Logo
Wiadomości
Aktualności
Auto Świat - Archiwum
Motocykle
Multimedia
Premiery
Targi samochodowe
Turystyka
Używane
Co warto kupić
Testy długodystansowe
Rankingi aut używanych
OgłoszeniaPROMOCJA
Porady
Prawo
Eksploatacja
Prawo jazdy
Kupno i sprzedaż
Wszystko o LPG
Wszystko o silniku
Testy
Porównania samochodów
Testy nowych samochodów
Klasyki
Oldtimer
Youngtimer
TV
Auto Świat PitStop
Auta bez ściemy
Auto Świat Go
Samochód Błażeja
Testy i prezentacje
Używane bez ryzyka
EV
Wiadomości
Testy
Porady
UTO
Auto Katalog
Polecamy
Sprawdź swój VIN
Poradniki zakupowe
Testy na prawo jazdy
Oferty dilerów
Auta elektryczne i hybrydowe
Dobry warsztat
Porady dla kierowców
Porady dla warsztatów
Treści premium
Auto Świat Syrena

Syrena

W tym quizie o autach PRL raczej nie masz szans na lepszy wynik niż 5/11. Chcesz się przekonać?
Aktualności

W tym quizie o autach PRL raczej nie masz szans na lepszy wynik niż 5/11. Chcesz się przekonać?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Osiem rekordów motoryzacji PRL. Najmocniejsze, najdroższe, najdłuższe, najrzadsze i nie tylko
Klasyki

Osiem rekordów motoryzacji PRL. Najmocniejsze, najdroższe, najdłuższe, najrzadsze i nie tylko

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Na terenie FSO znów pojawią się Warszawy, Syrenki i Polonezy. Deweloper ma plan
Aktualności

Na terenie FSO znów pojawią się Warszawy, Syrenki i Polonezy. Deweloper ma plan

Teren dawnej Fabryki Samochodów Osobowych przy ul. Jagiellońskiej 88 znów może przyciągnąć fanów motoryzacji. To dlatego, że w drugim kwartale 2024 r. w budynku lakierni FSO zostanie uruchomiona wystawa samochodów zabytkowych. Deweloper obiecuje, że na ekspozycji znajdą się nie tylko ikony, takie jak Warszawa, Syrena, Polonez czy Fiat 125p.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Nieznana historia polskich projektów z FSO
Youngtimer

Nieznana historia polskich projektów z FSO

Zanim samochód trafi do produkcji, trzeba go dobrze sprawdzić, wypróbować. Czasem jednak, choć z autem wszystko jest w porządku, projekt upada...

Polonez czy e-mail? Toyota Auris czy iPhone? Co było pierwsze?
Aktualności

Polonez czy e-mail? Toyota Auris czy iPhone? Co było pierwsze?

Co było najpierw... Nie, w tym quizie nie zapytamy o jajko i kurę. Będziesz się mógł za to przekonać, jak wiek doskonale znanych ci modeli wygląda na tle słynnych wynalazków i innowacji.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Czy prototypy z FSO i FSM istotnie wyprzedzały swoje czasy? Sprawdzamy
Oldtimer

Czy prototypy z FSO i FSM istotnie wyprzedzały swoje czasy? Sprawdzamy

"Gdybyśmy tylko mogli w PRL wyprodukować te prototypy, to byśmy wszystkim pokazali". Albo: "prototypy FSO i FSM wyprzedzały swoją epokę, dystansując Zachód". Z grubsza takie opinie często się słyszy na temat niewdrożonych modeli z okresu PRL. Czy naprawdę były takie wizjonerskie? Jest czego żałować?

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Auta marzeń PRL-u z FSO. Szybsze od Ferrari, dłuższe niż Mercedes klasy S
Oldtimer

Auta marzeń PRL-u z FSO. Szybsze od Ferrari, dłuższe niż Mercedes klasy S

W PRL-u każdy samochód był marzeniem, nawet Fiat 126p, ale ta dziewiątka to prawdziwe superauta z FSO. Jest tu np. Polonez z silnikiem Ferrari (i chłodnicą Stara) oraz 6-drzwiowy Fiat 125p z rozstawem osi jedynie o 28 cm mniejszym niż w najbardziej luksusowej wówczas limuzynie Rolls-Royce’a.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Codzienna obsługa samochodu - zobacz, jak robiło się to kilkadziesiąt lat temu
Klasyki

Codzienna obsługa samochodu - zobacz, jak robiło się to kilkadziesiąt lat temu

Obsługa codzienna samochodu? Ależ, po co? Wsiadasz, zapinasz pasy, przekręcasz kluczyk albo naciskasz przycisk "start" i jedziesz. Jeśli autu czegoś potrzeba – dolewki płynu czy wizyty w serwisie – w porę powiadomi cię o tym komputer. Kiedyś tak nie było. Zobaczcie, ile czynności trzeba było dawniej wykonać, żeby móc dojechać do celu.

