Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Mazda wycofa z Polski popularne modele? Powód może być prozaiczny

Mazda wycofa z Polski popularne modele? Powód może być prozaiczny

1 kwietnia 2023 r. wejdą w życie przepisy, przez które w Polsce nie będzie można zamawiać do produkcji Mazdy 6, Mazdy 2 i Mazdy MX-5. O ile MX-5 po przerwie pojawi się w naszej ofercie, o tyle powrót "szóstki" i "dwójki" stoi pod znakiem zapytania. Importer gromadzi jednak odpowiedni zapas aut.

Mazda6 (trzecia generacja; od 2012 r.)
Mazda6 (trzecia generacja; od 2012 r.)Źródło: Mazda

Tym razem wcale nie chodzi o nowe normy emisji dwutlenku węgla. Trzy modele Mazdy będą się musiały wycofać z polskiego rynku z powodu... radia.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem video:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

1 kwietnia 2023 r. w Polsce wchodzą bowiem w życie znowelizowane wymagania techniczne i eksploatacyjne dla odbiorników DAB+ w samochodach. Co ciekawe, w innych krajach Unii Europejskiej te przepisy zaczną obowiązywać dopiero w 2024 r.!

Mazda 6, Mazda MX-5 i Mazda 2 kontra DAB+

Niestety, Mazdy 2, 6 i MX-5 nie spełniają nowych przepisów. Importer będzie mógł jednak sprzedawać w Polsce samochody, które już są u niego na stocku (czyli w "magazynie" lub "na parkingu") oraz te, które zostaną wyprodukowane w styczniu i w lutym 2023 r.

Tym samym w puli będzie ok. 1500 sztuk Mazdy 6, kilkadziesiąt egzemplarzy Mazdy 2 oraz przeszło 100 Mazd MX-5. Wbrew pozorom to bardzo dużo, zważywszy, że w 2022 r. w Polsce Mazda sprzedała 982 sztuki Mazdy 6, 76 egzemplarzy Mazdy 2 oraz 110 MX-5.

Co dalej? Z Mazdą 2 sytuacja jest jasna. Produkcja tego modelu na polski rynek już się zakończyła, więc te kilkadziesiąt sztuk to pożegnalna partia tego modelu. Co ważne: w gamie pozostaje Mazda 2 Hybrid.

Mazda2 (trzecia generacja; od 2014 r.; model na 2022 r.)
Mazda2 (trzecia generacja; od 2014 r.; model na 2022 r.)Źródło: Mazda

Z kolei Mazda MX-5 w 2023 r. przejdzie modernizację, w ramach której otrzyma dostosowane do nowych przepisów radio DAB+. Zamówienia odświeżonej Mazdy MX-5 ruszą w Polsce pod koniec 2023 r. i będą dotyczyć samochodów wyprodukowanych w 2024 r.

Co będzie z Mazdą 6? Trudno powiedzieć. Na razie nie wiadomo, czy sprzęt audio tego modelu klasy średniej zostanie w końcu przystosowany do nowych przepisów. Raczej nie stanie się to przy okazji planowanej w 2023 r. ostatniej dużej modernizacji Mazdy 6 trzeciej generacji. Możliwe, że samochód przejdzie odpowiednią modyfikację w 2024 r., kiedy znowelizowane regulacje mają zacząć obowiązywać w innych krajach Unii Europejskiej. Jeśli jednak firma nie dostosuje się do tych przepisów, to pula ok. półtora tysiąca samochodów będzie ostatnią, jaka trafi na polski rynek.

Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków