Najpierw była marzeniem, potem obiektem kpin. Syrena debiutowała w czasach, kiedy w PRL-u mało kto miał własny samochód. Choć, wbrew obiegowej opinii, na tle ówczesnych europejskich modeli wyglądała naprawdę bardzo dobrze, to drażniła zawodnością. A w czasach, kiedy kończono jej produkcję, była już bardzo przestarzałym technicznie wozem.
Rozpocznij quiz
Produkcja Syreny zaczęła się w:
Poprawna odpowiedź: 1957 r.
W pierwszym roku produkcji powstało jedynie 200 sztuk Syreny.
W latach 1957-1972 Syrenę wytwarzano w:
Poprawna odpowiedź: Warszawie
W 1972 r. wytwarzanie Syreny przeniesiono do Bielska-Białej, aby w żerańskim FSO zwolnić moce produkcyjne dla Polskiego Fiata 125p.
Syrena 101 miała długość:
Poprawna odpowiedź: 408,5 cm
Przedstawiona w 1960 r. Syrena 101 mierzyła ponadto 152 cm szerokości i 153 cm wysokości, a rozstaw osi miał 230 cm.
Boczne drzwi z tak umieszczoną klamką pojawiły się w seryjnej Syrenie:
Poprawna odpowiedź: dopiero w 1972 r.
Takie mocowanie drzwi otrzymała Syrena 105, przedstawiona w 1972 r. Wcześniejsze seryjne Syreny miały drzwi otwierane "pod wiatr". Przyczyną zmiany były nowe przepisy homologacyjne.
Seryjne Syreny miały silniki:
Poprawna odpowiedź: 2- lub 3-cylindrowe
Syreny 100 i 101 miały 2-cylindrowy silnik, w gamach Syren 102 i 103 znalazły się 2- i 3-cylindrowe jednostki, a Syreny 104 i 105 oferowano z 3-cylindrowymi konstrukcjami.
Syrena Sport była:
Poprawna odpowiedź: niewdrożonym prototypem
Syrenę Sport przedstawiono w 1960 r. Samochód miał 2-cylindrowy silnik boxer o pojemności 0,75 l i mocy ok. 35 KM. Nadwozie mierzyło 380 cm długości.
Z kolei Syrena 110 była:
Poprawna odpowiedź: także prototypem
Mierząca 396 cm długości Syrena 110 była wprawdzie prototypem, ale gotowym do produkcji. Szacuje się, że w latach 1965-1966 zbudowano ok. 20-30 sztuk tego samochodu. Choć rozważano seryjną produkcję, to nigdy do niej nie doszło.
Ta odmiana Syreny nazywała się:
Poprawna odpowiedź: Bosto
Nazwa Bosto pochodziła od Bielski OSobowo-TOwarowy (samochód produkowano w Bielsku-Białej).
Produkcję Syreny zakończono w:
Poprawna odpowiedź: 1983 r.
Produkcja Syreny na warszawskim Żeraniu skończyła się w 1972 r., a w Bielsku-Białej kontynuowano ją do 1983 r.
Łączna liczba wyprodukowanych Syren wynosi:
Poprawna odpowiedź: nieco ponad pół miliona sztuk
Dokładnie: 521 tys. 311 sztuk. Na Żeraniu zbudowano bowiem 177 tys. 234 Syren, a w Bielsku-Białej powstało 344 tys. 077 samochodów.