- Stacje kontroli pojazdów odnotowały wzrost zadłużenia z 25 mln zł w 2021 r. do 85,8 mln zł w 2025 r., mimo spadku o 5,6 proc. w ostatnim roku
- 19 września 2025 r. wprowadzono podwyżkę opłat za badania techniczne, zwiększając koszt podstawowego przeglądu z 98 zł do 149 zł, czyli o 52 proc.
- Branża liczy, że podwyżki pozwolą pokryć koszty działalności i nadrobić zaległości inwestycyjne, ale potrzebne są dalsze zmiany systemowe
- Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu
Jak wynika z danych BIG InfoMonitor i BIK na koniec sierpnia 2025 r. przeterminowane zadłużenie stacji kontroli pojazdów wyniosło 85,8 mln zł. Choć w ujęciu rocznym odnotowano spadek o 5,6 proc. (z 90,8 mln zł), to w porównaniu z sierpniem 2021 r. długi branży wyraźnie wzrosły – z około 25 mln zł do ponad 86 mln zł. Największy skok miał miejsce między sierpniem 2021 a sierpniem 2022 r., kiedy zadłużenie wzrosło aż o 167 proc.
Zobacz: Sprzedaliśmy 19-letnią Hondę w dwa dni. Jedna rzecz była kluczowa
Na koniec sierpnia 2025 r. liczba niesolidnych dłużników w branży wyniosła 332 podmioty, co stanowi 3 proc. rynku. Choć liczba ta spada, to sytuacja finansowa wielu stacji wciąż pozostaje napięta.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoPoznaj kontekst z AI
19 września 2025 roku w życie weszła podwyżka opłat za badania techniczne. Koszt podstawowego przeglądu wzrósł z 98 zł do 149 zł, co oznacza wzrost o 52 proc. Branża liczy, że ta zmiana pozwoli stacjom nie tylko pokryć bieżące koszty, ale także nadrobić zaległości inwestycyjne.
Ile kosztują teraz okresowe badania techniczne?
Wybrane nowe stawki opłat wynoszą (opłaty za inne rodzaje badań wzrosną proporcjonalnie):
- samochód osobowy, autobus przeznaczony do przewozu nie więcej niż 15 osób łącznie z kierowcą, samochód ciężarowy i specjalny do 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej, trójkołowiec powyżej 0,4 t m.w. - 149 zł;
- motocykl, ciągnik rolniczy – 94 zł;
- motorower – 76 zł;
- samochód ciężarowy i specjalny, ciągnik samochodowy siodłowy o dmc od 3,5 do 16 t – 234 zł;
- przyczepa (naczepa) ciężarowa i specjalna o dmc do 3,5 t – 119 zł;
- pojazd przystosowany do zasilania gazem (za badanie specjalistyczne 96 zł) – dla samochodu osobowego w sumie 245 zł.
Czy to nie koniec podwyżek na stacjach kontroli pojazdów?
Przedstawiciele diagnostów podkreślają, że to jedynie pierwszy krok. Polska Izba Stacji Kontroli Pojazdów postuluje wprowadzenie mechanizmu corocznej waloryzacji opłat, co miałoby zabezpieczyć branżę przed powrotem problemów finansowych w przyszłości.
– Z perspektywy Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów kluczowe jest, aby proces zmian w systemie badań technicznych miał charakter kompleksowy i długofalowy. Planowane jest wprowadzenie mechanizmu corocznej waloryzacji opłat. Naszym postulatem pozostaje zatem nie tylko dalsze dostosowanie stawek do realiów rynkowych, ale również stworzenie ram prawnych gwarantujących ich regularną aktualizację. Tylko wówczas możliwe będzie realne podniesienie jakości badań technicznych i zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym – podkreśla Jolanta Źródłowska, Prezes Zarządu Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów.