Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • MotoAwards 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Syrena 105

Syrena 105

Syrena 105

Syrena 105 była ostatnią w łańcuchu ewolucyjnym Syreną i jednocześnie jedyną, w której drzwi nie otwierały się pod wiatr. Była to jedna z głównych modyfikacji nadwozia. Poza tym zastosowano klamki od Fiata 125p, a krawędź tylnych bocznych okien została obniżona o 2 cm. Dodatkowo z tyłu, obok lamp zamontowano prostokątne światła odblaskowe.

Oprócz tego, na przedniej masce zagościł nowy znaczek – miejsce FSO zajął FSM – Fabryka Samochodów Małolitrażowych. W 1971 roku podjęto decyzję o przeniesieniu produkcji do Bielska Białej do Wytwórni Sprzętu Mechanicznego. Z pozostałych w warszawskich magazynach części, złożono jeszcze na Żeraniu ok. 3000 Syren. Produkcja Syreny 105 rozpoczęła się oficjalnie w 1972 roku. Dalsze zmiany dotknęły zawieszenie – zastosowano nowe, lepsze amortyzatory teleskopowe.

W kwietniu 1974 roku wprowadzono seryjnie wydajniejszy, dwuobwodowy układ hamulcowy. Kolejną nowością, która weszła do produkcji rok później była Syrena 105 Lux. Wyróżniała się przeniesieniem dźwigni zmiany biegów i hamulca ręcznego z kolumny kierowniczej między fotele na podłogę, nowymi fotelami z regulacją kąta pochylenia oparcia oraz świeższym wystrojem wnętrza. Poza modelem 105 i 105 Lux, oferowana była także Syrena R-20 (pick-up) oraz Bosto (dostawczak). Ostatecznie Syrena 105 osiągała prędkość maksymalną na poziomie 120 km/h.

Z uwagi na zużycie sprzętu produkcyjnego i przestarzałą konstrukcję, a także uzyskanie licencji na Fiata 126p, nie modernizowano maszyn produkcyjnych, a ostateczny koniec produkcji Syreny 105 nastąpił w 1983 roku.

Syrena 105 - generacje

Syrena 105 (1972&nbsp-&nbsp1983)

Syrena 105 (1972 - 1983)

Syrena 105 - powiązane artykuły

Ile wiesz o Syrenie?

Ile wiesz o Syrenie?

Syrena to pierwszy seryjny powojenny samochód osobowy skonstruowany w Polsce. Ile wiesz o tej legendzie PRL-u?

Tak mógł wyglądać następca Syreny! Legendy polskiej motoryzacji

Tak mógł wyglądać następca Syreny! Legendy polskiej motoryzacji

Prace nad następcą Syreny nie ograniczyły się do nadwozi. Duży nacisk kładziono też na opracowanie nowoczesnych silników, które mogłyby nowe auto napędzać.

Syrena 105 EV - klasyczna Syrena na prąd

Syrena 105 EV - klasyczna Syrena na prąd

Prezentujemy jedyny w swoim rodzaju samochód elektryczny. Ta piękna Syrena EV jest pomostem między klasyką i nowoczesnością. To projekt dwóch łodzian, którzy odbudowali ją w niewielkim warsztacie i dokonali konwersji do napędu elektrycznego.

Syrena sterowana smartfonem – już w carsharingu

Syrena sterowana smartfonem – już w carsharingu

Oto nowość, którą Panek CarSharing zapowiadał od dawna. Już za kilka dni będzie można wypożyczyć Syrenę 105 Lux z 1979 roku. By odblokować zamki w drzwiach, przyda się smartfon z odpowiednią aplikacją. Niestety, auto będzie dostępne tylko dla wybranych klientów.

Syrena 105 Toma Hanksa trafi na licytację

Syrena 105 Toma Hanksa trafi na licytację

Tom Hanks po przygodzie z Fiatem 126p zaangażował się w kolejny projekt z renowacją polskiego klasyka. Tym razem odnowiona zostanie Syrena 105. Auto po remoncie trafi na licytację, a pieniądze uzyskane ze sprzedaży mają wspomóc szpital pediatryczny w Bielsku-Białej.

Samochód marzeń: Kup i zrób - Syrena 105

Samochód marzeń: Kup i zrób - Syrena 105

Kupiona dwa lata temu przez „Fanów czterech kółek” Syrena zmieniła właściciela i znów trafiła do Polski! Czyżby dla brytyjskich mechaników ponad 30-letnie auto z bloku wschodniego okazało się zbyt skomplikowane?

Syrena Bosto 105 B - A miało być pięknie

Syrena Bosto 105 B - A miało być pięknie

Dzięki praktycznemu nadwoziu osobowo-towarowa Syrena Bosto niespodziewanie wypełniła lukę na rynku motoryzacyjnym, wcielając się w rolę funkcjonalnego, rodzinnego kombi

Oldtimery w starej hucie

Oldtimery w starej hucie

Gdzie można obejrzeć zabytkowe polskie samochody produkowane m.in . w warszawskiej FSO? W Chlewiskach koło Szydłowca, 130 km od Warszawy w kierunku na Kraków.

Syrena 105 odnowiona przez "Fanow czterech kółek"

Syrena 105 odnowiona przez "Fanow czterech kółek"

Koledzy z brytyjskiego programu „Wheeler Dealers” przyjechali do Polski w poszukiwaniu Syreny 105. Zobaczcie jak odrestaurowali polskiego klasyka.

Królowa polskich dróg – Pelagia

Królowa polskich dróg – Pelagia

Z tym samochodem wiąże się ciekawa historia, a stan "Pelagii" pozwala stwierdzić, że mamy do czynienia z jednym z najbardziej zadbanych egzemplarzy Syreny na świecie.

Syrena - dwusuwowa nostalgia

Syrena - dwusuwowa nostalgia

Niezawodność nie była jej wiodącą cechą. Już w chwili rozpoczęcia produkcji był pojazdem przestarzałym. Traktowano ją jak zło konieczne, lecz dla wielu Polaków była jedynym dostępnym samochodem. Dziś coraz częściej Syrena 105 staje się pojazdem nostalgicznym.

Syrena 105 - Zabytek całkiem polski

Syrena 105 - Zabytek całkiem polski

Początki historii Syreny sięgają 1953 r. Wówczas FSO rozpoczęła prace konstrukcyjne nad autem, w budowie którego wykorzystane były podzespoły Warszawy.

Szczyt techniki PRL-u

Szczyt techniki PRL-u

Syrena była nie tylko ostatnim, ale właściwie jedynym polskim samochodem wytwarzanym seryjnie. Jeśli skreślimy konstrukcje licencyjne czy jednostkowo wytwarzane marki, to okaże się, że tylko poczciwą "skarpetę" opracowano i budowano w Polsce.

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test