liczbie. Mówi się o ok. tysiącu wyprodukowanych egzemplarzy. Monte Carlo otrzymało 98-konny silnik 1.6 z dwoma wałkami rozrządu.

Pytanie 7/14
Żródło: Auto Świat (ooyz8jn4ctausdtciir6opaxt6i6hd5a)

Ten 126p kabriolet jest:

Poprawna odpowiedź: seryjnym autem

Na bazie 126p powstało wiele SAM-ów, ale akurat samochód ze zdjęcia był modelem seryjnym, zbudowanym w liczbie ok. pół tysiąca sztuk. Wersję Bosmal Cabrio produkowano w latach 1991-1995.

Pytanie 8/14
Żródło: Auto Świat

Wygląda jak seryjny samochód, ale:

Poprawna odpowiedź: był prototypem

FSO Ogar to prototyp, choć rozważano jego produkcję, głównie z myślą na eksport do Stanów Zjednoczonych. Pokazany w 1977 r. model miał płytę podłogową ze 125p. Moc: 82 KM.

Pytanie 9/14
Żródło: Auto Świat

Z kolei ten samochód był:

Poprawna odpowiedź: gotowym do produkcji autem, ale nigdy nie wdrożonym

To Syrena 110. Samochód był prototypem, ale gotowym do produkcji i z odpowiednią do niej dokumentacją. O skali przedsięwzięcia najlepiej świadczy to, że powstało aż ok. 20 sztuk Syreny 110.

Pytanie 10/14
Żródło: Auto Świat / ACZ

No ale już ta Syrena...

Poprawna odpowiedź: to seryjny samochód

To jak najbardziej seryjna Syrena 105B, czyli Bosto z lat 1975-1983. Samochód produkowano w Bielsku-Białej.

Pytanie 11/14
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Ten 3-drzwiowy Polonez jest:

Poprawna odpowiedź: seryjnym modelem

To Polonez Coupe, krótkoseryjny samochód przedstawiony w 1981 r. Mówi się o ok. 50 zbudowanych egzemplarzach. Polonez miał również inną 3-drzwiową wersję, różniącą się od Coupe np. przednią częścią i środkowym słupkiem. Ta odmiana pochodzi z 1979 r., a jej dokładna wielkość produkcji nie jest znana, przyjmuje się, że powstało kilkaset takich aut.

Pytanie 12/14
Żródło: Auto Świat

Natomiast 7-drzwiowy Polonez to:

Poprawna odpowiedź: krótkoseryjna produkcja

I to bardzo krótkoseryjna. Między 1979 a 1982 r. powstały jedynie dwie sztuki tej odmiany Poloneza. Ten 7-miejscowy samochód mierzył aż 512 cm długości.

Pytanie 13/14
Żródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Warszawa kombi to:

Poprawna odpowiedź: seryjny model

Warszawa kombi to seryjny samochód. Produkcję tej wersji rozpoczęto w 1965 r. i nosiła ona w nazwie dodatkową literę K. Auta nie produkowano w Chile, ani nawet go tam nie eksportowano, choć Warszawy trafiały do innych państw Ameryki Południowej, jak np. Brazylia i Ekwador.

Pytanie 14/14
Żródło: Auto Świat / Roman Dębecki

Czy ten Polonez był jednym z pierwszych seryjnych SUV-ów?

Poprawna odpowiedź: nie, ponieważ był prototypem

To Polonez Analog, prototyp z napędem 4x4 z pierwszej połowy lat 90. Przygotowano aż cztery wersje tego modelu, ale wszystkie pozostały prototypami.

Brakuje jeszcze 14 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
To wcale nie było takie łatwe
Z pozoru prosta sprawa, ale nie, to nie był łatwy quiz. Jesteśmy przekonani, że w naszych innych quizach o legendach PRL-u pójdzie ci znacznie lepiej. Zapraszamy!
Nie ma wstydu!
Bardzo solidny wynik. Wbrew pozorom to nie był prosty quiz. To może jeszcze jeden?
Doskonale!
Twoja wiedza o motoryzacji PRL-u jest imponująca! Co powiesz na kolejny quiz o legendach z tamtych lat?
Jesteś ekspertem!
Znakomity wynik w jednym z naszych najtrudniejszych quizów! Gratulujemy!! Chcesz się sprawdzić w innych quizach o motoryzacyjnych legendach PRL-u? Zapraszamy!
Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków