Auto Świat Wiadomości Aktualności Wakacyjny quiz o autach PRL. Spocisz się, a nie zdobędziesz 6/10

Wakacyjny quiz o autach PRL. Spocisz się, a nie zdobędziesz 6/10

Oto najbardziej wakacyjny quiz o autach PRL, jaki się u nas pojawił — i przy okazji jeden z najtrudniejszych. Te 10 pytań to z pewnością nie będzie wypoczynek, ale już przy sześciu prawidłowych odpowiedziach uznamy cię za niekwestionowanego eksperta. Leżysz wygodnie w leżaku? To startujemy!

FSO Warszawa 223 K
Adam Mikuła / Auto Świat
FSO Warszawa 223 K

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/10

W sezonie wakacyjnym 1973 r.:

Poprawna odpowiedź: oficjalnie rozpoczęto wytwarzanie Polskiego Fiata 126p

Tak naprawdę produkcja Polskiego Fiata 126p ruszyła jeszcze przed wakacjami, czyli 6 czerwca 1973 r., ale oficjalną datą został 22 lipca 1973 r. (22 lipca obchodzono bowiem najważniejsze święto państwowe PRL). W 1977 r. jeszcze w ogóle nie wytwarzano FSO Poloneza (produkcję zaczęto w 1978 r.), FSO Syrena Sport powstała tylko w jednym egzemplarzu, a umowy licencyjne na Polskiego Fiata 125 p podpisano w grudniu (1965 r.) i w maju (1966 r.).

Pytanie 2/10

Polacy uwielbiają spędzać wakacje w Egipcie. Jaki samochód PRL był montowany w tym afrykańskim państwie?

Poprawna odpowiedź: FSO Polonez

W latach 1982-1992 Poloneza montowała w Egipcie firma El Nasr.

Pytanie 3/10

Doskonałym autem na lato jest kabriolet. Czy w PRL w ogóle się zdarzyło cabrio, które zbudowano w większej liczbie niż jeden prototypowy egzemplarz? A jeśli tak, to jakie?

Poprawna odpowiedź: tak, był nim Polski Fiat 125p "Jamnik"

6-drzwiowego "Jamnika" budowano w wersji sedan (70 sztuk) i kabriolet (siedem egzemplarzy). Z kolei Polski Fiat 126p Bosmal Cabrio, owszem, był seryjnie produkowany, ale dopiero w latach 1991-1995, czyli już po upadku PRL.

Pytanie 4/10

Na wakacje idealne są też kampery. Jak się nazywała zabudowa dla Polskiego Fiata 125p oferowana w Wielkiej Brytanii pod koniec lat 70.?

Poprawna odpowiedź: Freedom Camper

Zabudowę Freedom Camper oferowała brytyjska firma Madison's.

Pytanie 5/10

Wielu Polaków decyduje się na letni wypoczynek we Francji. Pod jaką nazwą oferowano tam Polskiego Fiata 125p kombi?

Poprawna odpowiedź: Montana Break

Pełna nazwa brzmiała FSO Montana Break, a we Francji działało aż ok. 230 ASO "dużego Fiata".

Pytanie 6/10
Żródło: Auto Świat / Łukasz Rossienik

Modnym wakacyjnym kierunkiem jest też Kuba, z którą PRL miał świetne kontakty. Którym co do wielkości rynkiem eksportowym był ten kraj dla FSO Poloneza?

Poprawna odpowiedź: 54.

Na Kubę trafiło zaledwie 20 sztuk FSO Poloneza. To mniej niż np. do Angoli, Zambii czy Jemenu

Pytanie 7/10

Do którego z tych wydarzeń doszło 40 lat temu w sezonie wakacyjnym 1985?

Poprawna odpowiedź: Wanda Rutkiewicz zatknęła proporczyk FSO na szczycie Nanga Parbat w Himalajach

Polska himalaistka dokonała tego 15 lipca 1985 r. Seryjna produkcja Polskiego Fiata 126p FL też się zaczęła w 1985 r., ale na samym jego początku. Z kolei warszawską Trasę Łazienkowską wprawdzie otwarto w lipcu, ale 1974 r., zaś produkcję FSO 1500 skończono w 1991 r.

Pytanie 8/10

Inżynier Stefan Karwowski (Andrzej Kopiczyński) w serialu "Czterdziestolatek" (reż. Jerzy Gruza) po lipcowym otwarciu Trasy Łazienkowskiej miał urlop. Z nudów postanowił wyregulować zapłon w:

Poprawna odpowiedź: Polskim Fiacie 126p

Skończyło się to pchaniem samochodu

Pytanie 9/10

Z kolei w filmie "Rejs" (reż. Marek Piwowski), opowiadającym o podróży statkiem po Wiśle, Kaowiec (Stanisław Tym) przyjeżdża na nadbrzeże:

Poprawna odpowiedź: w ogóle nie przyjeżdża - przychodzi piechotą

Pytanie 10/10

Na wakacje roku 1956 wybrani obywatele PRL mogli pojechać:

Poprawna odpowiedź: FSO Warszawą M20

Z tych czterech samochodów w 1956 r. seryjnie wytwarzano jedynie FSO Warszawę M20. Produkcja Syreny i Mikrusa ruszyła dopiero rok później, a radzieckiego Moskwicza 407 - w 1958 r.

Brakuje jeszcze 10 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
Na pozór słabo, ale tak naprawdę...
... całkiem nieźle, ponieważ ten quiz był nie tylko trudny, ale i podchwytliwy. Jestem pewien, że w naszych kolejnych quizach o samochodach PRL pójdzie ci znacznie lepiej. Zapraszam!
Było blisko...
... zdobycia tytułu eksperta motoryzacji epoki PRL. Ale to i tak dobry wynik, jak na tak trudny i podchwytliwy quiz. Jestem pewien, że w naszych kolejnych quizach o samochodach PRL pójdzie ci znacznie lepiej. Zapraszam!
Witaj w gronie ekspertów!
Brawo! Jesteś prawdziwym ekspertem motoryzacji PRL. Jestem pewien, że w naszych kolejnych quizach o samochodach PRL pójdzie ci jeszcze lepiej. Zapraszam!
Jesteś nie tyle ekspertem, ile królem ekspertów
Chylę czoła, twoja wiedza jest niesamowita! Jestem pewien, że w naszych kolejnych quizach o samochodach PRL też odpowiesz prawidłowo na wszystkie pytania. Zapraszam!
Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji