Maserati
Państwo Maserati mieli siedmiu synów. Tylko jeden z nich, Mario, w ogóle nie interesował się samochodami. Ale to on zaprojektował logo, które w praktycznie niezmienionej formie jest stosowane aż od 96 lat.
Druga siedziba firmy Maserati mieściła się w Bolonii. I właśnie spacerując po tym mieście, Mario wpadł na pomysł emblematu, który miał trafić na pierwszy samochód braci Maserati, czyli wyścigowe Tipo 26 – 26 jak rok jego powstania, czyli 1926 r.
Mario Maserati urzekł boloński pomnik Neptuna, a trzymany przez niego trójząb został symbolem tej włoskiej firmy. Uzupełniły go czerwień i granat, kolory herbu Bolonii.
Do tego prawie 400-tysięcznego dziś miasta nawiązuje nawet nazwa pierwszego seryjnego SUV-a Maserati. Dawna bolońska siedziba tej firmy mieściła się bowiem przy Via Emilia Levante 179.
3/9
Maserati
Stellantis
Pewnego dnia Romano Cattaneo czekał na tramwaj. Taki był początek logo Alfy Romeo.
Przystanek mieścił się bowiem przy Piazza Castello, tuż obok bramy zamku Sforzów. Znajdujący się na niej Il Biscone został inspiracją do emblematu słynnej włoskiej firmy. Il Biscone, czyli wąż.
Logo Alfy Romeo zawiera krzyż i węża. Krzyż to odwołanie do herbu Mediolanu, miasta pierwszej siedziby Alfy Romeo. Krzyż pojawił się w nim w XII w. i symbolizuje wyprawy krzyżowe. Z kolei jego kolory (czerwony krzyż na białym polu) to nawiązanie do pierwszych barw Mediolanu z 1045 r., obrazujących pokój między arystokracją (biel) i mieszczanami oraz chłopami (czerwień).
Wąż również jest związany z wyprawami krzyżowymi. Podczas jednej z nich rycerz z wpływowego mediolańskiego rodu Viscontich miał pokonać saraceńskiego księcia noszącego symbol węża. W 1111 r. Il Biscone został herbem Viscontich.
A co z Quadrifoglio Verde, czyli symbolem 4-listnej koniczyny, spotykanym na nadwoziach Alf Romeo? 99 lat temu umieścił go Ugo Sivocci na swojej wyczynowej Alfie Romeo RL. Odniesione w niej zwycięstwo w prestiżowym wyścigu Targa Florio było na tyle spektakularne, że koniczyna trafiła wkrótce także na bolidy innych kierowców Alfy Romeo: Antoniego Ascari, Giulio Ramponiego i… Enzo Ferrari.
Na seryjnych Alfach Romeo koniczyna zaczęła się pojawiać już w latach 60. XX w. (np. Giulia TI Super lub Giulia Sprint GT Veloce), ale nazwę Quadrifoglio Verde (zielona czterolistna koniczyna) zaczęto stosować dopiero na początku lat 80. XX w. (np. w jednej z wersji Alfy Romeo Alfasud z 1982 r.). Co ciekawe, była też odmiana Quadrifoglio Oro (złota czterolistna koniczyna), która np. w 1982 r. trafiła do gamy modelu Alfetta.
4/9
Alfa Romeo