Autor Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
40 lat temu zakończono produkcję Syreny. Poznaj jej dziewięć niesamowitych historii
Oldtimer

40 lat temu zakończono produkcję Syreny. Poznaj jej dziewięć niesamowitych historii

30 czerwca 1983 r. powstała ostatnia Syrena, jeden z najbarwniejszych samochodów PRL, który o mało nie zasilił grona pionierów minivanów i kompaktowych hatchbacków oraz rywali włoskich coupe. Auto, którym regularnie startowano w Rajdzie Monte Carlo. Model, którego bagażnik służył m.in. do wożenia części zamiennych, bo z racji niezbyt wyśrubowanej jakości Syrenę nazywano "królową polskich poboczy". Czy jej silnik naprawdę pochodził ze strażackiej motopompy, a nadwozie wykonano z płyt pilśniowych? Oto dziewięć najciekawszych i najbardziej pikantnych historii o Syrenie.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Syrena 100 - klasyk, który zmienił historię
Oldtimer

Syrena 100 - klasyk, który zmienił historię

Twarde wytyczne, niezliczone kompromisy, wewnętrzne spory w zespole konstruktorów – narodziny pierwszego powojennego polskiego auta nie były łatwe. Poznajcie historię powstania Syreny 100.

Syrena - ta prowizoryczna konstrukcja przetrwała dziesiątki lat
Oldtimer

Syrena - ta prowizoryczna konstrukcja przetrwała dziesiątki lat

W konstrukcji Syreny jak w lustrze odbijał się stan powojennej polskiej gospodarki. Ale auto powstało i odegrało ważną rolę w naszej historii. Dziś to klasyk ceniony przez entuzjastów motoryzacji czasów PRL. Egzemplarze w dobrym stanie są już bardzo drogie.

Wielkie motoryzacyjne mity. Sprawdzamy, jak było naprawdę
Aktualności

Wielkie motoryzacyjne mity. Sprawdzamy, jak było naprawdę

Ziemia jest płaska, a ogrzewające ją słońce to sztuczny twór obcej cywilizacji? Motoryzacja też ma swoje mity, które tylko mieszają w głowie i wprowadzają w błąd. Oto 10 nonsensów powtarzanych od dziesięcioleci.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Muzeum klasyków w Lublinie. Zwiedziliśmy je jeszcze przed otwarciem
Oldtimer

Muzeum klasyków w Lublinie. Zwiedziliśmy je jeszcze przed otwarciem

Na oldtimerowej mapie Polski przybył ważny punkt – prywatne Muzeum Motoryzacyjne w Lublinie. Jego twórcą jest miejscowy kolekcjoner Jarosław Janowski. Nowe muzeum – pierwsze na Lubelszczyźnie – usytuowane jest na obrzeżach miasta, przy ul. Kasprowicza 32.

50 lat temu zakończono produkcję Warszawy. Oto 11 niesamowitych historii o legendzie PRL
Aktualności

50 lat temu zakończono produkcję Warszawy. Oto 11 niesamowitych historii o legendzie PRL

30 marca 1973 r. powstał ostatni egzemplarz Warszawy. Zszokuje cię, ile kosztowałby dziś ten samochód, uwzględniając średnie zarobki. Zdziwi, jak często trzeba było w nim regulować hamulce, ile dni produkowano jedno auto i jakim statusem cieszyło się ono w Chinach. Oto 11 niezwykłych historii o Warszawie – także takiej z dębowymi kołami i w wersji tropikalnej.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Produkował jachty. Teraz otworzył prywatne muzeum motoryzacji na Mazurach. Kolekcja robi duże wrażenie
Youngtimer

Produkował jachty. Teraz otworzył prywatne muzeum motoryzacji na Mazurach. Kolekcja robi duże wrażenie

Na oldtimerowej mapie Polski przybył nowy bardzo ciekawy punkt — prywatne muzeum motoryzacji w folwarku Biała Olecka na Mazurach. Jego twórcą jest Wojciech Kot — postać znana na Mazurach od lat — przedsiębiorca z Olecka, producent jachtów, a teraz właściciel folwarku i pałacu. W muzeum zgromadzono ok. 200 pojazdów — samochodów i jednośladów.

