Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Fiat 132

Fiat 132

Ikona samochodu

Fiat 132 to 4-drzwiowy sedan klasy średniej produkowany przez włoską markę. Auto zadebiutowało w 1972 roku zastępując model 125. 132-ka konstrukcyjnie w dużej mierze bazowała na swoim poprzedniku, dziedzicząc po nim podłogę oraz przednie zawieszenie. Największe modernizacje miały miejsce w tylnym układzie zawieszenia, gdzie zamiast resorów zastosowano sprężyny śrubowe.

Od początku montowane były w nim nowoczesne jednostki DOHC, które po jakimś czasie zaczęto także stosować w mniejszym 131. W Hiszpanii, na licencji produkowano bliźniaczy model 132-ki – Seata 132. Oprócz tego, przez pewien czas końcowy montaż Fiata odbywał się w zakładach FSO w Warszawie – auta wyjeżdżały z fabryki z oznaczeniem 132p. Chętnie używali ich PRL-owcy urzędnicy i pracownicy SB.

W 1981 roku przeprowadzono facelifting, w którym nieco odświeżono nadwozie. Jedną z największych zmian było zastąpienie okrągłych reflektorów prostokątnymi. 132 po liftingu dostało oznaczenie 132A, a nazywane było Argentą.

Oprócz tego, Fiat 132 przechodził lifting 2 razy – w 1974 oraz 1977 roku. Początkowo auto było wyposażane w benzynowe silniki 1.6 oraz 1.8 generujące odpowiednio 98 oraz 105, 107 i 111 KM.

W momencie gdy zaprzestano produkcji modelu 130 (1977 r.), na barki 132-ki spadło miano flagowego modelu Fiata. Z tego powodu do oferty wszedł 2-litrowy silnik, który powstał przez zwiększenie skoku w jednostce 1.8. Początkowo silnik miał 115 KM, jednak tuż przed modernizacją zyskał dodatkowe 7 KM, dzięki zastosowaniu wtrysku. W 1978 roku pojawiły się 2 diesle – 2- oraz 2,5-litrowe, generujące kolejno 60 i 72 KM. Moc kierowana była na tylne koła za pomocą 4- lub 5-biegowej skrzyni manualnej, lub 3-stopniowego automatu.

Produkcję Fiata 132 zakończono w 1981 roku, a jego następcą został model Argenta (132A).

Fiat 132 - generacje

Ikona samochodu

Fiat 132 I (1972 - 1973)

Fiat 132 II (1974&nbsp-&nbsp1976)

Fiat 132 II (1974 - 1976)

Ikona samochodu

Fiat 132 III (1977 - 1981)

Fiat 132 - powiązane artykuły

Polski Fiat 132p - dla towarzyszy i prywaciarzy

Polski Fiat 132p - dla towarzyszy i prywaciarzy

Samochód marzenie wczoraj i dziś. Ładnie utrzymany Fiat 132 pierwszej serii to prawdziwa rzadkość, a 132p – niemal kwiat paproci. Na szczęście nawet na auto w idealnym stanie nie trzeba już wydać równowartości mieszkania w Warszawie.

Te auta też są z FSO!

Te auta też są z FSO!

Porozumienie licencyjne z Fiatem dotyczyło nie tylko produkcji modelu 125p w warszawskiej FSO, lecz także przewidywało montaż mniejszej liczby egzemplarzy oryginalnych aut włoskiego producenta. Dzięki temu na polskich drogach pojawiły się Fiaty 127, 128, 131 oraz 132.

Fiat 132p - klasyk, który tworzył historię

Fiat 132p - klasyk, który tworzył historię

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test