Auto Świat Wiadomości Aktualności Samochody PRL-u: czy odróżnisz prawdę od fałszu?

Samochody PRL-u: czy odróżnisz prawdę od fałszu?

Wokół motoryzacji PRL-u narosło tyle legend i mitów, że czasem nie do końca wiadomo, co jest fałszem, a co prawdą. Czy potrafisz odróżnić jedno od drugiego? Przekonaj się! Zapraszamy do quizu.

Polski Fiat 125p/FSO 1500 Pick Up - klasyk, który zmienił historię
Auto Świat / Adam Mikuła
Polski Fiat 125p/FSO 1500 Pick Up - klasyk, który zmienił historię

Temat wzbudzający wielkie emocje z reguły jest bardziej podatny na powstawanie wokół niego mitów i legend, które nie mają nic wspólnego z prawdą. W takiej właśnie niezręcznej sytuacji jest cała polska motoryzacja okresu PRL-u.

Nasz quiz wygląda następująco: w każdym pytaniu podajemy cztery sytuacje, ale tylko jedna jest prawdziwa lub odwrotnie — wyłącznie jedna to fałsz. Jesteś gotowy na przysłowiowe oddzielenie ziarna od plew? To zaczynamy!

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/12
Żródło: Auto Świat

Zaznacz prawdziwe zdanie. Legendarna Syrena Sport:

Poprawna odpowiedź: była prototypem

Syrenę Sport przedstawiono w 1960 r. Auto było wprawdzie prototypem, ale w pełni funkcjonalnym, którym pokonano tysiące kilometrów. Jedyny egzemplarz Syreny Sport zniszczono, ale niedawno powstało kilka jej replik.

Pytanie 2/12
Żródło: Auto Świat

Zaznacz prawdziwe zdanie. Model 126p to:

Poprawna odpowiedź: auto na licencji Fiata

Umowę licencyjną podpisano w 1971 r., a samochód nosił nazwę Polski Fiat 126p.

Pytanie 3/12
Żródło: Auto Świat

Zaznacz fałszywe zdanie. Fiata 125p eksportowano m.in. do:

Poprawna odpowiedź: Kanady

Do Chile wyeksportowano 1290 dużych Fiatów, do Chin 11 tys. 849 sztuk, zaś do USA zaledwie 12.

Pytanie 4/12
Żródło: Auto Świat / Łukasz Rossienik

Zaznacz prawdziwe zdanie. Syrena:

Poprawna odpowiedź: była produkowana w jednej fabryce razem z Fiatem 126p

Początkowo Syrenę produkowano w Warszawie, ale od połowy lat 70. XX w. samochód powstawał wyłącznie w Bielsku-Białej.

Pytanie 5/12
Żródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Zaznacz prawdziwe zdanie. Polonez:

Poprawna odpowiedź: miał wersję z silnikiem Ferrari

Chodzi o wyścigowego Poloneza 2500 Racing z 1978 r., zbudowanego na bazie Lancii Stratos, której silnik skonstruowało Ferrari. Ten tzw. Stratopolonez rozwijał aż 280 KM.

Pytanie 6/12
Żródło: Auto Świat / Mariusz Kamiński

Zaznacz fałszywe zdanie. Warszawa:

Poprawna odpowiedź: miała nadwozie zaprojektowane za dewizy przez firmę Pininfarina

Niestety, Pininfarina nie miała nic wspólnego z tym symbolem PRL-u. Za to prototypową wersję Warszawy przygotowała inna słynna włoska firma wzornicza, czyli Ghia.

Pytanie 7/12
Żródło: FCA

Zaznacz prawdziwe zdanie. Fiat 126p:

Poprawna odpowiedź: miał silnik z tyłu

Pytanie 8/12
Żródło: Auto Świat / ACZ

Zaznacz prawdziwe zdanie:

Poprawna odpowiedź: w 1951 r. zbudowano 75 sztuk FSO Warszawy

Fiat 125p nigdy nie powstał w takiej liczbie sztuk, podobnie jak 126p i Warszawa.

Pytanie 9/12
Żródło: Auto Świat / ACZ

Zaznacz fałszywe zdanie. W FSM rozważano licencyjną produkcję:

Poprawna odpowiedź: Forda Fiesty

Toyota Corolla, VW Garbus i VW Golf były kandydatami do produkcji w FSM. Finalnie wybrano Fiata 126.

Pytanie 10/12
Żródło: Auto Świat / Adam Mikuła

Zaznacz prawdziwe zdanie. Największy rynek eksportowy Poloneza to:

Poprawna odpowiedź: Chiny

Do Chin trafiło 41 tys. 335 Polonezów. Do Egiptu 17 tys. 143 sztuki, do Francji 15 tys. aut, zaś do ZSRR tylko 22 samochody.

Pytanie 11/12
Żródło: Auto Świat

Zaznacz prawdziwe zdanie. Fiata 126p produkowano w:

Poprawna odpowiedź: 2000 r.

Fiat 126p powstawał w latach 1973-2000.

Pytanie 12/12
Żródło: Auto Świat / ACZ

Zaznacz prawdziwe zdanie. Jedna z wersji Syreny miała silnik:

Poprawna odpowiedź: Wartburga

Chodzi nawet o dwie wersje: Syrenę 102 S z 1963 r. i Syrenę 103 S z 1964 r. 45-konny silnik pochodził z Wartburga 312.

Brakuje jeszcze 12 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
Nie wszystko pamiętasz
Nie przejmuj się. Przecież PRL to naprawdę odległe czasy i sporo można było zapomnieć. W następnym quizie na pewno pójdzie ci lepiej. Serdecznie zapraszamy!
Dobra średnia
Ani bardzo dobrze, ani znowu tak źle. Twoja wiedza o motoryzacji PRL-u jest na solidnym poziomie. Masz ochotę na kolejny quiz? Zapraszamy!
Bardzo dobrze!
Naprawdę potrafisz oddzielić ziarno od plew. Gratulujemy i zapraszamy do kolejnego quizu!
Rewelacja!
Nie da się ciebie wywieść w pole! Chylimy czoła! To może jeszcze jeden quiz?
Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków