Okazuje się, że w 2-milionowej stolicy nie ma miejsca na wyeksponowanie produkowanych w Polsce przed II wojną i po wojnie samochodów.
Dlaczego jednak Chlewiska? Bo jest tam oddział Muzeum Techniki – zabytkowa huta żelaza – oraz hale, które można było zaadoptować na potrzeby Muzeum Motoryzacji na emigraccji.
W Chlewiskach zabytkowe samochody stoją ściśnięte jak śledzie w beczce, nie można ich dokładnie obejrzeć z każdej strony, ale są pod dachem, w suchych pomieszczeniach i nie grozi im zalanie – jak to miało miejsce w tymczasowej siedzibie muzeum przy ul. Filtrowej w Warszawie.
Warto wybrać się do Chlewisk. Czy to specjalnie, aby obejrzeć produkowane kiedyś w Polsce samochody, czy też będąc przejazdem, np. z Warszawy do Krakowa. Wystarczy wtedy zboczyć z trasy, wjechać do Szydłowca i potem jeszcze kilka kilometrów. Zajmie to ok. 1,5 godziny.
Oto galeria części zbiorów motoryzacyjnych w Chlewiskach. Przedstawiamy w niej prototypy oraz ostatnie egzemplarze samochodów z warszawskiej FSO i z Lublina.
Galeria zdjęć
Silnik S21 górnozaworowy od Warszawy
Prototyp Syreny z 1955 roku. Auto ma dach o konstrukcji metalowo-drewanianej pokryty dermatoidem. Silnik dwusuwowy zaadaptowany ze strażackiej motopompy o poj. 748 ccm i mocy 24 KM. Prędkość maksymalna 105 km/h.
Silnik samochodu Wars 1100
Honker 2324 z podestem dla dziennikarzy. Wykorzystywany podczas pielgrzymki Papieża Jana Pawla II do Polski. Produkcja 1997 r.
Warszawa 223 kombi
Silnik Diesla do Poloneza – prototyp
Oldtimery w starej hucie
Prototyp Syreny z 1955 roku. Auto ma dach o konstrukcji metalowo-drewanianej pokryty dermatoidem. Silnik dwusuwowy zaadaptowany ze strażackiej motopompy o poj. 748 ccm i mocy 24 KM. Prędkość maksymalna 105 km/h.
Polski Fiat 508 Junak. W 1932 roku Polska kupiła licencję na model 508 Fiata. Junak produkowany był seryjnie od 1936 roku w Polskich Zakładach Inźżynieryjnych w Warszawie. Silnik 995 ccm, moc 24 KM, prędkość maksymalna 100 km/h.
Prototyp Syreny z 1955 roku. Auto ma dach o konstrukcji metalowo-drewanianej pokryty dermatoidem. Silnik dwusuwowy zaadaptowany ze strażackiej motopompy o poj. 748 ccm i mocy 24 KM. Prędkość maksymalna 105 km/h.
Żuk A07B. Produkowany seryjnie w latach 1975-1998. Ostatni egzemplarz tego modelu z podpisami osób, które go wyprodukowały w Daewoo Motor Polska (dawniej FSC Lublin).
Polski Fiat 508 Junak. W 1932 roku Polska kupiła licencję na model 508 Fiata. Junak produkowany był seryjnie od 1936 roku w Polskich Zakładach Inźżynieryjnych w Warszawie. Silnik 995 ccm, moc 24 KM, prędkość maksymalna 100 km/h.
Warszawa 210 z 1964 roku. Następca Warszawy M20. Wzorowany na Fordzie Falconie. Auto 6-osobowe. Jedyny egzemplarz. Prace nad Warszawą 210 przerwano zpowodu kupienia licencji na Fiata 125.
Lublin 43. Prototyp autobusu 16-miejscowego zbudowany w 1970 roku. Silnik 2-litrowy od Volvo. Jedyny zazchowany egzemplarz.
Honker 4032. Prototyp, nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej. Zbudowany w 1995 roku. Napęd 4x4, silnik od Iveco - 2,4 l.
Warszawa 210 z 1964 roku. Następca Warszawy M20. Wzorowany na Fordzie Falconie. Auto 6-osobowe. Jedyny egzemplarz. Prace nad Warszawą 210 przerwano zpowodu kupienia licencji na Fiata 125.
Oldtimery w starej hucie
Polski Fiat 508 z początku lat 30. XX w.
Polski Fiat 508 z początku lat 30. XX w.
Warszawa 202 z 1963 roku
Prototyp Syreny z 1955 roku. Auto ma dach o konstrukcji metalowo-drewanianej pokryty dermatoidem. Silnik dwusuwowy zaadaptowany ze strażackiej motopompy o poj. 748 ccm i mocy 24 KM. Prędkość maksymalna 105 km/h.
Warszawa 223 kombi. Produkowana od 1965 roku
Oldtimery w starej hucie
Wars. Całkowicie polski projekt opracowany w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym FSO. Prace trwały od 1981 r. Wars miał być następcą Fiata 125p oraz Poloneza. Wars to auto 5-osobowe, miał mieć silnuiki 1100, 1300 lub 1500 ccm. Prototyp z 1985 r.