Auto Świat > Klasyki > Youngtimer > Pół wieku temu debiutował "supersportowy" Polski Fiat 125p

Pół wieku temu debiutował "supersportowy" Polski Fiat 125p

W szarym tłumie prawie półtora miliona wyprodukowanych Polskich Fiatów 125p trafiały się prawdziwe perły, jak 6-drzwiowa limuzyna, coupe z chowanymi reflektorami, wyścigówka z blokiem silnika Ferrari czy przedstawione 50 lat temu szybkie Akropolis, które z punktu widzenia ówczesnych zarobków było droższe niż dziś Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet. Czy pamiętasz jeszcze te legendy PRL?

Polski Fiat 125p Monte Carlo 1600Źródło: Auto Świat
  • Rajdowa wersja Polskiego Fiata 125p z 1983 r. była tańsza niż jego szosowy odpowiednik
  • Do budowy jednej 6-drzwiowej limuzyny trzeba było aż trzech standardowych Polskich Fiatów 125p
  • W latach 80. użytkowa wersja Polskiego Fiata 125p była jednym z niewielu pick-upów na świecie produkowanych głównie ręcznie
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Polski Fiat 125p tylko z pozoru jest nudny. Dziś może wyglądać dość nijako, ale w 1967 r., kiedy ruszała jego licencyjna produkcja, samochód był istną petardą. Supermodne wówczas nadwozie pochodziło z Fiata 125 (Polski Fiat 125p i Fiat 125 to odrębne konstrukcje) – gdyby Włosi oferowaliby teraz podobne auto, mogłoby ono spokojnie rywalizować z Audi A4, BMW serii 3 bądź Jaguarem XE.

Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji