Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • NAT 2022
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Fiat 126p

Fiat 126p

Fiat 126p

Fiat 126p, popularny „maluch” jest legendą polskiej motoryzacji który na dobre zmotoryzował Polskę Ludową. W porównaniu do dużej i drogiej Warszawy oraz ciągle psującej się Syreny, 126p miał spełniać wszystkie podstawowe potrzeby rodziny – przewieźć 4 osoby wraz z niewielkim bagażem. W razie awarii nawet mechanik-amator bez problemu mógł sobie poradzić z problemem, bowiem maluch był bardzo prosty konstrukcyjnie.

Jego produkcja odbywała się w Tychach i Bielsku-Białej, pod okiem FSM. W 1971 roku doszło do podpisania umowy licencyjnej z Włochami, a 2 lata później fabrykę opuściły pierwsze egzemplarze złożone z włoskich części. Niczym w najlepszych superautach, silnik w 126p zamontowany był z tyłu i napędzał tylne koła. Pod klapą znajdował się niewielki, 2-cylindrowy benzyniak o pojemności 594 ccm, generujący 23 KM. Auto wyposażono w 4-biegową skrzynię manualną z niezsynchronizowanym pierwszym przełożeniem. Co ciekawe, w 1973 roku firma Steyr-Daimler-Puch zaopatrywała Fiata we własne silniki – był nim 25-konny boxer 2-cylindrowy o pojemności 643 ccm. Mimo podobnej mocy, auto wyróżniało się wyraźnie lepszymi osiągami niż odmiana 23-konna.

W 1977 roku zwiększono pojemność silnika do 652 ccm, dzięki czemu zyskano 1 KM. Oprócz tego zamieniono prądnicę na alternator, a rok później chromowane zderzaki wymieniono na takie wykonane z tworzywa sztucznego. Wtedy też zdecydowano się wycofać mniejszą jednostkę. Produkcja kwitła, i już po 8 latach osiągnięto pierwszy milion wyprodukowanych aut.

W 1984 roku dokonano kolejnych modyfikacji (126p otrzymał dopisek FL). Zastosowano większe zderzaki, wygładzono ostre krawędzie oraz dodano listwy boczne. W środku zamontowano nową kierownicę i deskę rozdzielczą oraz tapicerkę. W międzyczasie (1980 r.) produkcja 126 we Włoszech została zakończona. Prace nabrały tempa, bowiem już w 1985 roku fabrykę opuścił egzemplarz nr 2 000 000.

W 1987 roku pojawił się 126p BIS. Wyróżniał się on silnikiem zamontowanym pod podłogą bagażnika z tyłu, oraz z racji otwierania się tylnej klapy razem z szybą – 3-drzwiowym nadwoziem. Wspomniany silnik miał zwiększoną do 703 ccm pojemność skokową, dzięki czemu rozwijał 25,2 KM. Niestety, inżynierowie nie do końca poradzili sobie z układem chłodzenia, który zasilany był w przeciwieństwie do zwykłego malucha, cieczą, i silnik miał tendencję do przegrzewania. Wraz z wprowadzeniem do produkcji Cinquecento, produkcja 126p BIS została zatrzymana.

Kolejną ciekawą odmianą, debiutującą w tym samym roku co BIS, był Bosmal – odmiana cabrio. Usunięcie dachu wiązało się ze wzmocnieniem nadwozia, co odbyło się w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych BOSMAL, stąd też nazwa modelu. Dodatkowo można było zamówić zestaw, który podnosił moc silnika do 30 KM. Niestety zdecydowana większość (400 z 507 aut) trafiłą za granicę, bowiem w Polsce nikt autem nie był zainteresowany. Trudno się temu dziwić, aby ludzie których marzeniem był maluch, Polonez czy 125p, mieli wolne fundusze na kabriolet.

W 1993 roku fabryka wyprodukowała egzemplarz nr 3 000 000. Krajobraz polskich dróg składał się w zdecydowanej większości z Fiatów 126p. W 1994 roku kolejny raz zmodernizowano malucha. Wersja el otrzymała nowe wnętrze (zaadaptowane z Cinquecento), a nadwozie zyskało bardziej nowoczesne rysy. 2 lata później, gdy po raz kolejny dokonano zmian (elx), a układ wydechowy został wyposażony w katalizator spalin, auto zostało oficjalnie nazwane „Maluch”.

Finalną edycją był „Happy End” – 500 żółtych i 500 czerwonych 126p. W 2000 roku zakończono produkcję Fiata 126p, a polskie fabryki opuściło nieco ponad 3,3 mln egzemplarzy. Jego następcą był Cinquecento, który był produkowany na równi z maluchem od 1991 roku.

Fiat 126p - generacje

Fiat 126p (1973&nbsp-&nbsp2000)

Fiat 126p (1973 - 2000)

Fiat 126p - powiązane artykuły

Ultratrudny quiz o autach z Polski po upadku PRL. Zdobędziesz chociaż połowę punktów?

Ultratrudny quiz o autach z Polski po upadku PRL. Zdobędziesz chociaż połowę punktów?

Wraz z PRL nie skończyła się motoryzacja w Polsce, raczej zaczęła się dla niej nowa epoka, która trwa do dziś. Jak dobrze ją znasz? Tutaj możesz się o tym przekonać, ale ostrzegamy: ten quiz jest naprawdę bardzo trudny!

Supertrudny quiz o autach PRL. Czy zdobędziesz chociaż połowę punktów?

Supertrudny quiz o autach PRL. Czy zdobędziesz chociaż połowę punktów?

Łatwo już było, jak to się mówi. Po prostym quizie o samochodach PRL czas na supertrudny. Nie przesadzamy, 10 lub więcej poprawnych odpowiedzi udzieli tylko arcymistrz!

Łatwy quiz o autach PRL. Czy zdobędziesz komplet punktów?

Łatwy quiz o autach PRL. Czy zdobędziesz komplet punktów?

Uwaga! Tym razem będzie łatwo! Spytamy o Malucha, dużego Fiata, Poloneza i inne legendy motoryzacji PRL. 11 pytań i naprawdę duże szanse na komplet punktów. Skusisz się?

Polonez czy e-mail? Toyota Auris czy iPhone? Co było pierwsze? [Quiz]

Polonez czy e-mail? Toyota Auris czy iPhone? Co było pierwsze? [Quiz]

Co było najpierw... Nie, w tym quizie nie zapytamy o jajko i kurę. Będziesz się mógł za to przekonać, jak wiek doskonale znanych ci modeli wygląda na tle słynnych wynalazków i innowacji.

O jej produktach marzył każdy w PRL-u. Ile wiesz o FSM?

O jej produktach marzył każdy w PRL-u. Ile wiesz o FSM?

W latach 70. i 80. prawie każda polska rodzina pragnęła mieć to, co produkowano w FSM, czyli Polskiego Fiata 126p. Ile wiesz o FSM i fabryce marzeń?

Ile wiesz o samochodach z PRL-u?

Ile wiesz o samochodach z PRL-u?

Dziś zapytamy o modele, które jeszcze do niedawna były w Polsce widziane na każdej ulicy. Ba, innych praktycznie nie było. Sprawdź, co wiesz o dużym i małym Fiacie, Syrenie i Warszawie. Czy pamiętasz jeszcze ciężarówki i autobusy z PRL-u?

Sprawdź swoją wiedzę o motoryzacji z lat 80. i 90.

Sprawdź swoją wiedzę o motoryzacji z lat 80. i 90.

Lubisz polską motoryzację z okresu PRL-u i masz sentyment do pojazdów, które wówczas jeździły po naszych drogach? Ten quiz jest stworzony dla ciebie! Sprawdź swoją wiedzę na temat Fiatów 126p i 125p, Żuków, Trabantów, Dacii, Ład i Skód, zaznaczając poprawnie jedną odpowiedź w każdym pytaniu.

Auta jak za Gierka – tymi modelami jeździli Polacy w latach 1971-1980

Auta jak za Gierka – tymi modelami jeździli Polacy w latach 1971-1980

Do kin w tym roku wszedł film o Edwardzie Gierku – pierwszym sekretarzu KC PZPR, czyli o człowieku, który w latach 1971-1980 rządził Polską. Partyjny dygnitarz zastąpił Władysława Gomułkę – szefa partii w latach 1956-1970, który zmuszony został do ustąpienia po tzw. wypadkach grudniowych 1970 r. Jakimi samochodami w tamtych czasach jeździli Polacy?

Dobrze znasz te samochody, ale czy wiesz, kiedy je produkowano?

Dobrze znasz te samochody, ale czy wiesz, kiedy je produkowano?

Czas szybko leci, łatwo więc można zapomnieć, kiedy świetnie znany samochód trafił do produkcji lub kiedy z niej zniknął. Chcesz sprawdzić swoją wiedzę? Pytamy o słynne modele. No i o dwa znane wyłącznie ekspertom.

Ile wiesz o Polskim Fiacie 126p?

Ile wiesz o Polskim Fiacie 126p?

Każdy zna Malucha, ale co o nim naprawdę wiesz? Sprawdź swoją wiedzę w naszym quizie.

Czy prototypy z FSO i FSM istotnie wyprzedzały swoje czasy? Sprawdzamy!

Czy prototypy z FSO i FSM istotnie wyprzedzały swoje czasy? Sprawdzamy!

"Gdybyśmy tylko mogli w PRL wyprodukować te prototypy, to byśmy wszystkim pokazali". Albo: "prototypy FSO i FSM wyprzedzały swoją epokę, dystansując Zachód". Z grubsza takie opinie często się słyszy na temat niewdrożonych modeli z okresu PRL. Czy naprawdę były takie wizjonerskie? Jest czego żałować?

Samochód dla Kowalskiego - z Bielska-Białej i Tychów

Samochód dla Kowalskiego - z Bielska-Białej i Tychów

W 2022 roku mija 51 lat od momentu zawarcia umowy licencyjnej z włoskim Fiatem na produkcję małolitrażowego samochodu w Polsce. Dokument podpisano 29 października 1971 r., a już 28 grudnia tego samego roku minister przemysłu maszynowego wydał stosowne zarządzenie o przystąpieniu do budowy fabryki. Na jego mocy z dniem 1 stycznia 1972 r. utworzono wielozakładowe przedsiębiorstwo państwowe pod nazwą "Fabryka Samochodów Małolitrażowych".

Auta marzeń PRL-u z FSO. Szybsze od Ferrari, dłuższe niż Mercedes klasy S

Auta marzeń PRL-u z FSO. Szybsze od Ferrari, dłuższe niż Mercedes klasy S

W PRL-u każdy samochód był marzeniem, nawet Fiat 126p, ale ta dziewiątka to prawdziwe superauta z FSO. Jest tu np. Polonez z silnikiem Ferrari (i chłodnicą Stara) oraz 6-drzwiowy Fiat 125p z rozstawem osi jedynie o 28 cm mniejszym niż w najbardziej luksusowej wówczas limuzynie Rolls-Royce’a.

Stracone okazje PRL-u. Dlaczego te prototypy nie trafiły do produkcji?

Stracone okazje PRL-u. Dlaczego te prototypy nie trafiły do produkcji?

Pech? Złośliwość losu? A może zwyczajny brak pieniędzy? Dlaczego słynne prototypy PRL-u nie trafiły do produkcji? Analizujemy osiem przypadków, w tym Syrenę Sport Beskida i Warsa.

Fiat 126 EL - wychodzi z cienia na dobre

Fiat 126 EL - wychodzi z cienia na dobre

W latach 90. mówiono z przekąsem, że Fiat 126 el to bardzo ekologiczne auto, bo samo ulega szybkiej biodegradacji. Mały Fiat nigdy nie był specjalnie odporny na korozję, ale wersja el rdzewiała na potęgę. Auto ze zdjęć ma zaledwie 11 tys. km przebiegu i całe życie było garażowane.

Symbol PRL-u: czy Polski Fiat 126p różnił się od włoskiego 126? Był gorszy?

Symbol PRL-u: czy Polski Fiat 126p różnił się od włoskiego 126? Był gorszy?

Przez siedem lat Malucha produkowano jednocześnie w Italii i na licencji w Polsce. Czy "licencyjny" oznaczał "gorszy"? Czy Polskiego Fiata 126p w ogóle z zewnątrz da się odróżnić od włoskiego 126?

Quiz z legend PRL-u. Czy Malucha produkowano w latach 60.? Czy Polonez dotrwał do 2000 r.?

Quiz z legend PRL-u. Czy Malucha produkowano w latach 60.? Czy Polonez dotrwał do 2000 r.?

Z pewnością poznasz Malucha, Poloneza lub Syrenę na zdjęciu. Pewnie od razu powiesz, ile każdy z nich miał cylindrów. Ale czy jesteś w stanie podać daty ich produkcji, wybierając jedną z czterech opcji?

Te auta mogły być produkowane w Polsce zamiast Fiatów 126p i 125p. Co nas ominęło? Jest czego żałować?

Te auta mogły być produkowane w Polsce zamiast Fiatów 126p i 125p. Co nas ominęło? Jest czego żałować?

Polskie Fiaty 126p i 125p oraz Polonez to legendy PRL-u, ale mogły nigdy się nie pojawić. W Bielsku-Białej, Tychach i na Żeraniu rozważano bowiem licencyjną produkcję innych aut, w tym Toyoty Corolli, Renault 5 i 8 oraz Fiata 127 z silnikiem Syreny. Co stanęło na przeszkodzie? No cóż, np. węgiel.

Ten model to licencja czy własny projekt? Quiz z legend PRL-u

Ten model to licencja czy własny projekt? Quiz z legend PRL-u

Nie wszystkie legendarne samochody PRL-u były własnymi konstrukcjami, wiele powstawało na licencji. Czy odróżnisz jedne od drugich?

Samochody PRL-u: czy odróżnisz prawdę od fałszu?

Samochody PRL-u: czy odróżnisz prawdę od fałszu?

Wokół motoryzacji PRL-u narosło tyle legend i mitów, że czasem nie do końca wiadomo, co jest fałszem, a co prawdą. A ty? Czy potrafisz odróżnić jedno od drugiego? Przekonaj się! Zapraszamy do quizu.
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Narodowy Auto Test