Tysiące samochodów z zagranicy, głównie z Ukrainy i Białorusi, codziennie przemieszcza się po polskich drogach, choć wiele z nich nie posiada ważnych badań technicznych. Obecne przepisy umożliwiają kierowcom tych pojazdów korzystanie z luki prawnej, co wywołuje niepokój o bezpieczeństwo na drogach. Ministerstwo Infrastruktury pracuje już nad rozwiązaniem tego problemu.
Dlaczego rząd wprowadzi przepisy o obowiązkowych przeglądach?
Polscy kierowcy są zobowiązani do regularnych przeglądów technicznych swoich pojazdów pod rygorem surowych kar, w tym zatrzymania dowodu rejestracyjnego. Tymczasem w przypadku samochodów zza wschodniej granicy, które nie podlegają polskiemu systemowi badań technicznych, podobnej odpowiedzialności nie ma. Szacuje się, że po polskich drogach porusza się nawet kilkadziesiąt tysięcy takich pojazdów.
Problematyczne są przede wszystkim auta spoza Unii Europejskiej. Eksperci zauważają, że brak przepisów wymuszających badania techniczne w Polsce na tych pojazdach otwiera furtkę dla ignorowania ich stanu technicznego. Ministerstwo chce jak najszybciej zmienić tę sytuację, doprowadzając do większego uporządkowania zasad zgodnego z normami UE.
Samochody z Ukrainy w Polsce obowiązkowo z przeglądami
Resort infrastruktury ogłosił już prace nad projektem nowej ustawy. Celem jest wprowadzenie obowiązku badań technicznych w Polsce dla wszystkich pojazdów, które przebywają na naszych drogach przez dłuższy czas, niezależnie od kraju ich rejestracji. Projekt trafił już do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych. Jak wyjaśniają w ministerstwie, nowe regulacje mają wyeliminować potencjalne zagrożenia na drogach, zanim wydarzy się tragedia.
Komisarz Rafał Gredżuk z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu tłumaczy, że w razie zagrożenia policja ma odpowiednie narzędzia do wycofania niesprawnych pojazdów z ruchu: „Możemy wyeliminować te pojazdy z ruchu drogowego, jeżeli policjant uzna, że jazda tym samochodem powoduje zagrożenie bezpieczeństwa". Decyzje te obejmują m.in. zatrzymanie dowodów rejestracyjnych, które trafiają do ambasad lub konsulatów krajów macierzystych pojazdów.
Ile samochodów na ukraińskich tablicach jeździ po Polsce?
Od momentu wybuchu wojny na Ukrainie odnotowano napływ ponad 140 tys. samochodów zza wschodniej granicy, szczególnie z Ukrainy i Białorusi. Ile ostatecznie zostało w Polsce? Dokładnie nie wiadomo, bo wiele z tych aut mogło ruszyć dalej na zachód. Bez wątpienia mówimy jednak o tysiącach samochodów stale jeżdżących po Polsce.
Aktualny system niemal uniemożliwia skuteczną kontrolę ich stanu technicznego. Część tych pojazdów stale przekracza granicę, co dodatkowo komplikuje egzekwowanie przepisów.
Obowiązkowe przeglądy w Polsce dla samochodów z Ukrainy i innych krajów spoza UE
Proponowane zmiany w przepisach zakładają obowiązek przeglądu technicznego w Polsce dla aut spoza UE, które przebywają na polskich drogach dłużej niż kilka tygodni. Ministerstwo uważa, że wprowadzenie takich zasad zwiększy bezpieczeństwo drogowe i zapewni równość wobec prawa dla wszystkich użytkowników pojazdów.