- Pierwsza Multipla powstała, ponieważ na bazie Fiata 600 nie dało się skonstruować wersji kombi
- Gdyby w latach 70. XX w. istniały na tyle mocne LED-y, żeby dało się z nich zbudować reflektory, to legenda designu w postaci chowanych przednich świateł nigdy nie zdobyłaby takiego rozgłosu
- We wczesnych egzemplarzach Mercedesa 300 SL z 1952 r. próg podnoszonych drzwi biegł równo z dolną krawędzią bocznych okien
Idealny design to taki, w którym forma podąża za funkcją. Mówiąc w skrócie: parasol, owszem, może być z siatki, ale taka forma nigdy nie spełni swojej funkcji.
Czasami forma zbyt blisko podąża za funkcją, wówczas przeważnie nie ma mowy o przyjemnych doznaniach estetycznych. Czasem też funkcja narzuca tylko jedną formę. A w naprawdę rzadkich przypadkach ta forma przechodzi do historii designu, stając się jego legendą.
Ciąg dalszy artykułu pod materiałem wideo
- Przeczytaj także: Multipla jest zbyt zwyczajna. Dziwne, szalone i piękne włoskie samochody
Tak właśnie było w przypadku tych sześciu zjawisk stylistycznych. Zna je dziś każdy fan motoryzacji, ale nie wszyscy wiedzą, że te słynne motywy zostały wymuszone specyficzną konstrukcją samochodu. Jak choćby gąszcz cienkich rurek tworzących ramę nośną pewnego sportowego Mercedesa...