Auto Świat Wiadomości Aktualności W tym quizie o autach PRL raczej nie masz szans na lepszy wynik niż 5/11. Chcesz się przekonać?

W tym quizie o autach PRL raczej nie masz szans na lepszy wynik niż 5/11. Chcesz się przekonać?

Jak dobrze znasz samochody epoki PRL? Ten quiz pokaże, kto jest prawdziwym ekspertem. Zresztą nawet on będzie mieć problem ze wskazaniem poprawnych odpowiedzi na większość pytań. Nie wierzysz?

FSO Syrena 100
Auto Świat / Łukasz Rossienik
FSO Syrena 100

Przekonaj się, czy istotnie motoryzacja PRL nie ma przed tobą żadnych tajemnic. Tu nie wystarczy znać miejsca produkcji Mikrusa czy mocy bazowej wersji Poloneza. Pytania mogą ci sprawić sporo kłopotu.

Na szczęście nikt nie będzie nad tobą stał ze stoperem. Na odpowiedź masz nieograniczoną liczbę sekund, godzin i dni. A że quiz jest naprawdę niesamowicie trudny, to przyda się solidna rozgrzewka. W jej ramach proponuję artykuł, który wprowadzi cię w atmosferę tamtej epoki.

Przeczytaj także: Tak się kupowało nowy samochód w PRL. Absurdy, udręka i drożyzna

I co? Gotów na jeden z najtrudniejszych quizów o autach z PRL, z którym kiedykolwiek przyszło ci się zmierzyć? No to serdecznie zapraszam.

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/11

Na początek pytanie najprostsze. Co się wydarzyło najpierw?

Poprawna odpowiedź: początek produkcji FSO Warszawy

Produkcja FSO Warszawy ruszyła w 1951 r., FSO Syreny i Mikrusa w 1957 r., a FSM Syreny - w 1972 r.

Pytanie 2/11

Co się wydarzyło najpóźniej?

Poprawna odpowiedź: koniec produkcji Poloneza Truck

Produkcja Żuka zakończyła się w 1998 r., Fiata 126p w 2000 r., Poloneza w 2002 r., a Poloneza Truck - w 2003 r.

Pytanie 3/11

Co się nigdy nie wydarzyło?

Poprawna odpowiedź: FSO Syrena z czterema bocznymi drzwiami

6-drzwiową wersję Polskiego Fiata 125p produkowano w latach 1974-1977, w latach 1979-1982 powstały dwie sztuki 7-drzwiowej odmiany Poloneza, a Smyk miał tylko jedne drzwi - w czołowej części nadwozia. Nigdy nie było za to Syreny z czterema bocznymi drzwiami

Pytanie 4/11

Co w historii FSO Syreny zdarzyło się najpierw?

Poprawna odpowiedź: start Syreny w Rajdzie Monte Carlo

Pierwszy raz Syreny wzięły udział w Rajdzie Monte Carlo w 1960 r., rozegranym w dniach 19-23 stycznia (Syreny były prowadzone przez dwie załogi: Marek Varisella/Marian Repeta i Marian Zatoń/Stanisław Wierzba). Syrena Sport została przedstawiona przeszło cztery miesiące później, 1 maja 1960 r. Prototyp wersji kombi powstał w 1961 r., a produkcja Syreny 102 S (z silnikiem Wartburga) ruszyła w 1963 r.)

Pytanie 5/11

Który prototyp powstał najwcześniej?

Poprawna odpowiedź: Ogar

Ogara zbudowano już w 1977 r., Beskida przedstawiono w 1983 r., a Warsa w 1986 r.

Pytanie 6/11

Wskaż model, którego montaż w FSO zakończył się najpóźniej

Poprawna odpowiedź: Zastava

Ostatnie Fiaty 131, 132 i Ritmo zmontowano w FSO w 1981 r., montaż Zastavy trwał zaś do 1983 r.

Pytanie 7/11

Wskaż prawidłowy porządek zdarzeń:

Poprawna odpowiedź: zbudowanie prototypu Warta 2 (zapowiedź Tarpana)/ pobicie trzech rekordów świata w jeździe długodystansowej przez załogę Polskiego Fiata 125p/prezentacja prototypowego Polskiego Fiata 125p Kabriolet/rozpoczęcie produkcji Syreny 105 Bosto

Prototyp Warta 2 zbudowano w 1972 r., w 1973 r. pobito trzy rekordy, Polskiego Fiata 125p Kabriolet przedstawiono w 1974 r., a produkcja Syreny 105 Bosto ruszyła w 1975 r.

Pytanie 8/11

Co się nigdy nie wydarzyło?

Poprawna odpowiedź: FSM Polonez 2000

Poloneza nigdy nie produkowano w FSM, ale za to unikatowy wyczynowy FSO Polonez 2500 Racing z 1978 r. miał silnik Ferrari

Pytanie 9/11

W 1979 r. pojawiły się dwie wersje eksportowe Polskiego Fiata 126p noszące nazwy kolorów. Jaki kolor nigdy się nie pojawił w tej serii?

Poprawna odpowiedź: niebieski

Samochody z FSM miały wersje Red i Brown

Pytanie 10/11

Która z odmian FSO Warszawy pojawiła się najpierw?

Poprawna odpowiedź: drezyna

Sprzedaż drezyny ruszyła w 1957 r., produkcja pickupa 200P zaczęła się w 1958 r., Ghia dostarczyła prototypy w 1959 r., a wytwarzanie FSO Warszawy 201 rozpoczęto w 1960 r.

Pytanie 11/11

Co było najpierw?

Poprawna odpowiedź: Syrena 104 prototyp

Prototyp Syreny 104 przedstawiono już w 1961 r., ale seryjny samochód o tej nazwie zadebiutował dopiero w 1966 r. Produkcja Syreny 102 ruszyła w 1962 r., a R20 w 1972 r. Z kolei prototyp Syreny Laminat powstał w 1968 r.

Brakuje jeszcze 11 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
Nie ma się co martwić, bo...
... ten quiz należał do najtrudniejszych. Jeśli masz ochotę na kolejny sprawdzian wiedzy na temat motoryzacji PRL lub wciągającą historię o samochodach z tamtej epoki, serdecznie zapraszam!
Poszło ci naprawdę dobrze!
Jeśli masz ochotę na kolejny sprawdzian wiedzy na temat motoryzacji PRL lub wciągającą historię o samochodach z tamtej epoki, serdecznie zapraszam!
Fenomenalna wiedza, rewelacyjny wynik!
Gratuluję! Jesteś chodzącą encyklopedią wiedzy na temat motoryzacji PRL!! Masz ochotę na kolejny quiz lub wciągającą historię o samochodach z tamtej epoki? Serdecznie zapraszam!
Coś niesamowitego! Chylimy czoła!!
Tyle punktów w tak wyjątkowo trudnym quizie to fenomenalny wyczyn! Masz ochotę na kolejny quiz o autach PRL lub wciągającą historię o samochodach z tamtej epoki? Serdecznie zapraszam!
Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków