Patrząc na niewdrożone prototypy epoki PRL-u, pewnie nieraz mówiłeś pod nosem "szkoda", albo się zastanawiałeś "co by było, gdyby?" Sęk w tym, że niektóre modele wyglądające na prototypy były naprawdę produkowane, a część samochodów sprawiających wrażenie produkcyjnych były jedynie prototypami.
Czy odróżnisz jedne od drugich? Przekonaj się!
Rozpocznij quiz
Ten samochód to:
Poprawna odpowiedź: prototyp
To Polski Fiat 125p Coupe z 1971 r. Samochód ważył zaledwie 990 kg i napędzał go 90-konny silnik. Wskaźniki i kierownica pochodziły z Fiata 125, czyli odrębnego konstrukcyjnie modelu od 125p.
Z kolei maluch kombi to:
Poprawna odpowiedź: prototyp
Choć samochód wyglądał jak seryjne auto, to zaprojektowany w 1977 r. model był jedynie prototypem. Jego bagażnik robił wrażenie: liczył od 500 do 1000 l.
6-drzwiowy Fiat 125p był:
Poprawna odpowiedź: wersją krótkoseryjną
Nie wiadomo, ile dokładnie powstało sztuk tej wersji, ale była ona produkowana na niewielką skalę w latach 1974-1977. 7-miejscowy samochód prawdopodobnie powstał w liczbie ok. 70 egzemplarzy (nie licząc wersji cabrio).
Ten minisamochód to:
Poprawna odpowiedź: seryjny model
Zdjęcie przedstawia Mikrusa. To jeden z najkrócej produkowanych samochodów osobowych PRL-u. Auto wytwarzano w latach 1957-1961. Zbudowano jedynie 1728 sztuk tego 14,5-konnego modelu o długości 301 cm.
Czas na legendę. Syrena Sport była:
Poprawna odpowiedź: prototypem
Nie dość, że Syrena Sport była prototypem, to jeszcze nie dotrwała do naszych czasów (na zdjęciu wierna replika). Przedstawionym w 1960 r. samochodem przejechano aż ok. 30 tys. testowych kilometrów. Prototyp miał 35 KM i 380 cm długości.
Ta sportowa wersja 125p to:
Poprawna odpowiedź: seryjna wersja
Polskiego Fiata 125p Monte Carlo wytwarzano seryjnie, choć w niewielkiej liczbie. Mówi się o ok. tysiącu wyprodukowanych egzemplarzy. Monte Carlo otrzymało 98-konny silnik 1.6 z dwoma wałkami rozrządu.
Ten 126p kabriolet jest:
Poprawna odpowiedź: seryjnym autem
Na bazie 126p powstało wiele SAM-ów, ale akurat samochód ze zdjęcia był modelem seryjnym, zbudowanym w liczbie ok. pół tysiąca sztuk. Wersję Bosmal Cabrio produkowano w latach 1991-1995.
Wygląda jak seryjny samochód, ale:
Poprawna odpowiedź: był prototypem
FSO Ogar to prototyp, choć rozważano jego produkcję, głównie z myślą na eksport do Stanów Zjednoczonych. Pokazany w 1977 r. model miał płytę podłogową ze 125p. Moc: 82 KM.
Z kolei ten samochód był:
Poprawna odpowiedź: gotowym do produkcji autem, ale nigdy nie wdrożonym
To Syrena 110. Samochód był prototypem, ale gotowym do produkcji i z odpowiednią do niej dokumentacją. O skali przedsięwzięcia najlepiej świadczy to, że powstało aż ok. 20 sztuk Syreny 110.
No ale już ta Syrena...
Poprawna odpowiedź: to seryjny samochód
To jak najbardziej seryjna Syrena 105B, czyli Bosto z lat 1975-1983. Samochód produkowano w Bielsku-Białej.
Ten 3-drzwiowy Polonez jest:
Poprawna odpowiedź: seryjnym modelem
To Polonez Coupe, krótkoseryjny samochód przedstawiony w 1981 r. Mówi się o ok. 50 zbudowanych egzemplarzach. Polonez miał również inną 3-drzwiową wersję, różniącą się od Coupe np. przednią częścią i środkowym słupkiem. Ta odmiana pochodzi z 1979 r., a jej dokładna wielkość produkcji nie jest znana, przyjmuje się, że powstało kilkaset takich aut.
Natomiast 7-drzwiowy Polonez to:
Poprawna odpowiedź: krótkoseryjna produkcja
I to bardzo krótkoseryjna. Między 1979 a 1982 r. powstały jedynie dwie sztuki tej odmiany Poloneza. Ten 7-miejscowy samochód mierzył aż 512 cm długości.
Warszawa kombi to:
Poprawna odpowiedź: seryjny model
Warszawa kombi to seryjny samochód. Produkcję tej wersji rozpoczęto w 1965 r. i nosiła ona w nazwie dodatkową literę K. Auta nie produkowano w Chile, ani nawet go tam nie eksportowano, choć Warszawy trafiały do innych państw Ameryki Południowej, jak np. Brazylia i Ekwador.
Czy ten Polonez był jednym z pierwszych seryjnych SUV-ów?
Poprawna odpowiedź: nie, ponieważ był prototypem
To Polonez Analog, prototyp z napędem 4x4 z pierwszej połowy lat 90. Przygotowano aż cztery wersje tego modelu, ale wszystkie pozostały prototypami.