Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Samochody PRL-u: czy odróżnisz prawdę od fałszu?

Samochody PRL-u: czy odróżnisz prawdę od fałszu?

Wokół motoryzacji PRL-u narosło tyle legend i mitów, że czasem nie do końca wiadomo, co jest fałszem, a co prawdą. Czy potrafisz odróżnić jedno od drugiego? Przekonaj się! Zapraszamy do quizu.

Polski Fiat 125p/FSO 1500 Pick Up - klasyk, który zmienił historię
Polski Fiat 125p/FSO 1500 Pick Up - klasyk, który zmienił historięŹródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Temat wzbudzający wielkie emocje z reguły jest bardziej podatny na powstawanie wokół niego mitów i legend, które nie mają nic wspólnego z prawdą. W takiej właśnie niezręcznej sytuacji jest cała polska motoryzacja okresu PRL-u.

Nasz quiz wygląda następująco: w każdym pytaniu podajemy cztery sytuacje, ale tylko jedna jest prawdziwa lub odwrotnie — wyłącznie jedna to fałsz. Jesteś gotowy na przysłowiowe oddzielenie ziarna od plew? To zaczynamy!

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/12
Źródło: Auto Świat

Zaznacz prawdziwe zdanie. Legendarna Syrena Sport:

Poprawna odpowiedź: była prototypem

Syrenę Sport przedstawiono w 1960 r. Auto było wprawdzie prototypem, ale w pełni funkcjonalnym, którym pokonano tysiące kilometrów. Jedyny egzemplarz Syreny Sport zniszczono, ale niedawno powstało kilka jej replik.

Pytanie 2/12
Źródło: Auto Świat

Zaznacz prawdziwe zdanie. Model 126p to:

Poprawna odpowiedź: auto na licencji Fiata

Umowę licencyjną podpisano w 1971 r., a samochód nosił nazwę Polski Fiat 126p.

Pytanie 3/12
Źródło: Auto Świat

Zaznacz fałszywe zdanie. Fiata 125p eksportowano m.in. do:

Poprawna odpowiedź: Kanady

Do Chile wyeksportowano 1290 dużych Fiatów, do Chin 11 tys. 849 sztuk, zaś do USA zaledwie 12.

Pytanie 4/12
Źródło: Auto Świat / Łukasz Rossienik

Zaznacz prawdziwe zdanie. Syrena:

Poprawna odpowiedź: była produkowana w jednej fabryce razem z Fiatem 126p

Początkowo Syrenę produkowano w Warszawie, ale od połowy lat 70. XX w. samochód powstawał wyłącznie w Bielsku-Białej.

Pytanie 5/12
Źródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Zaznacz prawdziwe zdanie. Polonez:

Poprawna odpowiedź: miał wersję z silnikiem Ferrari

Chodzi o wyścigowego Poloneza 2500 Racing z 1978 r., zbudowanego na bazie Lancii Stratos, której silnik skonstruowało Ferrari. Ten tzw. Stratopolonez rozwijał aż 280 KM.

Pytanie 6/12
Źródło: Auto Świat / Mariusz Kamiński

Zaznacz fałszywe zdanie. Warszawa:

Poprawna odpowiedź: miała nadwozie zaprojektowane za dewizy przez firmę Pininfarina

Niestety, Pininfarina nie miała nic wspólnego z tym symbolem PRL-u. Za to prototypową wersję Warszawy przygotowała inna słynna włoska firma wzornicza, czyli Ghia.

Pytanie 7/12
Źródło: FCA

Zaznacz prawdziwe zdanie. Fiat 126p:

Poprawna odpowiedź: miał silnik z tyłu

Pytanie 8/12
Źródło: Auto Świat / ACZ

Zaznacz prawdziwe zdanie:

Poprawna odpowiedź: w 1951 r. zbudowano 75 sztuk FSO Warszawy

Fiat 125p nigdy nie powstał w takiej liczbie sztuk, podobnie jak 126p i Warszawa.

Pytanie 9/12
Źródło: Auto Świat / ACZ

Zaznacz fałszywe zdanie. W FSM rozważano licencyjną produkcję:

Poprawna odpowiedź: Forda Fiesty

Toyota Corolla, VW Garbus i VW Golf były kandydatami do produkcji w FSM. Finalnie wybrano Fiata 126.

Pytanie 10/12
Źródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Zaznacz prawdziwe zdanie. Największy rynek eksportowy Poloneza to:

Poprawna odpowiedź: Chiny

Do Chin trafiło 41 tys. 335 Polonezów. Do Egiptu 17 tys. 143 sztuki, do Francji 15 tys. aut, zaś do ZSRR tylko 22 samochody.

Pytanie 11/12
Źródło: Auto Świat

Zaznacz prawdziwe zdanie. Fiata 126p produkowano w:

Poprawna odpowiedź: 2000 r.

Fiat 126p powstawał w latach 1973-2000.

Pytanie 12/12
Źródło: Auto Świat / ACZ

Zaznacz prawdziwe zdanie. Jedna z wersji Syreny miała silnik:

Poprawna odpowiedź: Wartburga

Chodzi nawet o dwie wersje: Syrenę 102 S z 1963 r. i Syrenę 103 S z 1964 r. 45-konny silnik pochodził z Wartburga 312.

Brakuje jeszcze 12 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
Nie wszystko pamiętasz
Nie przejmuj się. Przecież PRL to naprawdę odległe czasy i sporo można było zapomnieć. W następnym quizie na pewno pójdzie ci lepiej. Serdecznie zapraszamy!
Dobra średnia
Ani bardzo dobrze, ani znowu tak źle. Twoja wiedza o motoryzacji PRL-u jest na solidnym poziomie. Masz ochotę na kolejny quiz? Zapraszamy!
Bardzo dobrze!
Naprawdę potrafisz oddzielić ziarno od plew. Gratulujemy i zapraszamy do kolejnego quizu!
Rewelacja!
Nie da się ciebie wywieść w pole! Chylimy czoła! To może jeszcze jeden quiz?
Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków