Większość fanów motoryzacji bardziej się interesuje osobowymi samochodami epoki PRL, fascynacja użytkowymi modelami nie jest już tak częsta. Dlatego nawet najtrudniejszy quiz o Polskich Fiatach i Polonezach nie będzie tak trudny i wymagający jak ten na temat Nys, Żuków, Starów i Autosanów. Jesteś gotowy? Uwaga, już wynik 4/12 będzie zasługiwał na gratulacje z naszej strony.
- Przeczytaj także: ultratrudny quiz o autach z Polski po upadku PRL. Zdobędziesz chociaż połowę punktów?
Rozpocznij quiz
Na początek coś łatwiejszego. To jest:
Poprawna odpowiedź: Lublin 51
Lublin 51 był produkowany w latach 1951-1959 w Fabryce Samochodów Ciężarowych w Lublinie na licencji ZSRR
Ta Nysa miała silnik o pojemności:
Poprawna odpowiedź: 2120 cm sześc.
Silnik Nysy N59 pochodził z Warszawy M20, ta 4-cylindrowa jednostka miała zatem pojemność 2120 cm sześc.
To jest fragment deski rozdzielczej:
Poprawna odpowiedź: Żuka A-07
Produkcję tej wersji Żuka rozpoczęto w 1970 r.
Klamki bocznych drzwi Tarpana 233 pochodziły z:
Poprawna odpowiedź: Polskiego Fiata 125p
Klamki nazywano potocznie "skalpelami". Pojawiły się one nawet w prototypie Tarpana 237, czyli zmodernizowanej wersji 233. Seryjne Tarpany 237 otrzymały już klamki z Polskiego Fiata 126p.
We Francji Polskiego Fiata 125p Pick-up oferowano pod nazwą:
Poprawna odpowiedź: Arizona Pick-up
Ogółem do Francji wyeksportowano aż 27 tys. 633 Polskich Fiatów 125p we wszystkich wersjach nadwoziowych. Tym samym był to 7. co wielkości rynek eksportowy tego modelu
Jelcz 043, zwany nieoficjalnie "ogórkiem":
Poprawna odpowiedź: powstawał na licencji firma Karosa i Skoda
Ten Jelcz był licencyjną wersją Skody 706RTO z nadwoziem firmy Karosa. Jego górnozaworowy rzędowy 6-cylindrowy silnik miał pojemność 11 tys. 781 cm sześc. i 160 KM
Ten samochód to:
Poprawna odpowiedź: Star 200
Ta wersja Syreny miała wysokość:
Poprawna odpowiedź: 182 cm
Chodzi o Syrenę 105B Bosto, produkowaną w latach 1975-1983
Ten model Warszawy nazywa się:
Poprawna odpowiedź: 200P
Warszawa M20 pick-up była prototypem, zaś Warszawa 203P KZN - drezyną motorową
Jak się nazywał ten samochód i kiedy debiutował?
Poprawna odpowiedź: 1977 r.
Chodzi o Nysę 522 w wersji S, czyli ambulans reanimacyjny
Ten Żuk nosił nieoficjalną nazwę:
Poprawna odpowiedź: Towos
Żuka A-07 nazywano "towosem". Słowo to wywodziło się z przymiotnika "towarowo-osobowy", idealnie definiującego przeznaczenie tej wersji.