Nowy Maluch, Polonez czy Syrena, czyli motoryzacyjne marzenia Polaków
Aktualności

Nowy Maluch, Polonez czy Syrena, czyli motoryzacyjne marzenia Polaków

Wbrew pozorom polska motoryzacja nie ogranicza się jedynie do prób wskrzeszania dobrze znanych modeli z czasów PRL, czyli Fiata 126, Poloneza, Syreny czy Warszawy. W naszym kraju nie brak także projektów, które trafiają do realizacji. Część z nich służy w wojsku.

Tak mógł wyglądać następca Syreny! Legendy polskiej motoryzacji
Oldtimer

Tak mógł wyglądać następca Syreny! Legendy polskiej motoryzacji

Prace nad następcą Syreny nie ograniczyły się do nadwozi. Duży nacisk kładziono też na opracowanie nowoczesnych silników, które mogłyby nowe auto napędzać.

Syrena 110 - ta karoseria wyprzedzała epokę
Oldtimer

Syrena 110 - ta karoseria wyprzedzała epokę

Nieuruchomienie produkcji nowoczesnego samochodu, jakim była Syrena 110, okazało się jednym z największych błędów kierownictwa przemysłu.

Nagrali go, jak jechał Syreną cabrio. Pozwał TVP za ujawnienie wizerunku. Jest wyrok
Aktualności

Nagrali go, jak jechał Syreną cabrio. Pozwał TVP za ujawnienie wizerunku. Jest wyrok

Nagranie jadącej syreny cabrio, która została przerobiona przez właściciela, zostało wykorzystane przez TVP w teledysku do piosenki "Jadą wozy kolorowe". W nagraniu widać było kierowcę samochodu, który nie zgodził się na pokazywanie swojego wizerunku. Teraz żąda 10 tys. zł zadośćuczynienia za wykorzystywanie materiału bez jego zgody.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Czy wiedziałeś(-aś), że Polacy stylizowali te samochody? Wśród nich są BMW, Audi, Jaguar i Ferrari!
Aktualności

Czy wiedziałeś(-aś), że Polacy stylizowali te samochody? Wśród nich są BMW, Audi, Jaguar i Ferrari!

Syrena, Beskid i Wars to nie wszystko. Polski wkład w samochodowy design nie skończył się wraz z PRL-em – on się dopiero na dobre zaczął. Nasi rodacy stoją za wyglądem doskonale znanych modeli, w tym najnowszego BMW X1.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
FSO w Warszawie. To już 11 lat od zakończenia produkcji samochodów
Aktualności

FSO w Warszawie. To już 11 lat od zakończenia produkcji samochodów

Czy wiecie, jaki model samochodu jako ostatni zjechał z taśm montażowych warszawskiej FSO? Warszawa? Nie. Syrena? Nie. Fiat 125p? Nie. A może Polonez? Też nie. Te znane wszystkim modele samochodów produkowane były w warszawskiej Fabryce Samochodów Osobowych, ale jako ostatni zjechał... Chevrolet Aveo. Było to 11 lat temu, 23 lutego 2011 roku.

Polski samochód elektryczny już na drogach. Vosco szykuje pierwsze jazdy modelem EV2
Wiadomości

Polski samochód elektryczny już na drogach. Vosco szykuje pierwsze jazdy modelem EV2

Izera wciąż nie ma wybranej platformy, ale w blokach startowych ustawia się już Vosco EV2. Czy projekt firmy FSO Syrena w Kutnie S.A. będzie pierwszym jeżdżącym polskim samochodem elektrycznym? Wszystko na to wskazuje, bo właśnie dostaliśmy z Kutna zaproszenie na pierwsze jazdy.

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Logo
RedakcjaRegulaminPolityka prywatnościMapa serwisuReklamaO nas
Social Media:
© 2025 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. Powered by Ring Publishing Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.