Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Fiat 131

Fiat 131

Fiat 131

Fiat 131 to samochód osobowy klasy średniej-niższej produkowany przez włoski koncern motoryzacyjny. Auto zadebiutowało w 1974 roku jako następca modelu 124. 131-ka była zupełnie nowym projektem, który wykorzystywał wiele, ówcześnie nowoczesnych, rozwiązań. W USA, auto znane było pod nazwą Brava/Super Brava.

Początkowo auto dostępne było jedynie jako 4-drzwiowy sedan, ale już rok po debiucie, pojawiło się także 5-drzwiowe kombi Familiare. Do wyboru był także 2-drzwiowy sedan, który najczęściej występował w sportowej odmianie. W 1979 roku auto przeszło pierwszą modernizację – zaczęto wtedy m.in. stosować silniki z większego 132, lecz oprócz tego na przednim grillu, okrągłe dotychczas reflektory zastąpiono prostokątnymi.

Druga modernizacja nadeszła w 1982 roku. Miała ona unowocześnione wnętrze, większy zbiornik paliwa oraz zmodernizowane sprzęgło i skrzynię biegów. Co ciekawe, niedługo po debiucie pierwszej odmiany 131-ki, auto było montowane w warszawskich zakładach FSO na Żeraniu z części importowanych z Włoch. Auto oznaczane było jako 131p i najczęściej spotkać można było w nich PRL-owskich urzędników państwowych.

Paleta silnikowa 131-ki była bardzo liczna jeśli chodzi o jednostki benzynowe – początkowo montowane silniki OHV, a po „zapożyczeniu” silników od 132-ki – OHC/DOHC. W pierwszym przypadku mieliśmy do czynienia z jednostkami o pojemności 1.3 oraz 1.6 litra i mocy kolejno 55 lub 65 oraz 75 KM, natomiast w drugim, w zależności od roku produkcji, montowano silniki 1.3 (78 KM), 1.4 (70, 75 KM), 1.6 (97 KM) oraz 2.0 (115 KM). Oprócz tego oferowano także silniki wysokoprężne 2- oraz 2,5-litrowe, generujące kolejno 60 oraz 72 KM.

W 1976 roku pojawiła się sportowa odmiana 131-ki – Abarth. Auto miało 2-drzwiowe nadwozie i występowało w 2 odmianach – sportowej oraz wyczynowej. Oba bazowały na 2-litrowym silniku DOHC, który jednak został gruntowanie zmodyfikowany. Jednostki generowały 140 KM w odmianie sportowej, oraz 215 w wyczynowej. Oprócz tego zmieniono także skrzynię biegów oraz tylne zawieszenie. Moc, niezależnie od wersji, kierowana była na tylne koła za pomocą 4- lub 5-biegowej skrzyni manualnej.

W 1984 roku zakończono produkcję Fiata 131, a jego następcą został Regata.

Fiat 131 - generacje

Fiat 131 (1974&nbsp-&nbsp1984)

Fiat 131 (1974 - 1984)

Fiat 131 - powiązane artykuły

Kompaktowe limuzyny z lat 70. -zdrowy rozsądek nigdy nie wygrywa?

Kompaktowe limuzyny z lat 70. -zdrowy rozsądek nigdy nie wygrywa?

Cztery dekady temu przeciętne limuzyny klasy średniej przekroczyły granicę 100 koni. W naszym teście porównawczym pokazujemy, jak użyteczne na co dzień są pojazdy z tamtego okresu i jak bardzo różniły się kiedyś między sobą samochody tej samej klasy.

Abarth 695 Tributo 131 na cześć rajdowej legendy lat 70.

Abarth 695 Tributo 131 na cześć rajdowej legendy lat 70.

Abarth przygotował kolejną limitowaną serię, tym razem w celu uczczenia 40-lecia ostatniego wyścigu kultowego Abartha 131 Rally. Nowa wersja będzie dostępna w zaledwie 695 egzemplarzach na całym świecie.

Te auta też są z FSO!

Te auta też są z FSO!

Porozumienie licencyjne z Fiatem dotyczyło nie tylko produkcji modelu 125p w warszawskiej FSO, lecz także przewidywało montaż mniejszej liczby egzemplarzy oryginalnych aut włoskiego producenta. Dzięki temu na polskich drogach pojawiły się Fiaty 127, 128, 131 oraz 132.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test