Przekonaj się, czy istotnie motoryzacja PRL nie ma przed tobą żadnych tajemnic. Tu nie wystarczy znać miejsca produkcji Mikrusa czy mocy bazowej wersji Poloneza. Pytania mogą ci sprawić sporo kłopotu.
Na szczęście nikt nie będzie nad tobą stał ze stoperem. Na odpowiedź masz nieograniczoną liczbę sekund, godzin i dni. A że quiz jest naprawdę niesamowicie trudny, to przyda się solidna rozgrzewka. W jej ramach proponuję artykuł, który wprowadzi cię w atmosferę tamtej epoki.
Przeczytaj także: Tak się kupowało nowy samochód w PRL. Absurdy, udręka i drożyzna
I co? Gotów na jeden z najtrudniejszych quizów o autach z PRL, z którym kiedykolwiek przyszło ci się zmierzyć? No to serdecznie zapraszam.
Rozpocznij quiz
Na początek pytanie najprostsze. Co się wydarzyło najpierw?
Poprawna odpowiedź: początek produkcji FSO Warszawy
Produkcja FSO Warszawy ruszyła w 1951 r., FSO Syreny i Mikrusa w 1957 r., a FSM Syreny - w 1972 r.
Co się wydarzyło najpóźniej?
Poprawna odpowiedź: koniec produkcji Poloneza Truck
Produkcja Żuka zakończyła się w 1998 r., Fiata 126p w 2000 r., Poloneza w 2002 r., a Poloneza Truck - w 2003 r.
Co się nigdy nie wydarzyło?
Poprawna odpowiedź: FSO Syrena z czterema bocznymi drzwiami
6-drzwiową wersję Polskiego Fiata 125p produkowano w latach 1974-1977, w latach 1979-1982 powstały dwie sztuki 7-drzwiowej odmiany Poloneza, a Smyk miał tylko jedne drzwi - w czołowej części nadwozia. Nigdy nie było za to Syreny z czterema bocznymi drzwiami
Co w historii FSO Syreny zdarzyło się najpierw?
Poprawna odpowiedź: start Syreny w Rajdzie Monte Carlo
Pierwszy raz Syreny wzięły udział w Rajdzie Monte Carlo w 1960 r., rozegranym w dniach 19-23 stycznia (Syreny były prowadzone przez dwie załogi: Marek Varisella/Marian Repeta i Marian Zatoń/Stanisław Wierzba). Syrena Sport została przedstawiona przeszło cztery miesiące później, 1 maja 1960 r. Prototyp wersji kombi powstał w 1961 r., a produkcja Syreny 102 S (z silnikiem Wartburga) ruszyła w 1963 r.)
Który prototyp powstał najwcześniej?
Poprawna odpowiedź: Ogar
Ogara zbudowano już w 1977 r., Beskida przedstawiono w 1983 r., a Warsa w 1986 r.
Wskaż model, którego montaż w FSO zakończył się najpóźniej
Poprawna odpowiedź: Zastava
Ostatnie Fiaty 131, 132 i Ritmo zmontowano w FSO w 1981 r., montaż Zastavy trwał zaś do 1983 r.
Wskaż prawidłowy porządek zdarzeń:
Poprawna odpowiedź: zbudowanie prototypu Warta 2 (zapowiedź Tarpana)/ pobicie trzech rekordów świata w jeździe długodystansowej przez załogę Polskiego Fiata 125p/prezentacja prototypowego Polskiego Fiata 125p Kabriolet/rozpoczęcie produkcji Syreny 105 Bosto
Prototyp Warta 2 zbudowano w 1972 r., w 1973 r. pobito trzy rekordy, Polskiego Fiata 125p Kabriolet przedstawiono w 1974 r., a produkcja Syreny 105 Bosto ruszyła w 1975 r.
Co się nigdy nie wydarzyło?
Poprawna odpowiedź: FSM Polonez 2000
Poloneza nigdy nie produkowano w FSM, ale za to unikatowy wyczynowy FSO Polonez 2500 Racing z 1978 r. miał silnik Ferrari
W 1979 r. pojawiły się dwie wersje eksportowe Polskiego Fiata 126p noszące nazwy kolorów. Jaki kolor nigdy się nie pojawił w tej serii?
Poprawna odpowiedź: niebieski
Samochody z FSM miały wersje Red i Brown
Która z odmian FSO Warszawy pojawiła się najpierw?
Poprawna odpowiedź: drezyna
Sprzedaż drezyny ruszyła w 1957 r., produkcja pickupa 200P zaczęła się w 1958 r., Ghia dostarczyła prototypy w 1959 r., a wytwarzanie FSO Warszawy 201 rozpoczęto w 1960 r.
Co było najpierw?
Poprawna odpowiedź: Syrena 104 prototyp
Prototyp Syreny 104 przedstawiono już w 1961 r., ale seryjny samochód o tej nazwie zadebiutował dopiero w 1966 r. Produkcja Syreny 102 ruszyła w 1962 r., a R20 w 1972 r. Z kolei prototyp Syreny Laminat powstał w 1968 r.