Fiat 132

Fiat 132 to 4-drzwiowy sedan klasy średniej produkowany przez włoską markę. Auto zadebiutowało w 1972 roku zastępując model 125. 132-ka konstrukcyjnie w dużej mierze bazowała na swoim poprzedniku, dziedzicząc po nim podłogę oraz przednie zawieszenie. Największe modernizacje miały miejsce w tylnym układzie zawieszenia, gdzie zamiast resorów zastosowano sprężyny śrubowe.

Od początku montowane były w nim nowoczesne jednostki DOHC, które po jakimś czasie zaczęto także stosować w mniejszym 131. W Hiszpanii, na licencji produkowano bliźniaczy model 132-ki – Seata 132. Oprócz tego, przez pewien czas końcowy montaż Fiata odbywał się w zakładach FSO w Warszawie – auta wyjeżdżały z fabryki z oznaczeniem 132p. Chętnie używali ich PRL-owcy urzędnicy i pracownicy SB.

W 1981 roku przeprowadzono facelifting, w którym nieco odświeżono nadwozie. Jedną z największych zmian było zastąpienie okrągłych reflektorów prostokątnymi. 132 po liftingu dostało oznaczenie 132A, a nazywane było Argentą.

Oprócz tego, Fiat 132 przechodził lifting 2 razy – w 1974 oraz 1977 roku. Początkowo auto było wyposażane w benzynowe silniki 1.6 oraz 1.8 generujące odpowiednio 98 oraz 105, 107 i 111 KM.

W momencie gdy zaprzestano produkcji modelu 130 (1977 r.), na barki 132-ki spadło miano flagowego modelu Fiata. Z tego powodu do oferty wszedł 2-litrowy silnik, który powstał przez zwiększenie skoku w jednostce 1.8. Początkowo silnik miał 115 KM, jednak tuż przed modernizacją zyskał dodatkowe 7 KM, dzięki zastosowaniu wtrysku. W 1978 roku pojawiły się 2 diesle – 2- oraz 2,5-litrowe, generujące kolejno 60 i 72 KM. Moc kierowana była na tylne koła za pomocą 4- lub 5-biegowej skrzyni manualnej, lub 3-stopniowego automatu.

Produkcję Fiata 132 zakończono w 1981 roku, a jego następcą został model Argenta (132A).

Fiat 132 - generacje

Dlaczego silnik bierze olej?

Fiat 132 I (1972 - 1973)

Fiat 132 II (1974&nbsp-&nbsp1976)

Fiat 132 II (1974 - 1976)

Dlaczego silnik bierze olej?

Fiat 132 III (1977 - 1981)

Fiat 132 - powiązane artykuły