Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...

Wybierz samochód

Auto Świat Mazda MX-5

Mazda MX-5

Ikona samochodu

Mazda MX-5 to jeden z najpopularniejszych roadsterów na świecie. I generacja o wewnętrznym oznaczeniu NA weszła do produkcji w 1989 roku, jednak na rodzimym rynku auto znane było pod nazwa Eunos Roadster, natomiast w USA – Mazda Miata.

Pomysł na powstanie auta powstał już w 1979 roku. Wtedy też dziennikarz motoryzacyjny i ekspert od japońskiej motoryzacji, zapytany przez działaczy Mazdy, jaki powinien być ich następny samochód, odpowiedział iż na rynku brakuje małych, tanich roadsterów, które w większości produkowali Brytyjczycy. Gdy doszło do ponownego spotkania po 2 latach, negocjacje zostały rozpoczęte, a pozwolenie na realizowanie projektu przyszło od zarządu już rok później.

MX-5 została zaprojektowana zgodnie z hasłem „Jinba ittai” co oznacza „jedność jeźdźca z koniem”. Miało to dać maksymalne wrażenia z jazdy, przy jak najprostszej konstrukcji auta. Uzyskano idealny rozkład masy 50:50, a przy tym auto waży zaledwie 940 kg. Stylistyka była bardzo nowoczesna i do dziś zwraca uwagę. Najbardziej charakterystycznym elementem Miaty NA były chowane przednie reflektory. Wnętrze pomieści 2 osoby, jednak wyżsi pasażerowie mogą odczuwać duży dyskomfort, ponieważ MX-5 ma zaledwie 1,23 m wysokości.

Z początku do napędu niewielkiego roadstera służy 1,6-litrowy silnik o mocy 117 KM. W 1994 roku jego moc obniżono do 90 KM, lecz do oferty weszła jednostka o pojemności 1,8 litra, generująca 131 KM. Moc była klasycznie przekazywana na tylną oś (opcjonalnie można było zamówić mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu). Najczęściej spotykana była 5-biegowa przekładnia ręczna, lecz na niektórych rynkach oferowano także 4-stopniowy automat. W roku rozpoczęcia produkcji, auto zdobyło tytuł Car of the Year.

Dopiero w 1998 roku pojawiła się II generacja MX-5 (NB). Wiele osób bardzo żałowało, że zniknęły składane reflektory, jednak było to wymuszone wymogami bezpieczeństwa dla przechodniów. Poza tym, auto nieznacznie urosło wszerz. Wnętrze wciąż było ciasne i osoby powyżej 1,90 metra mogły zapomnieć o posiadaniu tego auta. Bagażnik był praktycznie tylko symboliczny – jego pojemność, podobnie jak u poprzednika, wynosiła zaledwie 144 litry. Podstawowa wersja była dosyć „uboga” i nawet ABS był opcją.

Pod maską wciąż znajdowały się wyłącznie benzyniaki – 1,6- oraz 1,8-litrowy. Mniejszy miał moc 110 KM, a większy – 139. Po faceliftingu z 2001 roku ich moc wzrosła odpowiednio do 120 i 146 KM. Nowsza odmiana zwana również NBFL, dzięki lekkim zmianom stylistycznym nabrała elegantszego i bardziej dynamicznego wyglądu, a sztywność nadwozia została poprawiona. Również wnętrze uległo modernizacji. Moc klasycznie była przekazywana na tylne koła, a oprócz przekładni znanych z poprzednika, w niektórych wersjach dostępna była także 6-biegowa skrzynia ręczna.

W 2005 roku na rynku pojawiła się III generacja (NC) jednego z najlepszych roadsterów na świecie. W przeciwieństwie do NB, nowa odsłona różniła się znacząco pod względem stylistycznym od swojego poprzednika i nie dzieliła z nim żadnego elementu karoserii. Również płyta podłogowa była nowa, a wnętrze, dzięki powiększeniu rozstawu osi o 6 cm zyskało więcej przestrzeni na nogi. Oprócz tego było ono też o wiele bardziej nowoczesne i lepiej wyposażone. Skromny, 150-litrowy bagażnik nie pozwalał na zabranie bagażu na długie wakacje, ale na biwak był w sam raz – gitara mieściła się idealnie.

Pod maską znalazły się wyłącznie silniki benzynowe, jednak były one zupełnie nowe. Mniejszy miał 1,8 litra pojemności i rozwijał 126 KM. Większa, 2-litrowa jednostka miała 160 KM. Pierwszy silnik był oferowany z 5-stopniową przekładnią ręczną, a drugi – ze skrzynią o 6 przełożeniach. Opcjonalnie dostępny był także 6-biegowy automat z łopatkami do zmiany biegów za kierownicą. W połączeniu z przekładnią o większej liczbie przełożeń, występuje mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.

Rok po rozpoczęciu produkcji, Mazda po raz pierwszy zaoferowała swoje auto ze składanym, sztywnym dachem (wcześniej dostępne były jedynie nieskładane hardtopy). W takiej konfiguracji MX-5 była cięższa o 36 kg. Miata NC w 2009 roku doczekała się liftingu (nieoficjalnie NCFL). Modernizacji uległ pas tylny, grill, progi oraz nieznacznie wnętrze. Poza tym większy silnik został wzmocniony do 167 KM. Od tego momentu rozpoczęto także oferować automatyczną skrzynię biegów w Europie.

Niewiele zabrakło, aby w 2006 roku III odsłona poszła w ślady Miaty NA, bowiem w plebiscycie na Światowy Samochód Roku, zajęła 2. miejsce, przegrywając jedynie z BMW serii 3 typoszeregu E90.

W 2014 roku zaprezentowano IV generację Mazdy MX-5 (ND). Auto zostało zaprojektowane we współpracy z Fiatem i dzieli wiele elementów z nowym modelem włoskiej marki (właściwie jest to reaktywacja modelu) – 124. Mały Japończyk został skonstruowany zgodnie z nowym językiem firmy „KODO” (Dusza Ruchu). Stylistycznie auto nawiązuje do innych modeli marki, ale jednocześnie wyróżnia się wśród nich dynamicznym i agresywnym wyglądem.

Inżynierom udało się odchudzić auto o 100 kg w stosunku do poprzednika, dzięki czemu MX-5 waży znów niecałą tonę, a dzięki idealnemu rozkładowi masy, bardzo przypomina I generację. Oprócz tego Mazda powróciła do klasycznego, materiałowego dachu, który oczywiście można złożyć. Wnętrze również dostało „zastrzyk” nowoczesnej technologii, a w skład podstawowego wyposażenia weszły takie dodatki jak komputer pokładowy, tempomat oraz klimatyzacja!

Układ napędowy nie zmienił się – moc jest przekazywana na tylną oś, a do wyboru jest skrzynia manualna lub automatyczna – obie o 6 przełożeniach. Pod maską znalazły się 2 jednostki benzynowe. Mniejsza, 1,5-litrowa, generuje 131 KM, a większa o pojemności 2 litrów – 165 KM.

Popularność i znakomitość tego małego roadstera można podsumować słowami Jeremy'ego Clarksona - krytyka motoryzacyjnego, znanego z programu Top Gear - „Prawda jest, że jeśli pragniesz sportowego wozu, MX-5 będzie świetnym wyborem. Nic nie będzie w stanie dać więcej satysfakcji z jazdy na drodze. Nic nie da tyle radości. Jedyny powód, dla którego daje temu samochodowi 5 gwiazdek to to, że nie mogę dać mu 14”.

Mazda MX-5 - generacje

Ikona samochodu

Mazda MX-5 I (1989 - 1997)

Ikona samochodu

Mazda MX-5 II (1998 - 2005)

Ikona samochodu

Mazda MX-5 III (2005 - 2015)

Ikona samochodu

Mazda MX-5 IV (2015 - )

Mazda MX-5 - powiązane artykuły

Nie każde nowe auto musi być elektryczne. Daihatsu pokazało smakowity "zakazany owoc"

Nie każde nowe auto musi być elektryczne. Daihatsu pokazało smakowity "zakazany owoc"

Daihatsu Vision Copen przenosi nas do szalonych czasów, gdy klienci pożądali małych roadsterów, a na liście sprzedaży gier na konsolę królowało kultowe "Gran Turismo 4". Dwuosobowy roadster miał silnik z kosiarki i napęd na przód, ale i tak wielu chciało go mieć. Nowa generacja to zrywająca z tradycją bomba – Daihatsu bierze na celownik Mazdę MX-5.
Na torze, a gdzie? Byłem na zlocie Mazd MX-5. Tak świetnej atmosfery dawno nie widziałem Materiał promocyjny

Na torze, a gdzie? Byłem na zlocie Mazd MX-5. Tak świetnej atmosfery dawno nie widziałem

MX-5 Klub Polska świętował 20. rocznicę powstania. Ja też świętowałem — byłem na zlocie razem z uczestnikami i brałem udział we wszystkim, co miało tam miejsce, a działo się naprawdę wiele. To był niesamowity weekend.
Chowane światła czy podnoszone drzwi to były sensacje. Powstały z konieczności

Chowane światła czy podnoszone drzwi to były sensacje. Powstały z konieczności

– Musieliśmy tak zrobić. Nie było innego wyjścia – właśnie w ten sposób narodziły się jedne z największych legend samochodowego designu. Skośna listwa grilla Volvo, Fiat Multipla I bądź podnoszone drzwi Mercedesa 300 SL "Gullwing" nie powstały dlatego, żeby było ładnie. Po prostu inne rozwiązanie nie wchodziło w grę. Dlaczego?
Pojechałem Mazdą MX-5 do Poznania i nie wiedziałem, co robić. To nie to co z elektrykiem

Pojechałem Mazdą MX-5 do Poznania i nie wiedziałem, co robić. To nie to co z elektrykiem

To była zwykła podróż świetnym samochodem z punktu A do punktu B. Wcześniej tę samą trasę przejechałem elektrykiem i już sam nie wiem, czy to ze mną coś jest nie tak. Nie wiedziałem, co ze sobą zrobić!
Polacy nie kupią już Mazd 2, 6 i MX-5. Powód jest kuriozalny

Polacy nie kupią już Mazd 2, 6 i MX-5. Powód jest kuriozalny

Mazda wyjawiła, jaki jest powód znikania modeli z polskiej oferty tego japońskiego producenta. Okazuje się, że za wszystkim stoi... ministerstwo cyfryzacji, a dokładnie nowe rozporządzenie. W efekcie już wkrótce Polacy nie kupią ani Mazdy 2, ani Mazdy 6. Zmiana przepisów wycięła również Mazdę MX-5. Na szczęście jest nadzieja na poprawę sytuacji.
Prezes Mazdy w Europie o następcy RX-8 i ostatniej generacji silników spalinowych

Prezes Mazdy w Europie o następcy RX-8 i ostatniej generacji silników spalinowych

Czy następne wcielenie Mazdy MX-5 będzie już elektryczne? Czy następca RX-8 w ogóle wchodzi w grę? No i czy Mazda zostanie na europejskim rynku kompaktowych hatchbacków? Martijna ten Brink, prezesa Mazda Motor Europe, zapytałem nie tylko o to. Z innych źródeł dowiedziałem się m.in. o bardzo ambitnym celu, jaki firma stawia sobie na rynku premium.
Mazda wycofa z Polski popularne modele? Powód może być prozaiczny

Mazda wycofa z Polski popularne modele? Powód może być prozaiczny

1 kwietnia 2023 r. wejdą w życie przepisy, przez które w Polsce nie będzie można zamawiać do produkcji Mazdy 6, Mazdy 2 i Mazdy MX-5. O ile MX-5 po przerwie pojawi się w naszej ofercie, o tyle powrót "szóstki" i "dwójki" stoi pod znakiem zapytania. Importer gromadzi jednak odpowiedni zapas aut.
Tak ma wyglądać nowa Mazda MX-5. Uwaga, to zdjęcie może cię zmylić

Tak ma wyglądać nowa Mazda MX-5. Uwaga, to zdjęcie może cię zmylić

Ogłaszając zmiany w strategii, Mazda mimochodem przedstawiła dwa zdjęcia tajemniczego prototypu, który może zapowiadać wyłącznie jedno auto — piątą generację MX-5. Tylko dlaczego samochód ze zdjęcia nie jest roadsterem?
Pięć tanich aut sportowych, na których nie stracisz

Pięć tanich aut sportowych, na których nie stracisz

Sportowy samochód, który da frajdę z jazdy, wcale nie musi mieć mocy 300 KM i osiągać "setki" w 5 s. Na rynku nie brakuje bowiem lekkich samochodów, których projektanci bardziej od tabunów koni pod maską zadbali o "feeling" prowadzenia rodem z wyścigów i rajdów. Przed Wami kilka propozycji za 15-20 tys. zł, które już nigdy tańsze nie będą!
Niekończąca się przyjemność -  100 tys. km za kierownicą Mazdy MX-5

Niekończąca się przyjemność - 100 tys. km za kierownicą Mazdy MX-5

Mazda MX-5 pewnie jedzie i mieni się w promieniach słońca. Ale jak ten rubinowoczerwony roadster poradzi sobie z deszczem, solą na drogach oraz codziennymi trudnościami testu długodystansowego?
Mazda sprzedała w Polsce 100 tys. samochodów

Mazda sprzedała w Polsce 100 tys. samochodów

Mazda Motor Poland sprzedała w naszym kraju już 100 tys. samochodów. Wynik ten udało się firmie osiągnąć w ciągu 14 lat oficjalnej działalności (od 2008 r.). Jubileuszowym egzemplarzem okazała się Mazda MX-5.
Pojechałem Mazdą MX-5 do Modeny pobić rekord Guinnessa

Pojechałem Mazdą MX-5 do Modeny pobić rekord Guinnessa

Cztery ekipy z Polski dołączyły 18 września do grona pasjonatów i właścicieli Mazd MX-5, którzy tłumnie zawitali na tor Autodromo di Modena na największy na świecie zlot tych samochodów. O ile już samo spotkanie takiej rzeszy roadsterów wyglądało imponująco, o tyle jeszcze większe emocje wzbudził ważniejszy cel tego zjazdu – pobicie rekordu Guinnessa w liczbie aut pokonujących jednocześnie okrążenie toru. Jak nam poszło w tym towarzystwie?
Pobiliśmy rekord Guinnessa z udziałem Mazd MX-5

Pobiliśmy rekord Guinnessa z udziałem Mazd MX-5

W niedzielę 18 września na torze Autodromo di Modena odbyła się największa w historii parada Mazd MX-5. Wzięło w niej udział 707 samochodów, w tym cztery z Polski, które tym samym ustanowiły nowy rekord Guinnessa w liczbie aut pokonujących w tym samym czasie okrążenie toru.
Pojechałem Mazdą MX-5 w daleką podróż. Tej przygody długo nie zapomnę

Pojechałem Mazdą MX-5 w daleką podróż. Tej przygody długo nie zapomnę

Mazda MX-5 otrzymała na rok modelowy 2022 garść małych zmian i nowy system stabilizacji. Kultowego roadstera zabrałem na spontaniczną wycieczkę nad Ren i Mozelę – rozkosznej krainy zakrętów, landszaftów i winnic.
Mazda MX-5 (2005-15) – solidny samochód, ale ma kilka punktów zapalnych

Mazda MX-5 (2005-15) – solidny samochód, ale ma kilka punktów zapalnych

To jeden z najpopularniejszych i najbardziej rozpoznawalnych roadsterów na świecie. Trzecia generacja modelu pojawiła się w 2005 r. i dziś cieszy się sporym zainteresowaniem.
Mazda MX-5 - to nadal roadster dla tych, co kochają motoryzację

Mazda MX-5 - to nadal roadster dla tych, co kochają motoryzację

Mazda MX-5 to bez wątpienia najpopularniejszy na świecie roadster. Taki prawdziwy pierwotny sportowy samochód, stworzony jedynie z myślą o tym, aby kierowcy i pasażerowi dać dziką frajdę z jazdy. Niskie nadwozie, bardzo nisko umieszczony fotel — to wszystko sprawia, że w MX-5 prędkość czujemy inaczej. Tak, to genialny samochód i chcę, aby produkowany był jak najdłużej.
Prześwietlamy Mazdę MX-5 NA – przyjemność z jazdy za jeszcze rozsądne pieniądze

Prześwietlamy Mazdę MX-5 NA – przyjemność z jazdy za jeszcze rozsądne pieniądze

Dzisiaj pierwsza generacja Mazdy MX-5 to już youngtimer pełną gębą, ale nie tylko – bo ten model daje wiele frajdy z jazdy lekkim tylnonapędowym autem bez dachu. Na rynku MX-5 NA właściwie nie ma konkurencji (no może poza pierwszym BMW Z3, ale to mimo wszystko nieco inne auto). Postanowiliśmy sprawdzić, na co zwrócić uwagę i co może być kosztowne w naprawach w przypadku tego modelu.
W końcu jakaś dobra nowina! Nowa Mazda MX-5 pozostanie wierna tradycji

W końcu jakaś dobra nowina! Nowa Mazda MX-5 pozostanie wierna tradycji

Przepis na Mazdę MX-5 jest znany od ponad 30 lat. Aby stworzyć idealnego roadstera, potrzebne nam są: małe nadwozie, niska masa, napęd na tył i silnik spalinowy. Japończycy obiecują, że pomimo surowych norm emisji znajdziemy wszystkie te składniki w następnej generacji "Miaty".
Mazda MX-5 II (NB) – duże możliwości za rozsądną cenę

Mazda MX-5 II (NB) – duże możliwości za rozsądną cenę

Mazda MX-5 NB to świetny materiał na fun-cara, sposób na relaks i czerpanie prawdziwej przyjemności z jazdy za relatywnie niewielkie pieniądze. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przed zakupem drugiej generacji tego jednego z najpopularniejszych roadsterów na świecie
Nissan Qashqai miał być minivanem. Dziewięć modeli, których koncepcję zmieniono

Nissan Qashqai miał być minivanem. Dziewięć modeli, których koncepcję zmieniono

Gdyby wszystko poszło zgodnie z pierwotnym planem, to Nissan Qashqai byłby minivanem, VW Golf I miał silnik centralnie, a Porsche 924 nosiło logo Volkswagena. Dlaczego wyszło inaczej? Sprawdź, co się wydarzyło między pierwszym szkicem a zatwierdzeniem do produkcji.
Pokaż więcej

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech
Systematyczne pobieranie treści, danych lub informacji z tej strony internetowej (web scraping), jak również eksploracja tekstu i danych (TDM) (w tym pobieranie i eksploracyjna analiza danych, indeksowanie stron internetowych, korzystanie z treści lub przeszukiwanie z pobieraniem baz danych), czy to przez roboty, web crawlers, oprogramowanie, narzędzia lub dowolną manualną lub zautomatyzowaną metodą, w celu tworzenia lub rozwoju oprogramowania, w tym m.in. szkolenia systemów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji (AI), bez uprzedniej, wyraźnej zgody Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o. (RASP) jest zabronione. Wyjątek stanowią sytuacje, w których treści, dane lub informacje są wykorzystywane w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe.